کد خبر : 18738
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مرداد 1403 - 16:00

رویا‌فروشی در وزارت نفت دولت ناکام؛

سراب پالایشگاه‌های فراسرزمینی +فیلم

سراب پالایشگاه‌های فراسرزمینی +فیلم
دولت سیزدهم با ارائه یک تعریف غلط از طرح پالایشگاه‌های فراسرزمینی، تعمیرات پالایشگاهی را به جای مشارکت در ایجاد پالایشگاه در دیگر کشورها یا همان پالایشگاه‌های فراسرزمینی به افکار عمومی قالب می‌کند. خطایی که بدون شک تبعات آن گریبان تصمیم‌سازان را در آینده خواهد گرفت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، دولت سیزدهم که به دلیل کمبود منابع مالی، طرح جمع‌آوری فلرهای گازی در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور را به دست فراموشی سپرده است، مدعی است که از طریق خرید سهام پالایشگاه دیگر کشورها و طرح پالایشگاه‌های فراسرزمینی، تحریم‌ها را دور خواهد زد.

دولتی که تحریم را نعمت می‌دانست، تا به حال درباره استهلاک سرمایه در صنعت نفت سکوت کرده و ارزان فروشی نفت به چین را لاپوشانی می‌کند. این دولت در حوزه پالایشگاهی یک گام فراتر رفته و تعمیرات پالایشگاهی را به جای پالایشگاه فراسرزمینی به جامعه قالب می‌کند!

جواد اوجی وزیر نفت ایده پالایشگاه فراسرزمینی را راهی برای دور زدن تحریم‌ها معرفی می‌کند. او در این رابطه می‌گوید: ما برای دور زدن دنیا شروع به شناسایی پالایشگاه‌های فراسرزمینی کردیم. خیلی از پالایشگاه‌ها تکنولوژی لازم برای تصفیه نفت ایران را ندارند. بنابراین شروع کردیم به شناسایی پالایشگاه‌هایی که این توانایی را دارند.

اوجی ادامه می‌دهد: خیلی از این پالایشگاه‌ها زیر ظرفیت کار می‌کنند یا تعمیراتی می‌خواهند. ما می‌توانیم نفت خود را به آنجا ببریم. به این ترتیب پالایشگاه‌ها به نفت ما وابسته می‌شوند.

در حالی وزیر نفت به دنبال ظرفیت خالی در پالایشگاه‌های آن سوی آب‌ها می‌گردد که ایران در زمینه استخراج نفت با مشکل روبرو است و از تجهیزات فرسوده برای استخراج نفت و گاز استفاده می‌کند. بنابراین معلوم نیست تجهیزات فعلی تا چه زمانی می‌توانند خوراک پالایشگاه‌های داخلی را تامین کنند. در چنین شرایطی آیا جستجو برای یافتن ظرفیت خالی دیگر پالایشگاه‌های در صنعت نفت ایران جهان محلی از اعراب خواهد داشت؟

عدم آشنایی با مفهوم پالایشگاه فراسرزمینی

البته به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت نفت مفهوم پالایشگاه سرزمینی را به درستی متوجه نشده‌اند. از صحبت‌های وزیر نفت چنین بر می‌آید که او خیلی با مفهوم پالایشگاه فرا سرزمینی آشنا نیست. جواد اوجی، صادرات نفت به یک پالایشگاه برای تکمیل ظرفیت آن را در قالب تعریف پالایشگاه فراسرزمینی می‌بیند اما متخصصان، پالایشگاه فراسرزمینی را نوعی سرمایه‌گذاری مشترک در پالایشگاه دیگر کشورها اعلام می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  تامین کالاهای مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی از طریق شرکت های داخلی به ارزش ۸ میلیارد دلار

عدم درک درست از مفهوم پالایشگاه فراسرزمینی خاص وزیر نفت نیست و حسین حسین‌زاده عضو کمیسیون انرژی نیز به موضوع توسعه در این رابطه اشاره کرده و می‌گوید: هم‌اکنون با توسعه دیپلماسی انرژی شاهد صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آمریکای لاتین هستیم و باید اذعان کرد که توسعه پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای نخستین بار در دولت سیزدهم شکل گرفت.

پالایشگاه فراسرزمینی یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌هاست. با مشارکت کشورهای تحت تحریم در ساخت پالایشگاه‌های دیگر کشورها، اثر تحریم بر آنها کاهش خواهد یافت. اما آیا ایران برای ساخت پالایشگاه در آفریقا سرمایه‌گذاری کرده است؟

بلاتکلیفی پروژه‌های نیمه تمام

اگر ایران توانایی مالی برای سرمایه‌گذاری خارجی را دارد، چرا اکنون یکی از پروژه‌های ضروری صنعت نفت یعنی جمع‌آوری فلر متوقف شده است و سلامت مردم در معرض خطر جدی است؟ بهتر نبود سرمایه‌های کشور برای بهبود شرایط داخل هزینه می‌شد؟‌

قرار بود پروژه پالایشگاه شهید سلیمانی تبدیل به نماد وزارت نفت دولت ۱۳ در جلوگیری از خام فروشی شود، اما چرا این پروژه با وجود وعده‌های مکرر برای افتتاح هنوز روی زمین مانده است؟ مسئولان وزارت نفت تعمیرات پالایشگاه ال پالینو را به جای مفهوم پالایشگاه فراسرزمینی به خورد جامعه می‌دهند در حالی که فرهاد احمدی مدیر عامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران در این باره بارها گفته است که این شرکت تنها قرارداد تعمیرات اساسی یک پالایشگاه ونزوئلایی را به امضا رسانده است.

از همه بدتر آنکه تعمیر این پالایشگاه به صورت غیر نقد انجام می‌شود و شرکت صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در پیچ و خم تسویه منابع مالی آن، باید ساعت‌ها وقت صرف کند تا شاید از مسیر تهاتر، بدهی‌های ونزوئلا به ایران و این شرکت تسویه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.