کد خبر : 20851
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 شهریور 1403 - 13:31

افت دماسنج بازار سهام برای دومین روز متوالی؛

عقب‌نشینی شاخص گروه نفتی با افت قیمت پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و بندرعباس

عقب‌نشینی شاخص گروه نفتی با افت قیمت پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و بندرعباس
با تداروم ریسک‌های موجود پیرامون بازار سرمایه، شاخص کل بورس به افت خود ادامه داد و شاخص هم‌وزن نیز در مدار نزولی قرار گرفت.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، شاخص کل بورس تهران که روز گذشته به روند صعودی خود پایان داد و در مسیر نزولی قرار گرفت، در بازار امروز به عقب‌نشینی خود ادامه داد و این بار شاخص کل هم‌وزن را نیز با خود همراه کرد. به این ترتیب و با افزایش فشار فروش در بازار سهام، صنایع پالایشی و پتروشیمی نیز تحت تاثیر فضای کلی معاملات قرار گرفتند و تعداد بیشتری از نمادهای این صنایع شاهد بازدهی منفی بودند.

نماگر اصلی بازار سهام در معاملات روز جاری ۱۳ هزار و ۶۱۲ واحد، معادل ۰.۶۵ درصد عقب‌نشینی کرد و کار خود را روی پله دو میلیون و ۸۸ هزار واحدی به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن نیز افتی ۰.۰۴ درصدی را در بازار امروز تجربه کرد.

در معاملات روز جاری، ۷.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین بورسی‌ها دست به دست شد تا ارزش معاملات خرد به دو هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان افزایش یابد. این در حالیست که خروج پول حقیقی از بازار سهام تشدید شد و حقیقی‌های ۲۰۳ میلیارد تومان از پول خود را از بازار خارج کردند.

پیشتازی پترول در گروه پتروشیمی

بازار امروز در حالی به پایان رسید که باردیگر بخش عمده نمادهای پتروشیمی بورس در مدار نزولی قرار گرفتند. طوری که ۱۰ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۱۷ نماد پتروشیمی نیز با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به سه نماد گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) بود که این نمادها به ترتیب ۲.۹ درصد، ۲.۵۱ درصد و ۲.۳۶ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با سه درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۹۷ درصد و پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۲.۹۵ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

بیشتر بخوانید:  بورس در دام نااطمینانی/ تعادل به سهام پتروشیمی‌ها بازگشت

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام شرکت پتروشیمی نوری بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پتروشیمی بازار امروز را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که حقیقی‌های نماد نوری بیش از ۲۵ میلیارد تومان پول از معاملات این نماد بیرون کشیدند. از سوی دیگر اما نماد پترول، علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی این گروه را نیز با مبلغ ۳۱.۷ میلیارد تومانی به نام خود زد.

افت شاخص پالایشی‌ها با سقوط پرچمداران

تابلوی معاملات نمادهای پالایشی حاکی از آن است بخش عمده نمادهای این گروه همچنان توانسته‌اند مسیر صعودی خود را ادامه دهند؛ طوری که ۶ نماد شاهد رشد قیمت بودند و پنج نماد منفی خوردند. با این حال، سرخ‌پوشی پرچمداران پالایشی باعث شد که شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۱۰۸ میلیارد تومان با افتی ۱.۷۱ درصدی همراه شود. اشخاص حقیقی نیز بیش از ۲۱ میلیون تومان وارد معاملات نمادهای پالایشی کردند.

سهام شرکت‌های نفت پارس (شنفت) با ۱.۲۷ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۶۹ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۶۳ درصد رشد قیمت، شاهد بیشترین رشد در معاملات امروز گروه پالایشی بودند. در طرف دیگر بازار اما سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲.۶۳ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۲.۶۱ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۸۳ درصد، بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهامداران حقیقی پالایش نفت تهران، امروز حدود ۱۱.۶ میلیارد تومان از معاملات این نماد خارج کردند تا شتران بیشترین خروج پول در بین هم‌گروهی‌های خود را رقم بزنند. در مقابل اما سهام نفت پارس شاهد بیشترین ورود پول حقیقی‌ها به مبلغ ۱.۴ میلیارد تومان بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.