کد خبر : 3161
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 شهریور 1402 - 16:15

ساز مخالف شاخص کل و هم‌وزن؛

سریال خروج پول حقیقی‌های بورس از پالایش نفت اصفهان ادامه دارد

سریال خروج پول حقیقی‌های بورس از پالایش نفت اصفهان ادامه دارد
بورس امروز وضعیت متعادل‌تری نسبت به روز گذشته داشت اما همچنان در سمت قرمز بازار به کار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن اما به ارتفاع خود افزود.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بورس تهران سومین روز هفته را صعودی آغاز کرد و در ابتدای معاملات سبزپوش بود؛ با این حال افزایش عرضه در ادامه معاملات به‌ویژه ۳۰ دقیقه پایانی بازار، سبب شد شاخص کل برای سومین روز متوالی در مسیر نزولی قرار بگیرد. به این ترتیب، نماگر اصلی بازار امروز را افت ۰.۰۵ درصدی و در سطح دو میلیون و ۱۲۲ هزار واحدی به پایان رساند. این در حالیست که وضعیت بهتر نمادهای کوچک نسبت به نمادهای بزرگتر سبب شد که شاخص کل هم‌وزن در مسیر مخالف شاخص کل حرکت کند و رشدی ۰.۱۱ درصدی را شاهد بود.

ارزش معاملات خرد، امروز هم کاهشی شد و رقم سه هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان را ثبت کرد. در این میان، اشخاص حقیقی نیز به طور خالص بیش از ۸۳ میلیارد تومان از معاملات بیرون کشیدند.

توجه حقیقی‌ها به پتروشیمی گلستان جلب شد

وضعیت نمادهای پتروشیمی در بازار امروز با بهبود نسبی همراه بود اما همچنان تعریفی نداشت. طوری که در مجموع ۹ نماد این گروه صعودی بودند و ۱۹ نماد متحمل کاهش قیمت شدند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت به نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۱۳ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۸۲ درصد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۰.۵ درصد اختصاص یافت. در طرف دیگر بازار نیز سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۲۶ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۵۹ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۵۵ درصد افت، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بررسی تابلو معاملات پتروشیمی‌ها حاکی از آن است که در معاملات امروز این صنعت، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۱۲.۴ میلیارد تومان به نماد شستان تعلق یافت و بیشترین خروج پول، برای نماد شپدیس با ۸.۶ میلیارد تومان بود.

تداوم خروج پول سنگین از «شپنا»

معاملات گروه فرآورده‌های نفتی در بازار امروز در حالی پایان یافت که قیمت پایانی چهار نماد این گروه رشد کردند و ۶ نماد دیگر منفی خوردند. سه نماد نیز بدون تغییر قیمت پایانی به کار خود پایان دادند. به این ترتیب شاخص گروه پالایشی‌ها با افتی ۰.۱۵ درصدی مواجه شد. همچنین با معاملاتی به ارزش ۱۴۱ میلیارد تومان، حقیقی‌ها حدود ۴۰ میلیارد تومان از گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  نمره قبولی وزارت نفت در مدیریت انفجار خطوط لوله گاز + فیلم

بیشترین بازدهی در میان نمادهای پالایشی بازار امروز متعلق به نماد نفت بهران (شبهرن) با ۰.۵۴ درصد، نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۳۶ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۲۹ درصد رشد قیمت بود. از سوی دیگر نیز نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و پالایش نفت تبریز (شبریز) با افت به ترتیب ۰.۷۴ درصد، ۰.۵۲ درصد و ۰.۴۶ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

سریال دنباله‌دار خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان، امروز هم ادامه یافت و سهام شرکت شاهد بیشترین خروج پول بود. به نحوی که حقیقی‌های بازار بیش از ۱۰.۵ میلیارد تومان از شپنا خارج کردند. بازارگردان این نماد نیز در معاملات حدود ۱۲ میلیون برگه سهم جدید شپنا خرید.

«کیمیاتک» بسته شد

وضعیت در گروه شیمیایی متعادل‌تر از روز گذشته بود اما همچنان بخش عمده نمادهای این گروه سرخ‌پوش بودند. شاخص گروه محصولات شیمیایی نیز پس از معاملاتی ۳۳۶ میلیارد تومانی، ۰.۰۳ درصد افت کرد. اشخاص حقیقی نیز حدود ۳۴ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند.

در معاملات امروز شیمیایی‌ها، ۲۳ نماد بازدهی مثبت داشتند و ۳۸ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی برای سه نماد لعابیران (شلعاب) با ۴.۳۸ درصد، کلر پارس (کلر) با ۳.۸۱ درصد و آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۲.۵۱ درصد بود. بیشترین افت قیمت نیز به نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۰۴ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۶۹ درصد و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۲.۳۳ درصد تعلق یافت.

لازم به ذکر است که با اعلام ناظر بازار، سهام شرکت آریان کیمیا تک با نماد کیمیاتک در پایان معاملات امروز متوقف شد تا به استقبال برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه برود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.