کد خبر : 13400
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 14:00

شعبه دوم شرکت نفت منتفی شد

شعبه دوم شرکت نفت منتفی شد
با رد شدن ایده مبتددیانه صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های نفتی، پرونده سرمایه گذاری مستقیم این نهاد دولتی در صنعت نفت و تاسیس شعبه 2 شرکت ملی نفت بسته شد.
به گزارش انرژی پرس،  پس از ریاست مهدی غضنفری بر صندوق توسعه ملی یک ایده مبتدیانه و سطحی در این نهاد دولتی مطرح شد که بر اساس آن، صندوق توسعه ملی به جای ارائه تسهیلات به شرکت های نفتی برای توسعه میادین نفتی و گازی، خود با ورود مستقیم به پروژه ها، عملیات اجرایی را آغاز کند.
این بدعت بزرگ و عجیب در حالی پیگیری شد که اصولا صندوق توسعه ملی وظیفه تامین مالی پروژه های مهم صنعت نفت را برعهده دارد و پس از به بهره برداری رسیدن آن، پول خود را در قالب اقساط و سود بالایی دریافت می کند.

اما غضنفری و معاونان وی هر ماهه به انتقاد از دولت و شرکت های دولتی مانند شرکت ملی نفت از میزان بدهی های آنها می گویند. با این روش، در صدد جا انداختن خود به عنوان یک نهاد پروژه محور در نفت هستند.

تفکر حاکم بر صندوق توسعه ملی، می گوید چرا باید به نفت پول داد تا پروژه ها را به پیش ببرند، و پس از پایان کار پول صندوق را پرداخت نکنند؛ پس بهتر است خودمان با تاسیس شرکت های پیمانکاری وارد پروژه ها شویم و با پول صندوق کار را به پیش ببریم و از این محل، برای صندوق توسعه ملی کسب سود کنیم.

 مخالفت با ایده صندوق توسعه ملی
این ایده اما مخالفان بسیاری داشته و دارد چراکه تجربه حضور بانک ها در نفت همچنان تبعات بزرگ خود را پایان نداده است و از سوی دیگر، صندوق توسعه ملی تجربه و پیشینیه ای در این حوزه ندارد.

حالا احمد دستغیب رئیس دیوان محاسبات هم با انتقاد از این ایده می گوید: سرمایه‌گذاری صندوق در طرح‌های بالادستی در مجمع صندوق توسعه، رد شده است؛ حمایت از بخش خصوصی بهترین راهکار در مسیر پیش روی صندوق توسعه ملی است.

وی افزود، نگران‌ هستیم تا شرکت ملی نفت شماره دو شکل بگیرد چرا که زیرساخت در شرکت نفت و سایر شرکت‌ها موجود است این که شرکت دولتی دیگری شکل بگیرد دغدغه‌ای است که ممکن است سال‌ها بعد ما را دچار مشکل کند.

منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.