کد خبر : 20881
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1403 - 10:02

عراق برای سرمایه‌گذاران گازی، قانون را تغییر می‌دهد

عراق برای سرمایه‌گذاران گازی، قانون را تغییر می‌دهد
بنا به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد که عراق بنا دارد برای به‌روزرسانی قوانین مرتبط با تولید گاز با هدف بهبود فضای سرمایه‌گذاری و جذب شرکت‌ها به این حوزه تلاش کند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق تاکید کرد که با هدف بهبود فضای سرمایه‌گذاری و جذب شرکت‌ها برای به‌روزرسانی قوانین مربوط به تولید گاز تلاش می‌کند و نرخ سرمایه گذاری گاز مرتبط با استخراج نفت در این کشور تا پایان سال جاری به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که وزارت نفت عراق برای ارائه ۱۰ منطقه جهت اکتشاف گاز به شرکت های آمریکایی اعلام آمادگی کرده است.

تلاش بغداد برای جذب سرمایه‌گذاری

به گزارش العربی الجدید، «علی الفارس»، عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق گفت که این کمیسیون دارای پنج قانون مربوط به بخش نفت و گاز از جمله قانون پالایشگاه‌های نفت است که هنوز در دبیرخانه هیئت وزیران برای اصلاح آن با هدف دستیابی به بهترین امتیازات برای سرمایه گذاران در بخش پالایشگاه و پتروشیمی و تشویق آنها به ورود به عراق است.

الفارس افزود که وزارت نفت به دنبال سرمایه گذاری در بخش گاز از طریق ۱۵ بلوک اکتشافی در منطقه غرب و همچنین ایجاد پروژه های سرمایه گذاری جدید در استان های «ذی قار» و «بصره» (جنوب) و «میسان» (شرق) است.

طبق این گزارش، «حیان عبدالغنی»، وزیر نفت عراق حدود یک هفته پیش اعلام کرد که در سفر آتی وی به ایالات متحده، بغداد قصد دارد ۱۰ منطقه را برای اکتشاف گاز به شرکت های آمریکایی ارائه دهد. وی در اظهارات مطبوعاتی گفت که پنجمین و ششمین دوره تکمیلی صدور مجوز شامل ۲۹ قطعه و میدان بود که در ۱۴ قطعه از آنها قرارداد فسخ شد. همچنین ۱۰ قطعه گازی نیز  وجود دارد که هنوز از سوی شرکت‌ها ارائه نشده است و وزارتخانه به دنبال ارائه آنها در دور جدید صدور مجوز است. «کویند شروانی»، تحلیلگر بخش انرژی نیز در این زمینه  گفت: «سرمایه‌گذاری عراق در  حوزه گاز در ارتباط با استخراج نفت موضوع مثبتی است که وزارت نفت برای افزایش تولید و سرمایه گذاری در زمینه این گاز روی آن کار کرده است.»

شروانی تاکید کرد: «افزایش تولید گاز سالانه حدود پنج میلیارد دلار صرفه‌جویی برای کشور به همراه خواهد داشت به‌ویژه اینکه وزارت نفت مصمم است کانال های سرمایه گذاری جدیدی را با هدف خودکفایی در بخش گاز و راه اندازی کلیه نیروگاه‌های برق گازی بدون اتکا به واردات باز کند.»

وی افزود: «عراق دارای ذخایر عظیم گازی است که حدود ۱۴۳ تریلیون فوت مکعب تخمین زده می شود و این ثروت ارزش سرمایه گذاری دارد، زیرا درآمدهای مالی بالایی به همراه دارد و برخلاف تولید نفت است که با تصمیم گیری‌های سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) محدود شده است.»

بیشتر بخوانید:  عراق به دنبال سرمایه گذاری آمریکایی ها در اکتشاف گاز

آمریکا در صدر توجه

«احمد عبدالله»، کارشناس اقتصادی عراق نیز در همین زمینه گفت که تولید گاز عراق در صورتی که مقادیر آن به طور واقعی افزایش یابد، می‌تواند به نرخ بالای تولید تا پنج میلیارد فوت مکعب در روز دست یابد. این در حالی است که عراق طی هفته‌ای که گذشت از برنامه خود برای واگذاری بلوک‌‌‌‌های اکتشاف گاز به شرکت‌های آمریکایی با هدف کاهش وابستگی‌‌‌‌ها به صادرات این سوخت پاک خبر داد. بنا به گزارش رویترز، عراق درنظر دارد در سفر آینده رهبران این کشور به ایالات‌‌‌‌ متحده مجوزهای اکتشاف در ۱۰بلوک گازی را به شرکت‌های آمریکایی اعطا کند.

این اقدام بخشی از تلاش‌های عراق برای جذب سرمایه‌‌‌‌ شرکت‌های آمریکایی در بخش انرژی است. پیش از این، طی دوره‌‌‌‌های پیشین مناقصه واگذاری امتیاز قراردادهای اکتشافی، مجوز اکتشاف تعداد زیادی از بلوک‌‌‌‌های گازی این کشور به شرکت‌های چینی واگذار شد.

در این رابطه، رسانه دولتی عراق اعلام کرد ۱۰بلوک گازی که پس از ۶ دوره اعطای مجوز، بدون متقاضی باقی‌مانده‌‌‌‌اند، در مناقصه‌‌‌‌ای تازه ارائه می‌شوند، درحالی‌که عراق به‌دنبال توسعه بخش تولید گاز در این کشور است. «حیان عبدالغنی»، وزیر نفت عراق در این رابطه گفت: «عراق تا پایان سال‌جاری میلادی سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه جدید میدان نفتی الفیحه واقع در جنوب عراق را آغاز خواهد کرد.»

این پروژه با ظرفیت ۱۲۵‌میلیون فوت‌‌‌‌مکعب گاز، یکی از اجزای کلیدی راهبرد عراق برای تقویت زیرساخت‌های انرژی است. عراق که به‌‌‌‌تازگی توافق‌هایی را برای توسعه ۱۳بلوک نفت و گاز با هدف افزایش تولید نفت و گاز با هدف تامین خوراک نیروگاه‌ها داشته، اکنون برای تامین گاز مورد‌نیاز خود به‌‌‌‌شدت به واردات از ایران متکی است. قرارداد صادرات گاز ایران به عراق هشتم فروردین‌‌‌‌ امسال به‌‌‌‌مدت پنج‌سال ‌تمدید شد و برمبنای این قرارداد، به‌منظور تامین نیاز داخلی، حجم صادرات گاز به عراق در دوره‌گرم و سرد سال ‌متغیر خواهد بود. با این همه، بنا به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد که عراق بنا دارد برای به‌روزرسانی قوانین مرتبط با تولید گاز با هدف بهبود فضای سرمایه‌گذاری و جذب شرکت‌ها به این حوزه تلاش کند تا توجه خود را بیشتر معطوف به غرب نگاه دارد تا شرق.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.