راهاندازی مجدد راهآهن اکو (استانبول- تهران- اسلام آباد)
به گزارش انرژی پرس، جبارعلی ذاکری در حاشیه جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان در جمع خبرنگاران درباره احیای راهآهن اکو (استانبول- تهران- اسلام آباد) که دو سال گذشته عبور آزمایشی داشت، گفت: پس از زلزله اخیر در ترکیه مسیر ریلی وان به انکارا دچار مشکلاتی شد اما هفته آینده نمایندگان راهآهن ایران در ترکیه در این باره جلسهای با همتایان خود در ترکیه خواهند داشت که هفته گذشته جلسه مقدماتی آن برگزار شد.
وی ادامه داد: پیشبینیها این است که در مرحله اول قطار تبریز – وان و تهران – وان را برقرار کنیم .
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: پس از آن که راهآهن ترکیه آمادگی سیر قطار از مسیر وان به استانبول و آنکارا را داشته باشد، قطارهای مسافری هم از ایران در این مسیر دوباره فعال میشوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت :طبیعتاً پس از آن مقدمات، راهاندازی قطار اکو هم انجام میشود و در خصوص قطار بینالمللی اولین گام فعالسازی مسیر ترکیه بود .
ذاکری در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره آخرین توافقات با عراق برای راهآهن شلمچه- بصره پس از سفر رییس جمهوری به این کشور اظهار داشت: خوشبختانه پس از سفر رییس جمهور به عراق، بحث تامین نقدینگی و تامین مالی و تخصیص انجام شد و الان با دو موضوع برای این پروژه مواجه هستیم که طرف عراقی آن را پیگیری میکند. اولین موضوع صدور مجوز برای انهدام مواد منفجره است که در مین روبیها کشف شدند و موضوع دوم هم معرفی شرکت بازرسی محیط زیست عراق است که مینروبیهای انجام شده را تایید کند.
وی با بیان اینکه راهآهن عراق گامهای مثبتی برای اجرای این پروژه برداشتهاست، ادامه داد: تملک اراضی داخل بصره از سوی راهآهن عراق انجام شده و پیمانکار ایرانی در منطقه مستقر و این اقدامات در حال انجام است.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به حضور پیمانکار اسپانیایی در راهآهن بصره-شلمچه گفت: در یک مناقصهای شرکت اسپانیایی با ارایه قیمت مناسبتر برای پیمانکار علمیات روسازی پذیرفته شد.
ذاکری همچنین در این جلسه با بیان اینکه امروز اولین و بزرگترین سرمایه گذاری زیرساخت ریلی به مبلغ ۷هزار و۲۰۰ میلیارد تومان برای اثر بخشی خطوط ریلی منعقد میشود، گفت: مسیر ریلی کرمان_ سیرجان امکان حمل بار تا حمل ۹ ونیم میلیون تن بار در سال را دارد و امکان بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران فراهم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با راهاندازی این مسیر ۳۲۰ کیلومتر طول این مسیر کوتاه و میزان تن کیلومتر و تناژ از این طریق کوتاه تر میشود.
وی با تاکید بر اینکه اتصال به نقاط چشمههای بار اولویت ما در راهآهن است، گفت: به ویژه چشمههای بارهای فولادی و نفتی، شیمیایی و اتصال به خطوط صنعتی را در برنامه های خود قرار دادهایم و نگاه ملی به اتصال خطوط ریلی داریم و امید است با اثر بخشی طول خط و اضافه شدن به شبکه هم حجم بار کل درآمد مجموعه افزایش یابد.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: به شرکتهای سرمایه گذاری فراخوان دادهایم و از روزی که تقاضا دهند ظرف مدت سه ماه پاسخ آنها را دهیم و اگر همکاران در این مدت پاسخ ندهند طبق آیین نامه پاسخ آنها مثبت تلقی میشود.
منبع: ایلنا
برچسب ها :راه آهن ، راه آهن ایران ، راه آهن ترکیه ، راهآهن اکو ، قطار از مسیر وان به استانبول و آنکارا ، نمایندگان راهآهن ایران در ترکیه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰