چهل ایالت و شهرداران مربوطه در ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده از بزرگان صنعت نفت به اتهام انتشار اطلاعات نادرست آب‌وهوایی شکایت کرده‌اند. برای سال‌ها، مدافعان جنبش آب‌وهوایی و برخی از قانون‌گذاران گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که وزارت دادگستری باید پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای سنگین علیه اقدامات مغایر محیط‌زیست شرکت‌های نفتی تشکیل دهد. با این همه، هیچ‌کس تاکنون موفق به انجام این مهم نشده، حتی در دوران تصدی جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری که خود در فرآیند تصویب دستورکار متمرکز بر محیط‌زیست و آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌هوا نقشی فعال داشته‌است. ریچاردوایلز؛ رئیس مرکز غیرانتفاعی یکپارچگی آب‌و‌هوایی (CCI) که از دعاوی اقلیمی حمایت می‌کند، گفت: «ما این احساس را داریم که دادستان کل، مریک گارلند علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به پیگیری این موضوع ندارد.»

نگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معطوف به هریسجیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هن، مدیر رسانه غیرانتفاعی در مسائل آب وهوایی، اخیرا نوشته؛ هریس «فردی مناسب» برای پیگرد قانونی این پرونده است. او باور دارد سمت و سوی این دعوی می‌تواند تحت‌رهبری کامالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌هریس تغییر کند. او از هریس خواست که مسوولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری آب‌وهوایی را در اولویت قرار دهد، از جمله با توانمندسازی ناظران فدرال برای هدف قراردادن هزینه‌های ادعایی از سوی شرکت‌های نفتی و انتصاب دادستان کلی که مایل است طرح و پی‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری یک دادخواست جدید را از طرف وزارت دادگستری‌ هدایت کند. او گفت: «باید مشخص شود که آیا هریس واقعا مایل به مدیریت تمامی این مسائل هست یا خیر.

با این همه، من باور دارم نشانه‌های امیدوار‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده بسیاری وجود دارد که نامزد دموکرات پتانسیل و توانایی انجام این مهم را دارد.» نکته قابل‌تامل آنکه، کمپین هریس به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این خصوص، پاسخ نداد. هریس قبل از خدمت به‌عنوان سناتور ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده و معاون بایدن، از سال‌۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ دادستان کل کالیفرنیا بود. در این سمت، او تحقیقاتی را در مورد اقدامات مخاطره‌آمیز آب‌وهوایی غول نفتی ExxonMobil در ژانویه ۲۰۱۶ آغاز کرد، اگرچه وی برخلاف ادعاهای گوناگون، از شرکت یادشده شکایتی نکرد. بهار آن سال، هریس همچنین یک کیفرخواست بزرگ را در جریان یک پرونده قضایی علیه خط لوله Plains All-American Pipeline به دلیل نشت نفت در سانتا‌‌‌‌‌‌‌‌‌باربارا برنده شد. علاوه‌بر این، هریس پس از اینکه آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده اعلام کرد؛ شرکت فولکس‌‌‌‌‌‌‌‌‌واگن‌درصدد نصب نرم‌افزاری در خودروهای دیزلی برای تقلب در تست‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آلایندگی است، نقشی کلیدی در اعمال جریمه ۱۵‌میلیارد دلاری علیه این شرکت ایفا کرد. ماه‌ها بعد، او برخی شرکت‌های تابعه BP را به دلیل اتهامات مربوط به نشت مخازن ذخیره‌سازی سوخت زیرزمینی، ۱۴‌میلیون دلار جریمه کرد. در دوران تصدی سمت دادستان کل، او همچنین موضوع بحث‌برانگیز نقض استانداردهای کیفیت هوا در پمپ‌بنزین‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ConocoPhillips، شرکتی که پشت پروژه بحث‌‌‌‌‌‌‌‌‌برانگیز حفاری نفت ویلو در آلاسکا بود را پیش کشید. علاوه‌بر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، وی شکایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگری را علیه شورون و شرکت گاز کالیفرنیای‌‌‌‌‌‌‌‌‌جنوبی تنظیم کرد.

هریس با موفقیت از دولت اوباما به دلیل طرح‌هایش برای حفاری در سواحل اقیانوس آرام کالیفرنیا شکایت کرد؛ موضوعی که منعکس‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده عزم جدی هریس برای ایستادگی جدی بر مواضع، حتی در‌برابر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌حزبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دموکرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بود. جیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هن افزود: «هریس پیشینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای قوی برای دنبال‌کردن منشأ آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ دارد، بنابراین وقتی نوبت به فشارآوردن و پی‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری مجدانه در چنین پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی می‌رسد، او فرد مناسبی برای این کار است.» هریس در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری ۲۰۱۹، از دعوی حقوقی مرتبط با آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌هوا حمایت و اعلام کرد؛ وزارت دادگستری ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده باید عملکرد شرکت‌های سوخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فسیلی را به دلیل «ایجاد آسیب‌های باورنکردنی در جوامع» مورد بررسی جدی قرار دهد. هن گفت: «محکومیت درست این است که این افراد را به دادگاه بکشانیم و آنها را پاسخگو کنیم. بیایید نه‌تنها آنها را جریمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی سنگین کنیم، بلکه مطمئن شویم که برای رفتار آنها مجازات‌های شدیدتر و جدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری نیز وجود دارد.»

هریس در اولین سخنرانی در جریان کمپین انتخاباتی خود در میلواکی با استناد به گزارش‌هایی مبنی‌بر اینکه رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور سابق، «به‌معنای واقعی کلمه به شرکت‌های بزرگ سوخت‌های فسیلی و لابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ نفتی قول‌داده که به خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان عمل خواهد کرد»، از دونالدترامپ به‌خاطر روابط «صمیمی» با صنعت نفت برای تنها یک‌میلیارد دلار کمک‌های مالی به کمپین انتخاباتی خود، انتقاد کرد. از سوی دیگر اما سایر اظهارات معاون رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور فعلی، حامیان محیط‌زیست را بر سر دوراهی قرار می‌دهد.به‌عنوان مثال، هریس در جریان یک سخنرانی اخیر خود گفت که در صورت انتخاب‌شدن به‌عنوان رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور، فرکینگ را ممنوع نخواهد کرد و به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوعی اظهاراتی که در سال‌۲۰۱۹ بیان کرده‌بود را تایید کرد. هن می‌گوید: «ما دو جنبه متفاوت از کامالا هریس را دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم؛ از یک‌سو، او یک کاندیدای واقعا الهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخش است وقتی که مسائل پیشرو را قبول و ورود به دعواهای بزرگ را انتخاب می‌کند و از سوی دیگر، وقتی بیش از حد محتاط می‌شود، می‌تواند به‌راحتی به زانو درآمده و زمین بخورد. موسسه نفت آمریکا، بزرگ‌ترین گروه لابی نفتی ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده با انتشار بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرد: «‌‌‌‌‌‌‌‌‌دولت آینده باید بر پیشرفتی که ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده در رهبری جهان در تولید انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای داشته‌است، متمرکز شود.»

ممانعت از سبز‌‌‌‌‌‌‌‌‌شویی نفتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاوایلز از کارشناسان برجسته نفتی، نسبت به چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز دعوی قضایی از سوی ایالت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و شهرداری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که منجر به پاسخگویی آب‌وهوایی دولت می‌شود، خوشبین است. او باور دارد که طرح دادخواست از سوی وزارت دادگستری، حتی قدرتمندتر خواهد بود. اگر تحقیقات درست انجام و شکایات موثری ارائه شود، می‌توان از انتشار ادعاهای گمراه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در مورد بحران آب‌وهوایی ناشی از فعالیت صنعت سوخت‌های فسیلی جلوگیری و از «سبزشویی» نفتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جلوگیری کرد. در انتخابات پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو، چنانچه هریس متعهد شود که تحقیق از صنعت نفت را دنبال کند، می‌تواند حمایت کلیدی رای‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان جوان را جلب کند. چنین اقدامی حتی می‌تواند جمهوری‌خواهانی که نگران نفوذ بیش از حد شرکت‌های نفتی هستند را نیز هیجان‌‌‌‌‌‌‌‌‌زده کند.

منبع: دنیای اقتصاد