کد خبر : 16277
تاریخ انتشار : شنبه 2 تیر 1403 - 12:08

شعارهای عجیب بنزینی زاکانی و فریب مردم

شعارهای عجیب بنزینی زاکانی و فریب مردم
علیرضا زاکانی شهردار تهران در یک وعده پوپولیستی و عوام فریبانه گفته است می خواهد قیمت بنزین را از 3 هزار تومان به 1500 تومان کاهش دهد.
به گزارش انرژی پرس، علیرضا زاکانی «نامزد پوششی» چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در وعده ای عجیب گفته است بنزین ۳ هزار تومانی را ۱۵۰۰ تومان می کند؛ درست در شرایطی که میزان صادرات بنزین به رقم ۳ میلیارد دلار رسیده است!
فارغ از اینکه او هیچ شانسی در انتخابات ندارد و هدفش از حضور در این عرصه، حمله به کاندیداهای دیگر است و در نهایت گرفتن امتیاز و کناره گیری به سود فردی دیگر است، باید گفت چنین اظهاراتی مرزهای شعارهای پوپولیستی را جابجا کرده است.

جزئیات برنامه وی هم در نوع خود عجیب است؛ حتی ثانیه ای پرداختن به این جزئیات چیزی جز وقت تلف کردن نیست؛ البته به نظر می رسد نظرات بنزینی او برگرفته از نظرات شاذ و غیرمنطقی مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس است که طی سه سال گذشته، سوژه بسیاری از رسانه ها شده است.

 بازار داغ طعنه های بنزینی به زاکانی
کنایه های اقتصادی و سیاسی فعالان فضای مجازی و همچنین کارشناسان، ایده وی را با استهزا همراه کرده است؛ به عنوان نمونه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، با کنایه به علیرضا زاکانی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کسی میدونه چجوری با کاهش قیمت بنزین از ۳۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان میشه به مردم یارانه ۲۲ میلیون تومانی داد؟ این یکی هم حق داریم و آموزش ندیده ایم.»

عباس کاظمی، مدیرعامل اسبق پالایش و پخش در گفت‌وگو با ایلنا گفته است: اگر این کاندیدا پول دارد به مردم پرداخت کند صحبت از کاهش قیمت بنزین غیرکارشناسی و پوپولیستی و فقط برای جذب رای است. بنزین ۱۰ درصد سبد انرژی است و تغییر قیمت آن در اختیار رئیس‌جمهور نیست، قیمت را مجلس باید مصوب و به بالانس بودجه نگاه کند. این اظهارات در همین دو هفته و تا انتخابات تاریخ مصرف دارد.

به گفته وی؛ اظهارات مطرح شده در مورد قیمت بنزین تنها کاربرد انتخاباتی است و بعد از انتخابات هم به پایان می‌رسد، موضوع حامل‌های انرژی باید در یک پکیج دیده شود، اکنون ما غیر از بنزین در حوزه نفت‌گاز، برق و گاز هم مشکل داریم همه اینها باید در یک ماتریس و مجموعه دیده شوند و به طور کلی مصرف کاهش پیدا کند.

کاهش قیمت بنزین حرف پوپولیستی است
همچنین محمود خاقانی از کارشناسان انرژی نیز درباره ادعای زاکانی گفته است: این سخنانی که در مورد بازگرداندن قیمت بنزین از ۳ هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان از سوی یکی از کاندیدها مطرح شد؛ پوپولیستی و یا عوام‌فریبانه بود.

وی افزود: ما باید یک واقعیت را بپذیریم که  انرژی و فرآورده‌های نفتی و خود نفت به معنای طلا و ارز است بنابراین اینکه قیمت گذاری را به قیمت ۱۵۰۰ برگردد نشان می‌دهد مطالعه دقیق کارشناسی وجود ندارد و یک سخن مقطعی است که این نامزد شاید بتواند رای جذب کند. کمااینکه در مورد قرارداد با چینی‌ها هم دنبال متقاعد کردن مردم نبود.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه اظهار داشت: قیمت بنزین موضوعی نیست که بتوان بدون مطالعه کارشناسی و علمی در مورد آن اظهارنظر کرد و از دیدگاه اقتصاد انرژی شدنی نیست.

منبع: میزنفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.