کد خبر : 20624
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1403 - 10:33

عملکرد ضعیف پتروشیمی تندگویان در سال ۱۴۰۳؛

بر لبه‌ تیغ زیان؛ سقوط بیش از ۶۳ درصد سودآوری پتروشیمی تندگویان

بر لبه‌ تیغ زیان؛ سقوط بیش از ۶۳ درصد سودآوری پتروشیمی تندگویان
بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی تندگویان در پنج فصل گذشته نشان می‌دهد، سود خالص فصلی این پتروشیمی افت شدیدی را تجربه کرده است. حتی در زمستان سال گذشته نیز این پتروشیمی زیان‌ده بوده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از آنکه صورت‌های مالی سال گذشته پتروشیمی تندگویان منتشر شد، مشخص کرد این پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ با کاهش سودآوری روبه‌رو شده است. اما با شروع سال ۱۴۰۳ کارنامه تولید و فروش تندگویان سیگنالی مبنی بر تغییر وضعیت سودآوری این پتروشیمی صادر نکرد و در نهایت نیز گزارش‌های فصلی این پتروشیمی در بهار ۱۴۰۳ ارقام عجیبی را مخابره کرد.

افت درآمد تندگویان بر حسب دلار نیما

اگر گزارش‌های مالی فصلی پتروشیمی تندگویان بر نرخ دلار نیمای همان زمان تقسیم شود، مشخص می‌کند که این پتروشیمی عملکرد بسیار ضعیفی در درآمدزایی داشته است. چرا که رقم فروش این شرکت تا حد بالایی از رشد نرخ دلار جا مانده و این موضوع درآمد واقعی شرکت را تحت تاثیر قرار داده است.

با احتساب دلار نیمای ۳۸ هزار تومانی برای فصل بهار سال گذشته، پتروشیمی تندگویان موفق به شناسایی درآمد ۲۱۲ میلیون دلاری (دلار نیما) در بهار ۱۴۰۲ شده بود. اما این رقم با احتساب دلار نیمای ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومانی به ۱۶۱ میلیون دلار (دلار نیما) رسیده است.

این بدان معناست که درآمد فصلی پتروشیمی تندگویان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیشتر از ۲۴ درصد کاهش داشته است.

پتروشیمی تندگویان

 

تندگویان بر لب تیغ زیان

کاهش درآمدزایی دلاری پتروشیمی تندگویان طی یک سال گذشته سبب شد تا سودآوری این شرکت در هر فصل کاهش یابد. نموداری که آورده شده به خوبی این روند را نشان می‌دهد؛ همان‌طور که مشخص است سود خالص پتروشیمی تندگویان از ۷۳ میلیون دلار (دلار نیما) در بهار سال ۱۴۰۲ با سقوط بیش از ۶۳ درصدی به ۲۷ میلیون دلار (دلار نیما) در بهار امسال رسیده است.

همچنین طبق نمودار سودآوری این پتروشیمی، تندگویان در زمستان سال گذشته به زیان نشست و زیان خالص ۱۹ میلیون دلاری (دلار نیما) را در صورت‌های مالی خود ثبت کرد.

 پتروشیمی تندگویان

این روند در صورت‌های مالی ریالی پتروشیمی تندگویان نیز دیده شده است. همان‌طور که در نمودار مشخص است سود خالص این پتروشیمی از دو هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان در بهار سال گذشته با کاهش حدود ۶۰ درصدی به هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان رسیده است. همچنین این شرکت در زمستان سال گذشته ۷۵۸ میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده بود.

بیشتر بخوانید:  پایان هفته سرخ پوش بورس با تداوم افت پتروپالایشی

پتروشیمی تندگویان

عملکرد ضعیف پتروشیمی تندگویان در سال ۱۴۰۳

با وجود همه این‌ها سیگنالی از سوی گزارش‌های فعالیت ماهانه پتروشیمی تندگویان مبنی بر بهبود شرایط سودآوری شرکت صادر نشده است. چرا که گزارش‌های تجمعی تولید و فروش پتروشیمی تندگویان خبر از افت حجم تولید و فروش این شرکت در پنج ماهه ابتدایی سال جاری می‌دهد.

به طوری که مقدار تولید پتروشیمی تندگویان در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲.۶ درصد کاهش داشته و از ۵۲۰ هزار تن در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته به ۴۵۴ هزار تن در بازه کنونی رسیده است.

همچنین این روند در حجم فروش نیز دیده شده است؛ به طوری که مقدار فروش پتروشیمی تندگویان در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳.۲ درصد کاهش داشت و به ۲۳۸ هزار تن رسید.

پتروشیمی تندگویان

این روند درآمد شرکت را با کاهش ۸.۱ درصدی روبه‌رو کرده است؛ به طوری که درآمد پتروشیمی تندگویان از ۱۲ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ به ۱۱ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان در پنج ماهه سال ۱۴۰۳ رسیده است.

پتروشیمی

کاهش حجم تولید و فروش تندگویان در مرداد

همان‌طور که گفته شد پتروشیمی تندگویان در سال ۱۴۰۳ کارنامه ضعیفی را از نظر تولید و فروش به ثبت رسانده است. این روند در مردادماه نیز دیده شده؛ به طوری که حجم تولید شرکت در این ماه نسبت به مردادماه سال گذشته بیشتر از ۱۰ درصد پایین آمده و به ۸۵ هزار تن رسیده است.

پتروشیمی

همچنین مقدار فروش پتروشیمی تندگویان نیز در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۳ درصدی روبه‌رو شده و موجب افت چهار درصدی درآمد شرکت شده است. به نحوی که تندگویان در این ماه توانست درآمد دو هزار و ۹۷ میلیارد تومانی را ثبت کند.

پتروشیمی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.