کد خبر : 15162
تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 - 12:39

ضرر ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت در میدان نفتی آزادگان

ضرر ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت در میدان نفتی آزادگان
درحالی‌که قرار بود میدان آزادگان جنوبی در اوایل سال 1402 حدود 320 هزار بشکه تولید کند، اما با کم‌کاری وزارت نفت حدود 300 هزار میلیارد تومان، عدم النفع به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است. ثانیه ای حدود 10 میلیون تومان ناقابل!
به گزارش انرژی پرس، توسعه میدان نفتی آزادگان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین، بزرگ‌ترین و استراتژیک ترین میادین نفتی جهان در دولت سیزدهم، به‌جز امضای یک قرارداد بی سرانجام به نتیجه ای نرسیده است؛آن‌هم در شرایطی که مدیرعامل شرکت ملی نفت قول داده بود میزان تولید از این میدان تا اوایل سال ۱۴۰۲ به ۳۲۰ هزار بشکه در روز برسد.
محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت دولت سیزدهم در تاریخ ۶ دی ۱۴۰۰ و در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی اعلام کرد توسعه میدان نفتی آزادگان در اوایل سال ۱۴۰۲ تکمیل شده و میزان تولید از آن به ۳۲۰ هزار بشکه می‌رسد.

بااین‌وجود، طی سال‌های گذشته هیچ گام بزرگ و مثبتی برای افزایش تولید از این میدان مشترک با عراق برداشته نشده است؛ نخستین اقدام دولت سیزدهم دراین‌باره، امضای یک تفاهم‌نامه در تاریخ ۱۴ تیر ۱۴۰۱ بود.

امضای این تفاهم‌نامه با حضور رئیس‌جمهور انجام شد که بر اساس آن، مقرر شده بود شرکت‌های اکتشاف و تولید در قالب کنسرسیومی، توسعه یکپارچه میدان آزادگان را آغاز کنند آن‌هم با مبلغ ۷ میلیارد دلار!

در همان زمان، انتقادهای بسیاری مطرح شد مبنی بر اینکه افزایش تولید آزادگان به میزان ۵۵۰ هزار بشکه در روز، بدون در نظر گرفتن زمان اجرای پروژه یک عدد رویایی است اما رسانه‌های دولتی، آن را یک دستاورد بزرگ دانستند.

سال ۱۴۰۲ آغاز شد اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد و خبری از تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد و افزایش تولید آزادگان نشد؛ دولت سیزدهم با توجه به اینکه نفت آزادگان در طرف عراقی، با برداشت همراه است، در اسفند ۱۴۰۲ تصمیم گرفت یک قرارداد کلی امضا کند که برخلاف رسم رایج در صنعت نفت، هیچ شرح کار دقیقی در آن دیده نمی‌شد.

نکته جالب اینجا بود که به‌یک‌باره، عدد ۷ میلیارد دلار در تفاهم‌نامه به ۱۱.۵ میلیارد دلار در قرارداد افزایش پیدا کرد؛ از طرف دیگر، خبری هم از سهم و شرح کار هر یک از شرکت‌های حاضر در کنسرسیوم نبود تا انتقادات به آن بیشتر شود.

این قرارداد در سال ۱۴۰۳ به شورای اقتصاد رفت اما این شورا، روی مبلغ قرارداد دست گذاشت و از تایید و تصویب آن صرف نظر کرد؛ این بدان معناست که این قرارداد هنوز به مرحله تنفیذ و اجرا نرسیده و همه‌چیز، فعلا روی کاغذ متوقف مانده است تا دولت بعدی، برای این قرارداد پرحاشیه تصمیم بگیرد.

اما ظرفیت تولید فعلی آزادگان چند هزار بشکه است؟ به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت در تاریخ ۲ دی ۱۴۰۲، ظرفیت تولید آزادگان جنوبی حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز است و خبری از تحقق وعده ۳۲۰ هزار بشکه در روز نیست.

این فاصله ۲۰۰ هزار بشکه ای میان وعده و عملکرد چه زیانی به کشور وارد کرده است؟ اگر میانگین بهای نفت از خرداد ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳ را ۷۰ دلار در نظر بگیریم، بیش از ۵ میلیارد دلار عدم النفع به دلیل عدم تحقق وعده دولت سیزدهم به کشور تحمیل شده که با نرخ دلار امروز بازار تهران، حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را خروجی می دهد.

با یک حساب کتاب سرانگشتی، مشخص می شود دولت ۱۳ به دلیل همین کم کاری، ثانیه ای ۱۰ میلیون تومان به کشور و منافع میهن، ضربه وارد کرده است که البته شاید  از نظر دولتمردان، این هم برای خود دستاوردی است!

منبع: میزنفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.