کد خبر : 18839
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مرداد 1403 - 11:42

از ترامپ تا روس‌ها و بازار چین؛

سه چالش بزرگ پزشکیان در صادرات نفت +فیلم

سه چالش بزرگ پزشکیان در صادرات نفت +فیلم
فروش نفت ایران به داخل و خارج از مرزها گره خورده است. اگر این گره کور باز نشود، دولت پزشکیان با کسری بودجه و افزایش تورم مواجه خواهد شد.

به گزارش انرژی پرس، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، با چالشی جدی روبروست که می‌تواند اقتصاد کشور را به لبه پرتگاه بکشاند و آن چیزی نیست جز صادرات نفت.

اقتصاد ایران به شدت وابسته به درآمدهای نفتی است و هرگونه اختلال در صادرات نفت، عواقب جبران ناپذیری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

افزایش مصرف داخلی و کاهش ظرفیت صادراتی

در حال حاضر ایران با سه چالش اساسی در صادرات نفت مواجه است، اولین چالش افزایش مصرف داخلی و کاهش ظرفیت صادراتی است.

ایران بخش قابل توجهی از منابع نفتی را به مصرف داخلی اختصاص داده است. در دو دهه گذشته، مصرف انرژی در ایران به ویژه گاز طبیعی و نفت خام به شدت رشد کرده است.

دلایل این افزایش، یارانه‌های انرژی، سیستم حمل و نقل ناکارآمد و نبود نظارت کافی است  و این منجر به افزایش مصرف سالانه ۵.۷ درصدی نفت خام ایران شده است.

ایران برای افزایش صادرات نفت نیاز به افزایش تولید دارد که این کار نیاز به سرمایه‌گذاری، فناوری و مدیریت قوی دارد اما متاسفانه در حال حاضر در این زمینه‌ها با چالش‌هایی روبرو است.

رقابت با روسیه

بیشتر بخوانید:  آخرین قیمت خودرو 19 تیر 1403

تهدید دوم ایران برای صادرات نفت، روسیه است. روسیه پس از جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه خود، نفت خود را با تخفیف‌های بسیار زیاد (تا حدود ۳۰ دلار بر بشکه) به بازارهای آسیایی، به ویژه چین، عرضه کره و این کار باعث شده که ایران سهم قابل توجهی از بازار چین را از دست بدهد.

بدیهی است که ایران برای مقابله با این چالش، ایران نیاز به احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دارد.

نااطمینانی سیاسی ناشی از انتخابات آمریکا

چالش سومی که صادرات نفت ایران را تهدید می‌کند سیاست‌های دولت آمریکا است. با روی کار آمدن بایدن و تلاش برای احیای برجام، صادرات نفت ایران افزایش یافت اما اکنون انتخابات آینده امریکا این وضعیت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

در صورت پیروزی مجدد ترامپ یا فردی با رویکرد مشابه، احتمال بازگشت تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ایران وجود دارد.

در نهایت آنچه مشخص است این است که فروش نفت ایران به داخل و خارج از مرزها گره خورده است. اگر این گره کور باز نشود، دولت پزشکیان با کسری بودجه، افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و حتی نا آرامی‌های اجتماعی مواجه خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.