کد خبر : 17803
تاریخ انتشار : شنبه 23 تیر 1403 - 12:34

رویاهای ۷۰ میلیارد دلاری اوجی در وزارت نفت

رویاهای ۷۰ میلیارد دلاری اوجی در وزارت نفت
وزیر نفت در حالی در یک طعنه آشکار از امکان تولید 5.5 میلیون بشکه‌ای نفت گفته است که برای این هدف، حداقل به 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.
به گزارش انرژی پرس، وزیر نفت در جلسه اخیر هیئت دولت گفته است که تحقق تولید ۵.۵ میلیون بشکه‌ای در روز، طی چهار سال شدنی است. او که قصد داشت با طعنه‌ای به پزشکیان، بگوید رشد ۸ درصدی در اقتصاد ایران شدنی است، چنان از رقم ۵.۵ میلیون بشکه‌ای گفته که گویا همه شرایط فراهم است!
برای آنکه بدانیم جواد اوجی به‌مانند سعید جلیلی دقیقاً از چه رؤیایی صحبت کرده است، باید به چند عدد توجه کنیم؛ هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت ایران ۳ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز است که البته ظرفیت عملیاتی آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این عدد ۳.۸ میلیون بشکه در روز است.

این عدد، سال‌هاست ظرفیت تولید نفت ایران است چراکه با به مدار آمدن تولید میادین جدید، بخش مهمی از میزان تولید از میادین قدیمی کاهش یافته و دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

بااین‌وجود، اگر ظرفیت فعلی را ۳.۸ میلیون بشکه در نظر بگیریم، برای رسیدن به عدد ۵.۵ میلیون بشکه در افق چهارساله، باید به میزان تولید ۱.۷ میلیون بشکه افزوده شود.

هزینه سنگین سرمایه گذاری در نفت
با توجه به شرایط تحریمی و افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در صنایع بالادست نفت، هزینه اضافه شدن یک بشکه نفت به تولید نفت کشور در میادین جدید حداقل ۴۲ هزار دلار است.

این عدد به این معناست که برای تحقق هدفی که اوجی آن را دست‌یافتنی می‌داند، حداقل باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تزریق شود که این رقم و حتی بخشی از آن را نمی‌توان از منابع داخلی و حتی خارجی جذب کرد.

اوجی چنان روی کاغذ مانده است که گویا فراموش کرده است در سه سال وزارت خود، قراردادهای نفتی مطمئنی را امضا نکرده و هیچ برنامه جدی برای افزایش تولید نفت صورت نگرفته است.

این در حالی است که به گفته شخص خود وزیر نفت، برای تثبیت تولید گاز در ایران حداقل به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که حتی یک دلار از این نیاز هم جذب صنعت گاز نشده است.

منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.