کد خبر : 20833
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 شهریور 1403 - 11:33

عملیات نخستین چاه توسعه حفاری درون‌میدانی پارس جنوبی

عملیات نخستین چاه توسعه حفاری درون‌میدانی پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران از بهره‌برداری و حفاری نخستین چاه پروژه بسته دوم قرارداد حفاری ۹ حلقه چاه توسعه حفاری درون میدانی (اینفیل) پارس جنوبی در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد.
به گزارش انرژی پرس، به‌نقل از شرکت توسعه پتروایران، علیرضا صادقی‌عبداللهی بیان کرد: نظر به اهمیت حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی پارس جنوبی و رفع ناترازی گاز، برنامه‌ریزی مدون و پایش فعالیت‌های پروژه به‌صورت روزانه در شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI)، به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابع شرکت توسعه پتروایران، در حال انجام است تا شاهد بهره‌برداری از نخستین چاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم.

وی با بیان اینکه نخستین چالش‌های این پروژه، تأمین کالاهای مورد نیاز است، گفت: در این بین دو نکته ضروری است: موضوع نخست، حمایت از تولیدکنندگان و کالای داخلی است که متأسفانه با توجه به حجم زیاد پروژه‌های در حال اجرا در کشور و محدودبودن ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، این موضوع موجب تأخیر در تأمین کالاهای مورد نیاز حفاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران ادامه داد: دومین موضوع، تأمین اقلامی است که مشابه داخلی آن موجود نیست و باید از خارج کشور تأمین شود که این موضوع مستلزم صرف زمان مضاعف برای تهیه کالا و پرداخت ارزی آن به‌واسطه وجود تحریم‌های موجود است.

صادقی تصریح کرد: با توجه به موضوعات مطرح‌، همچنین مذاکرات انجام‌شده و همکاری شرکت نفت و گاز پارس برای جلوگیری از وقفه در عملیات حفاری و تکمیل بموقع چاه‌های پروژه، برای تأمین کالای مورد نیاز چاه اول به‌صورت امانی اقدام شده است.

وی اضافه کرد: با اقدام‌های انجام‌شده، زمان کافی در اختیار شرکت توسعه پترو ایران قرار گرفت تا با برگزاری مناقصات عمومی، به‌منظور تأمین اقلام و تجهیزات لازم با بالاترین کیفیت از بهترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی اقدام کند که تا این لحظه مناقصات آن برگزار شده و پیشنهادهای پیمانکاران و تأمین‌کنندگان دریافت شده است و طی روزهای آینده، نتایج مناقصات نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران توضیح داد: بنا بر الزامات موجود در قرارداد، یکی از چالش‌های اساسی این پروژه تأمین شناورهای تدارکاتی و کشنده مورد نیاز است که تاکنون با همکاری مجری طرح اینفیل در شرکت نفت و گاز پارس و مساعدت شرکت نفت فلات قاره ایران، با به‌کارگیری شناورهای تحت اختیار، عملیات جابه‌جایی دستگاه حفاری DCI-2 به سکوی SPD12B با کمترین تأخیر نسبت به زمان‌بندی پروژه و به‌عنوان نخستین دستگاه حفاری مستقر این پروژه انجام شد.

صادقی با اشاره به اینکه جابه‌جایی دستگاه‌ حفاری DCI-2 به سکوی بهره‌برداری SPD12B با توجه به شرایط خاص آب‌وهوایی خلیج‌فارس، نداشتن امکان توقف تولید، همچنین مشخصات فنی دستگاه‌های حفاری، که در گذشته در مجاورت این پلتفرم مستقر شده بودند، یکی از چالش‌برانگیزترین عملیات‌هایی بود که تیم فنی با آن روبه‌رو بود، گفت: با وجود این چالش‌ها، در کمترین زمان ممکن دکل حفاری انتقال یافت و از ۲۰ تیر ۱۴۰۳ عملیات حفاری نخستین چاه این پروژه از سوی شرکت‌ دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI) آغاز شد.

وی افرود: در این میان، هم‌زمان با فرآیند جابه‌جایی دستگاه حفاری DCI-2، واحد مهندسی و عملیات در حال بررسی ریسک‌های عملیاتی چاه اول و راهکارهای آن بوده است و با برگزاری نشست‌های پرشمار با مهندسان حفاری شرکت نفت و گاز پارس، درصدد ارائه برنامه‌ای کامل و جامع برای حفاری نخستین چاه در سکوی SPD12B بودند.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران یادآور شد: با شروع عملیات، حفاری حفره اول (۳۲ اینچ) و عملیات راندن لوله جداری راهنما و سیمانکاری آن در کمتر از چهار روز و طبق برنامه با موفقیت پایان یافت و بلافاصله پس از آن حفاری حفره دوم (۲۴ اینچ) آغاز شد.

صادقی افزود: همچنین با هماهنگی تیم‌های عملیات و مهندسی، بدون انحراف از زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انجام‌شده، عملیات حفاری و راندن لوله جداری به همراه سیمان‌کاری و نصب تجهیزات سرچاهی حفره ۲۴ اینچ نیز به سرانجام رسید و اکنون نیز این مجموعه به‌عنوان نخستین شرکت توانسته است عملیات حفاری حفره ۱۶ اینچ و راندن جداری مربوطه را تکمیل کنند.

وی گفت: هم‌زمان گروه‌های ستادی واحدهای مهندسی، لجستیک و بازرگانی و سایر واحدها در مجموعه توسعه پتروایران، همچنین همکاران شرکت DCI، با حداکثر توان خود هماهنگی‌های لازم برای ارائه بموقع سرویس‌های حفاری، تأمین کالاهای مورد نیاز روی دستگاه حفاری، ارائه برنامه و مستندهای لازم برای حفاری و… را فراهم کردند تا عملیات حفاری بدون توقف ادامه یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.