کد خبر : 18093
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 تیر 1403 - 10:11

سکوت بنیاد شهید در برابر رودخانه‌ خواری چهل بازه +فیلم

سکوت بنیاد شهید در برابر رودخانه‌ خواری چهل بازه +فیلم
حریم و بستر رودخانه‌ها در ایران بر اساس قانون متعلق به همه مردم است و واگذاری آن ممنوع است. اما حریم و بستر رودخانه چهل بازه مشهد طی یک پرونده پیچیده قضایی به بنیاد شهید و ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده و این دو مجموعه قصد دارند بخشی از سهم خود را به یک شرکت برج ساز بدهند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، طبق قوانین ایران حریم و بستر رودخانه‌ها جزء اموال عمومی محسوب می‌شوند اما چهل بازه تنها رودخانه‌ای است که حریم و بستر آن با حکم مصدق کهنموئی معاون سابق قوه قضائیه به بنیاد شهید و ستاد اجرایی فرمان امام واگذار می‌شود.

پرونده چهل بازه بارها بین شعب مختلف دادگاه رد و بدل می‌شود و احکام متعددی در رابطه با حریم و بستر این رودخانه از سوی دادگاه‌ها صادر می‌شود. قطور شدن پرونده و صدور حکم به نفع مالکان خصوصی باعث می‌شود وزارت نیرو که در دهه ۸۰، سند مالکیت حریم و بستر رودخانه را دریافت کرده بود، از رئیس قوه قضائیه درخواست کند که به این پرونده ورود کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه وظیفه بازنگری پرونده را به معاون خود واگذار می‌کند و به همین خاطر، پای مصدق کهنموئی معاون سابقمصدق کهنموئی معاون سابق این قوه به پرونده چهل بازه باز می‌شود.

معاون سابق قوه قضائیه نیز وظیفه تصمیم‌گیری درباره حکم صادر شده را به مهری، معاونت حقوقی ستاد اجرائی فرمان امام که در واقع یکی از طرفین دعواست واگذار می‌کند و حاصل این اعتماد، صدور رای واگذاری رودخانه چهل بازه به بخش خصوصی می‌شود.

دعوایی به قدمت تاریخ انقلاب

دعوا بر سر تصاحب حریم و بستر رودخانه چهل بازه به قبل از انقلاب باز می‌گردد. محمدیان یکی از وابستگان شاه حریم این رودخانه را قبل از انقلاب تصرف می‌کند و بعد از سرنگونی رژیم اموالش مصادره می‌شود اما در جریان گشایش‌های دوران احمدی نژاد برای ایرانیان خارج از کشور، نماینده او در دادگاه طرح دعوا می‌کند و همین دعوا آغاز تکه تکه شدن رودخانه چهل بازه است.

اکنون امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید که بارها در جریان کاندیداتوری‌اش بر روشنگری و حفظ منافع ملی تاکید کرد، یک سر ماجرای پرونده چهل بازه است. حالا انتخابات تمام شده و او به‌عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در معرض آزمونی بزرگ قرار دارد. زیرا حریم و بستر رودخانه چهل بازه که با حکم دادگاه به بنیاد شهید و ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است، به زودی با امضای قاضی زاده به یک شرکت ساختمان ساز، یعنی فلات طوس واگذار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  جوانبخت در معاونت امور آب و آبفا وزارت نیرو ابقا شد

واگذاری نیمی از سهم بنیاد شهید به فلات طوس

بر اساس حکم دادگاه، ۱۱۵ هکتار از حریم و بستر این رودخانه مهم مشهد به نسبت ۳۰ و ۷۰ درصد بین ستاد اجرائی فرمان امام (ره) و بنیاد شهید توزیع می‌شود. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که از قبل بین بنیاد شهید و یک شرکت تعاونی به نام فلات طوس وجود داشته، نیمی از سهم دریافتی بنیاد شهید به این شرکت تعاونی منتقل خواهد شد.

قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تحرکاتی در این رابطه انجام شده بود. ستاد اجرایی فرمان امام در آن مقطع ۱۰ درصد از سهم خود را بهشرکت  فلات طوس که شرکتی برج ساز است، واگذار کرد. بنیاد شهید هم قصد داشت تفاهم نامه واگذاری حریم و بستر رودخانه به فلات طوس را اجرایی کند که با مخالفت فعالان محیط زیست، این تصمیم متوقف شد.

افزایش خسارت سیلاب

در صورت تعرض به حریم رودخانه چهل بازه، میزان خسارت در زمان وقوع سیلاب در مشهد افزایش خواهد یافت. در حالی دو نهاد و یک شرکت برج ساز به دنبال تصرف حریم و بستر رودخانه چهل بازه هستند که در سیلاب اردیبهشت ماه امسال مشهد، ۱۲ تن جان خود را از دست دادند.

به دلیل افزایش خسارات ناشی از ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه و لزوم مقابله با روند مخرب واگذاری رودخانه‌ها به اشخاص، فعالان محیط زیست در نامه به محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه خواستار توقف واگذاری حریم و بستر رودخانه چهل بازه به بخش خصوصی شده‌اند.

کاش قاضی زاده هاشمی برای مردم شفاف بگوید که طی چه فرآیندی پای شرکت فلات طوس به پرونده چهل بازه، باز شده است؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.