یک کارشناس انرژی برای اولینبار مطرح کرد:
صرفهجویی ۷۰۰ میلیون دلاری در مصرف بنزین با گسترش سفرهای اشتراکی

به گزارش «انرژی پرس»، در حالی که روزانه بخش قابلتوجهی از ترافیک تهران ناشی از تردد کارمندان با خودرو شخصی است، کارشناسان بر این باورند که تقویت سفرهای اشتراکی در تاکسیهای اینترنتی میتواند یکی از مؤثرترین ابزارها برای کاهش ترافیک و مصرف سوخت باشد. حسین میرافضلی، کارشناس انرژی، در گفتوگو با این رسانه با تأکید بر ظرفیت مغفول سفرهای اشتراکی، خواستار تدوین یک بسته سیاستی مشخص برای حمایت از رانندگان و شرکتهای تاکسی اینترنتی شد.
ترافیک تهران و سهم ۵۰ درصدی کارمندان
میرافضلی میگوید براساس آمارها، حدود ۵۰ درصد از ترافیک صبحگاهی تهران ناشی از تردد کارمندان دولتی و خصوصی است. به اعتقاد او، اگر تنها ۲۰ درصد از این گروه به استفاده از سفرهای اشتراکی رو بیاورند، اثر قابلتوجهی بر روان شدن ترافیک و کاهش مصرف بنزین خواهد داشت.
رانندگان انگیزهای برای سفر اشتراکی ندارند
به گفته او، تاکسیهای اینترنتی و رانندگان در شرایط فعلی انگیزه لازم برای پذیرش سفرهای اشتراکی را ندارند؛ چراکه دریافت کرایه در این حالت چندان افزایش نمییابد، در حالی که زمان سفر طولانیتر میشود. از سوی دیگر، خود شرکتها نیز ترجیح میدهند برای دو مسافر دو خودرو اعزام کنند تا درآمد بیشتری به دست آورند.
پیشنهاد تخصیص یارانه بنزینی به سفرهای اشتراکی
میرافضلی پیشنهاد میدهد دولت و وزارت نفت سالانه رقمی مشخص ــ بهعنوان نمونه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ــ برای حمایت از سفرهای اشتراکی اختصاص دهند. این حمایت میتواند به صورت یارانه مستقیم به سفرهای اشتراکی پرداخت شود، متناسب با تعداد و مسافت طیشده. به این ترتیب درآمد راننده افزایش مییابد و شرکتهای تاکسی اینترنتی نیز برای توسعه این خدمات انگیزه پیدا میکنند.
پارکینگ رایگان، مشوق استفاده از خودروی شخصی
او یکی دیگر از موانع توسعه سفر اشتراکی را واگذاری رایگان پارکینگ به کارمندان میداند. به گفته میرافضلی، درحالیکه اجاره پارکینگ در بازار آزاد هزینهبر است، بسیاری از کارمندان بدون پرداخت هزینه از پارکینگ اداری استفاده میکنند و همین موضوع استفاده از خودروی شخصی را تشویق میکند. او پیشنهاد میدهد دستگاههای دولتی دریافت هزینه پارکینگ از کارکنان را در دستور کار قرار دهند تا انگیزه برای استفاده از خودرو شخصی کاهش یابد.
نقش سفرهای اشتراکی در کاهش مصرف بنزین: صرفهجویی ۷۰۰ میلیون دلاری
این کارشناس انرژی میگوید مصرف روزانه بنزین در تهران حدود ۲۰ تا ۲۴ میلیون لیتر است. اگر سفرهای اشتراکی بتواند تنها ۱۰ درصد از این مصرف را کاهش دهد، معادل ۲ میلیون لیتر در روز صرفهجویی خواهد شد؛ یعنی حدود دو میلیون دلار بر اساس قیمت بنزین وارداتی. این عدد در سال به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار میرسد که بخش کوچکی از آن میتواند صرف حمایت از سفرهای اشتراکی شود.
زیرساختهای ضروری برای اجرای سفر اشتراکی
به گفته میرافضلی، اجرای مؤثر سفر اشتراکی فقط با تشویق یا یارانه ممکن نیست و نیازمند شکلگیری مجموعهای از زیرساختهاست. او میگوید وجود سامانههای هوشمند برای مدیریت و ثبت سفرهای اشتراکی، تعریف ایستگاههای سوار و پیاده شدن بهجای توقف مقابل منازل، قابلیت هممسیر کردن مسافران توسط الگوریتمهای هوشمصنوعی و هماهنگی میان شهرداری، وزارت نفت و شرکتهای تاکسی اینترنتی، از مهمترین ملزومات این طرح است. این زیرساختها بهگونهای نیستند که صرفاً به نصب تجهیزات خلاصه شوند؛ بلکه شامل ایجاد نظم در نحوه دریافت مسافر، ثبت دقیق دادههای سوخت و سفر و امکان حمایت مالی مبتنی بر عملکرد واقعی رانندگان و شرکتها نیز میشود. به اعتقاد او، بدون این پایهها، سفر اشتراکی در مقیاس گسترده امکان رشد ندارد و صرفاً به یک پیشنهاد باقی خواهد ماند.
میرافضلی با تأکید بر تأثیرگذاری سفرهای اشتراکی میگوید: حمایت هدفمند از رانندگان و شرکتهای تاکسی اینترنتی میتواند به طور همزمان به کاهش مصرف بنزین، کاهش ترافیک، کاهش تصادفات و بهبود کیفیت هوا منجر شود. او معتقد است اگر این موضوع در قالب سیاستگذاری جامع دنبال شود، نتایج آن برای اقتصاد و محیط زیست کشور چشمگیر خواهد بود.
برچسب ها :بنزین ، ترافیک ، سفر اشتراکی ، صرفه جویی ، مصرف بنزین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰