کد خبر : 4568
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 16:19

سبز کمرنگ بورس در اولین روز هفته؛

افت پتروشیمی‌ها در غیاب هلدینگ خلیج فارس

افت پتروشیمی‌ها در غیاب هلدینگ خلیج فارس
نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس که از پرچمداران گروه خود محسوب می‌شود، به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در بازار امروز غایب بود.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران پس از آنکه هفته گذشته را با افت به پایان رساند، در نخستین روز معاملاتی هفته جدید  به مدار صعودی بازگشت و شاخص کل با رشد هزار و ۴۲۸ واحد معادل ۰.۰۷ درصد، به ارتفاع دو میلیون و ۲۴ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز در بازار امروز وضعیت بهتری داشت و صعودی ۰.۴۸ درصدی را تجربه کرد.

با وجود اینکه شاخص‌های اصلی بورس از حال نسبتا خوب بازار حکایت دارند، اما بررسی روند معاملات امروز می‌تواند تا حدودی نگران‌کننده باشد. چرا که شاخص‌ها نشان می‌دهند که فشار فروش در نیمه دوم بازار افزایش یافته و ترمز صعود شاخص کل را کشیده است.

از طرف دیگر، ارزش معاملات خرد نیز بار دیگر کاهشی شد و رقم دو هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند. سهامداران حقیقی نیز حدود ۱۲۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

افت پتروشیمی‌ها در غیاب «فارس»

با وجود رشد کلیت بازار امروز، بخش عمده نمادهای پتروشیمی در معاملات روز جاری سرخ‌پوش بودند. طوری که امروز تنها ۶ نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۲۱ نماد افت قیمت داشتند و سه نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم)، با ۳.۶۳ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۳ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۱۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند و در طرف دیگر بازار، سهام سه شرکت پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، دهدشت (دهدشت) و فن آوران (شفن) با افت به ترتیب ۱.۱۴ درصد، ۰.۰۹ درصد و ۰.۷۱ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

امروز هم بیشترین خروج پول حقیقی از پتروشیمی‌ها مربوط به نماد پتروشیمی نوری بود؛ سهامداران حقیقی در حالی از نماد نوری ۱۴.۷ میلیارد تومان پول خارج کردند که بازارگردان این نماد در بازار امروز بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ برگه سهم این نماد را خریداری کرد.

لازم به ذکر است که نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس که از پرچمداران گروه خود محسوب می‌شود، به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در بازار امروز غایب بود.

فقط سه نماد پالایشی صعودی شدند

تابلوی معاملات نمادهای پالایشی نیز حاکی از آن است که بخش عمده نمادهای این گروه در بازار امروز نزولی بودند؛ به طوری که فقط سه نماد شاهد رشد قیمت بودند و ۹ نماد منفی خوردند. به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۱۰۷ میلیارد تومان با افتی ۰.۳ درصدی همراه شد. اشخاص حقیقی نیز بیش از ۱۵ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  گاز در زمستان گران می‌شود؟

در میان نمادهای پالایشی، سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۳.۹۴ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۳۸ درصد و پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۰۷ درصد شاهد بیشترین بازدهی مثبت بودند. در طرف دیگر بازار اما سهام شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹۱ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۱.۸۳ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۱۴ درصد بیشترین افت قیمت را متحمل شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که معاملات بین حقیقی‌ها و حقوقی‌های پالایشی در بازار امروز، متعادل‌تر از قبل بوده اما همچنان سهام پالایش نفت اصفهان، بیشترین خروج پول حقیقی را به خود اختصاص داده است. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از این نماد در بازار امروز حدود ۶ میلیارد تومان بود. 

«شپلی» به مجمع می‌رود

معاملات امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی متعادل‌تر از دو صنعت بررسی شده دیگر بود؛ طوری که در بازار امروز ۲۶ نماد شیمیایی صعودی بودند و ۲۷ نماد با افت به استقبال معاملات روزهای آتی رفتند. به این ترتیب شاخص این گروه با معاملاتی به ارزش ۱۶۸ میلیارد تومان، ۰.۰۸درصد افت کرد. حقیقی‌ها نیز بیش از ۳۵ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در بازار امروز شیمیایی‌ها به سه شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۲.۸۵ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۲.۳۴ درصد و کربن ایران (شکربن) با ۲.۲ درصد رسید. سه نماد شیمیایی رنگین (شرنگی)، ملی شیمی کشاورز (شملی) و مدیریت صنعت شوینده (شفارس) نیز با افت به ترتیب، ۱.۰۸ درصد، ۰.۸۹ درصد و ۰.۸۶ درصدی، بیشترین ارقام کاهش قیمت را به نام خود زدند.

گفتنی است که با دستور ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت پلی اکریل ایران (شپلی) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز دوشنبه، در معاملات روز آینده غایب خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.