کد خبر : 20619
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1403 - 9:50

صنعت نفت ایران در تنگنا؛

آیا محسن پاک‌نژاد می‌تواند از بحران خارج شود؟+فیلم

آیا محسن پاک‌نژاد می‌تواند از بحران خارج شود؟+فیلم
محسن پاک‌نژاد سکاندار جدید وزارت نفت در مسیر پیش رو با چالش‌های جدی مواجه است که می‌تواند تبعات اقتصادی گسترده‌ای برای کشور داشته باشد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، وزارت نفت ایران به کلاف سردرگمی تبدیل شده، حال باید دید پاک‌نژاد، وزیر نفت می‌تواند از این بحران‌ها عبور کند. یارانه‌های بی‌رویه، ناکارآمدی سیستم حمل‌ونقل و نبود نظارت کافی، باعث افزایش بی‌رویه مصرف نفت خام شده و در نتیجه، ظرفیت صادرات ما را کاهش داده است.
از طرفی تخفیف‌های سنگین روسیه بر نفت، باعث شده که ایران سهم بیشتری از بازار آسیا را به رقیب خود واگذار کند؛ از سوی دیگر انتخابات آمریکا و احتمال بازگشت ترامپ نیز، آینده صادرات نفت ایران را با ابهام مواجه کرده است.

کمبود روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین
بحران کمبود انرژی، چالش دیگری است که به شدت بر دوش محسن پاک‌نژاد سنگینی می‌کند.
مصرف بنزین در ایران از تولید آن پیشی گرفته و کشور را به واردکننده بنزین با هزینه‌های هنگفت چند میلیارد دلاری تبدیل کرده، ایران به طور میانگین با کسری ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز مواجه است.

کسری ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز
در فصل زمستان‌ به‌ویژه در روزهای سرد، به دلیل کمبود گاز، دولت مجبور می‌شود شیر گاز صنایع بزرگی مانند پتروشیمی را ببندد تا بتواند گاز مورد نیاز بخش خانگی را تامین کند.
به همین جهت کسری ۳۰۰ میلیون متر مکعبی گاز نیز یکی از جدی‌ترین‌ بحران‌های پیش روی پاک‌نژاد است.

بحران FATF و بلاتکلیفی برجام
از سوی دیگر عدم عضویت در FATF و بلاتکلیفی برجام، مانع از جذب سرمایه گذاری خارجی برای افزایش ظرفیت تولید نفت به ۵ میلیون بشکه در روز شده و این موضوع یکی دیگر از چالش‌های پیش روی پاک‌نژاد محسوب می‌شود.

بحران نیروی انسانی؛ تهدیدی جدی برای صنعت نفت
بحران منابع انسانی، یکی دیگر از آشفتگی‌های صنعت نفت است. شکاف عمیق بین دستمزد کارگران رسمی و پیمانی در سال‌های اخیر، نارضایتی گسترده‌ای را در میان کارکنان ایجاد کرده و انگیزه آن‌ها را کاهش داده است. اعتراض‌های مکرر کارگران در مناطق نفت‌خیز نشان از وخامت این وضعیت دارد.
کارگران پیمانی که بخش بزرگی از نیروی کار صنعت نفت را تشکیل می‌دهند، دستمزد بسیار پایین‌تری نسبت به کارگران رسمی دریافت می‌کنند.
این در حالی است که سیستم پیمانکاری موجود در صنعت نفت منجر به سودجویی پیمانکاران و کاهش سهم کارگران از درآمد حاصل از پروژه‌ها شده است. کارگران غیررسمی با تهدید دائمی از دست دادن شغل روبرو هستند.
طرح‌های اصلاحی مانند اصلاح طبقه‌بندی مشاغل به نفع همه کارکنان اجرا نشده و تنها عده کمی از آن بهره‌مند شده‌اند.
محقق نشدن وعده‌های داده شده به کارگران، از جمله افزایش دستمزد و بهبود شرایط کاری، باعث شده نارضایتی و اعتراض آنها شدت بگیرد.

بیشتر بخوانید:  شرکت اکوئینور از معامله با آذربایجان ۴۰۰ میلیون دلار ضرر کرد

بحران نیروی انسانی و مهاجرت متخصصان
ادامه این روند، زنگ خطری جدی برای دولت و تصمیم‌گیران به صدا درآورده، که مهم‌ترین پیامد این وضعیت، می‌تواند مهاجرت گسترده نیروهای متخصص به کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.
متخصصان و مهندسان ایرانی به دلیل دستمزد پایین، نبود آینده شغلی مناسب و امکانات بهتر در کشورهای دیگر به ویژه حوزه خلیج فارس، ایران را ترک می‌کنند.
این مهاجرت‌ها خسارتهای جبران‌ناپذیری به صنعت نفت ایران وارد کرده و توانایی این صنعت را در تولید و صادرات نفت کاهش می‌دهد.

صنعت نفت ایران؛ بین امید و واقعیت
با توجه به همه چالش‌های موجود، صنعت نفت ایران نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی و برنامه‌ریزی بلندمدت است.
باید دید محسن پاکنژاد با اتخاذ راهکارهای مناسب می‌تواند از این چالش‌ها به عنوان فرصتی برای تحول و توسعه این صنعت بهره ببرد یا خیر!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.