کد خبر : 34638
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 خرداد 1404 - 12:27

ریشه قاچاق سوخت در تخصیص نادرست است

ریشه قاچاق سوخت در تخصیص نادرست است
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با نقد شدید به نحوه مدیریت و سهمیه‌بندی فرآورده‌های نفتی، مسئولیت دستگاه‌های مختلف را در افزایش این معضل ملی یادآور شد و با تکیه بر داده‌های میدانی و آمار رسمی، خواستار تحول جدی در سیستم‌های توزیع و نظارت شد.

به گزارش انرژی پرس، نعمت‌الله نجفی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در یک برنامه رادیویی رقم واقعی قاچاق سالانه سوخت کشور را بین ۵ تا ۷ میلیارد دلار اعلام و تأکید کرد آمارهای ۱۵ میلیارد دلاری صحت ندارد و تنها فضای افکار عمومی را متشنج می‌کند.

نجفی با اشاره به تصاویر پرتعداد کامیون‌های سوخت در مرزها و دیده‌شدن مکرر این ترددها توسط نهادهای مسئول، تصریح کرد: دیدن کافی نیست؛ مسیر قاچاق از جایی آغاز می‌شود که روند تخصیص، توزیع و نظارت بر مصرف به درستی صورت نمی‌گیرد.

وی سیاست بستن مرزها یا صرفاً افزایش نرخ حامل‌ها را ناکارآمد دانست و راه‌حل را «خشک‌کردن سرچشمه» عنوان کرد.

این کارشناس با بیان اینکه حداقل پنج وزارتخانه (راه و شهرسازی، کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و صمت) باید به شکل فعال و پاسخگو در این حوزه عمل کنند، افزود: قاچاق سوخت عمدتاً بعد از تحویل فرآورده به مصرف‌کننده واقعی اتفاق می‌افتد، زیرا سهمیه‌ها به شکل غیرواقعی و بیش از نیاز تخصیص داده می‌شود. بیشترین حجم انحراف و قاچاق مربوط به حوزه حمل‌ونقل است؛ طبق اطلاعات سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ فقط یک درصد افزایش جابجایی بار داشته‌ایم اما ۲۵ درصد به سهمیه‌ها افزوده شده است.

نجفی اظهار کرد: برنامه‌های سوری، باربرگ‌های صوری و فرآیندهای فرمالیته باعث شده میلیون‌ها لیتر مازاد سوخت در کارت رانندگان شارژ شود که عملاً سر از بازار قاچاق درمی‌آورد.

بیشتر بخوانید:  ترفند عجیب قاچاقچیان برای قاچاق سوخت +فیلم

به‌گفته‌ی وی در حوزه حمل‌ونقل تنها بیش از ۱۵ میلیون لیتر اضافه‌تخصیص در جریان است.

وی با انتقاد از وضعیت کشاورزی نیز اظهار کرد: ۴۰ درصد سوخت توزیع شده برای این بخش، عملاً وارد چرخه قاچاق می‌شود؛ زیرا تخصیص صرفاً براساس آمار روی کاغذ و بدون ارزیابی دقیق سطح زیر کشت و نیاز واقعی صورت می‌گیرد. کار به جایی رسیده که بخش قابل توجهی از سهمیه‌ها اصلاً به کشاورز واقعی نمی‌رسد و توسط واسطه‌ها منحرف می‌شود.

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که مسئله قاچاق تنها به ناتوانی مرزبانی و پلیس مربوط نیست، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تخصیص و نظارت سوخت بر مبنای واقعیت مصرف و مکانیزم‌های هوشمند نباشد، هر گونه برخورد مقطعی بی‌نتیجه خواهد بود. همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید به طور شفاف و جدی پای کار بیایند.

نجفی در پایان این برنامه، ضرورت اصلاحات ساختاری در سامانه‌های تخصیص، افزایش شفافیت و همکاری میان دستگاه‌ها را تنها راه نجات اقتصاد ملی و مبارزه با قاچاق گسترده سوخت برشمرد و تصریح کرد که تا زمان محقق نشدن این اصلاحات، میلیاردها دلار سرمایه ملی، بی‌محابا از مرزهای کشور خارج خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.