کد خبر : 3583
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 15:16

ارزش معاملات خرد در کف هفت ماهه؛

شروع سرد بورس در پاییز/ خروج پول حقیقی از «شپنا» تمامی ندارد!

شروع سرد بورس در پاییز/ خروج پول حقیقی از «شپنا» تمامی ندارد!
با وجود اینکه بورس معاملات امروز خود را در رنج مثبت آغاز کرد اما طولی نکشید که به روند نزولی خود بازگشت. این در حالیست که ارزش معاملات نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت و به کف هفت ماهه رسید.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، در حالی که بورس تهران معاملات اولین روز پاییز را صعودی آغاز کرد، شاخص کل در نیمه‌ معاملات نزولی شد و تا پایان بازار نیز به افت خود ادامه داد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار سرمایه در پایان معاملات دو هزار و ۸۵۱ واحد معادل ۰.۱۳ درصد از ارتفاع خود را کاهش داد و در سطح دو میلیون و ۱۱۸ هزار واحدی ایستاد. از طرف دیگر، شاخص کل هم‌وزن در بازار امروز نوسان چندانی نداشت و تنها ۱۰ واحد افت کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام در بازار امروز، معادل تنها سه هزار و ۵۳ میلیارد تومان بود؛ رقمی که از ۲۶ بهمن ماه سال گذشته تا امروز بی‌سابقه بوده و کمترین میزان ارزش معاملات خرد در هفت ماه اخیر محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که قرار گرفتن معاملات امروز بین تعطیلات آخر هفته گذشته و تعطیلی فردا سبب شده که بسیاری از معامله‌گران در بازار حاضر نشوند و ارزش معاملات تا این حد کاهش یابد.

پتروشیمی‌ها همچنان در مدار نزولی

معاملات در گروه پتروشیمی‌ها تفاوت چندانی با روزهای گذشته نداشت و امروز هم بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. به طور دقیق‌تر، ۱۱ نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۲۰ نماد نیز منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۳.۵۸ درصد، پتروشیمی ممسنی (مسنی) با ۲.۹۵ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۷۵ درصد رشد قیمت بود.

در طرف دیگر اما نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۷۷ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۱ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۲۲ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را رقم زدند.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به سهام پتروشیمی پردیس اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص حدود هفت میلیارد تومان از معاملات شپدیس خارج کردند.

تداوم خروج حقیقی‌ها از پالایش نفت اصفهان

روند نزولی نمادهای پالایشی در معاملات اولین روز هفته نیز ادامه یافت و شاخص صعنت فرآورده‌های نفتی، افتی ۰.۸۵ درصدی را در معاملات امروز تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری بیش از ۱۱۳ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز حدود ۴۶ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  افزایش قیمت نفت عربستان برای مشتریان آسیایی

در بازار امروز نیز برای چهارمین روز معاملاتی متوالی، تنها یک نماد پالایشی شاهد افزایش قیمت بود و ۱۰ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. نفت پاسارگاد با رشد ۰.۸۹ درصدی، تنها سبزپوش گروه خود بود و نمادهای پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۰۹ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۰۴ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۰۳ درصد، بیشتری کاهش قیمت در گروه پالایشی را به ثبت رساندند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان باز هم ادامه یافت و حقیقی‌ها بیش از ۲۲ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند که بیشترین رقم در گروه پالایشی بود. به علاوه، نمادهای شبندر و شتران نیز با خروج پول به ترتیب ۹.۷ میلیارد تومان و ۹.۲ میلیارد تومانی مواجه شدند.

یکه‌تازی کیمیاتک در صنعت شیمیایی

امروز در حالی که ۲۷۰ میلیارد تومان سهام شیمیایی در بازار سرمایه معامله شد، شاخص این گروه افتی ۰.۲۶ درصدی را شاهد بود. همچنین حقیقی‌ها نیز ۲۳ میلیارد تومان از صنعت محصولات شیمیایی خارج کردند.

در معاملات روز جاری، ۱۹ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۴۳ نماد منفی خوردند. بیشترین صعود در سهام شرکت‌های آریان کیمیاتک (کیمیاتک)، لعابیران (شلعاب) و صنایع شیمیایی کشاورزی و کود زنجان (زنجان) رخ داد و قیمت این نمادها به ترتیب ۴.۸۷ درصد، ۴.۱۵ درصد و ۱.۲۹ درصد افزایش یافت.

در سوی دیگر بازار، نیز سهامداران سه نماد توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۵.۹۳ درصد، پلیمر آریا ساسول (آریا) با ۱.۳۸ درصد و پاکسان (شپاکسا) با ۱.۳۶ درصد بیشترین افت ارزش را در دارایی‌های خود مشاهده کردند.

گفتنی است، نماد کیمیاتک علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد، با جذب حدود پنج میلیارد تومان حقیقی در بازار امروز، از این منظر نیز پیشتاز گروه خود بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.