کد خبر : 22743
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 17:49

نخعی در گفت وگو با «انرژی پرس» مطرح کرد؛

دولت سیزدهم تخفیفات نفتی را انکار کرد!/ ذخیره بنزین را به صفر رساندند، شرایط کشور بحرانی شد 

دولت سیزدهم تخفیفات نفتی را انکار کرد!/ ذخیره بنزین را به صفر رساندند، شرایط کشور بحرانی شد 
عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: در انتهای دولت سیزدهم، به عمد یا غیرعمد ذخیره سازی بنزین به اندازه کافی صورت نگرفت و همین اقدام کشور را در ابتدای دولت چهاردهم با بحران مواجه کرد. 

به گزارش اختصاصی «انرژی پرس» مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگویی اختصاصی با «انرژی پرس» درباره تخفیفات بالا به خریداران نفتی در دولت سیزدهم گفت: درشرایط تحریمی ناچاریم به خریداران نفتی تخفیف بدهیم تا تحریم ها را دور بزنیم. حقیقتی که در دولت گذشته انکار می شد.

عضو کمیسیون انرژی مجالس یازدهم و دوازدهم افزود: این مسئله قابل کتمان نیست و حقیقتی غیرقابل انکار است که در شرایط تحریمی ناچاریم از مکانیزم تخفیف به خریداران نفتی استفاده کنیم.

او ادامه داد: اشکالی که در یکسری دولتمردان قبلی وجود داشت این بود که با وجود مشکلات متعدد ناشی از سوءمدیریتهای داخلی که البته تحریم ها هم آن را تشدید می کرد، منکر این حقیقت بودند و شرایط را به نحوی برای مردم ترسیم می کردند که غیرقابل باور بود. مردم سوال می کردند که از کدام ایران صحبت می کنید؟ چیزی که برای جامعه قابل لمس بود با شرایطی که آقایان بیان می کردند تفاوت فاحشی داشت.

نخعی اضافه کرد: این رفتار به پای کلیت دولت سیزدهم نوشته شد و بی اعتمادی مردمی که سرمایه های اجتماعی هستند را به دنبال داشت.

او همچنین بیان کرد: یکی از عمده دلایل سلب اعتماد مردم از مسئولان این است که آماری را عمدا اشتباه اعلام کنند یا اطلاعاتی به مردم بدهند که با آنچه در جامعه وجود دارد، متفاوت باشد، اتفاقی که در دولت قبل افتاد.

نماینده مردم نهبندان در مجلس دوازدهم در خصوص اخلال در ذخیره سازی نفت و گاز هم گفت: ناترازی نفت و گاز در کشور حقیقتی غیرقابل انکار است و طی ۳ یا ۴ سال گذشته با ناترازی بنزین مواجهیم و سال به سال این ناترازی در حال افزایش است. اتفاقی که سال گذشته هم تکرار شد.

او در ادامه یادآور شد: سال جاری در پیک مصرف، روزانه ۱۵ میلیون لیتر کسری بنزین داشتیم. معنی آن این است که همه ظرفیت داخل را استفاده کرده ایم و در این صورت باید تا حدودی واردات بنزین داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:  آمارهای غلط وزیر نفت و دیپلماسی ضعیف دولت در حوزه انرژی

عضوکمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگر واردات بنزین به موقع و به اندازه انجام نشود، شاهد بحران در کشور خواهیم بود، تصریح کرد: در بحث واردات بنزین، در زمان انتقال دولت سیزدهم به دولت چهاردهم به عمد یا غیرعمد، در زمان مناسب و به میزان لازم واردات بنزین صورت نگرفت و همین اقدام تبعات سنگینی برای کشور داشت.

او اضافه کرد: به همین دلیل در شروع دولت چهاردهم در بسیاری از مناطق کشور از جمله مناطق شمالی، به دلیل حجم بالای مسافران با بحران بنزین مواجه شدیم. چرا که مخازن به کف رسیده بود و واردات به اندازه کافی انجام نشده بود، پس کشور وارد فاز بحرانی شد.

نخعی با تاکید بر اینکه باید از مدیران وکارکنان عملیاتی و کارگران شرکت پخش فراورده های نفتی تشکر کرد چرا که در مناطق حساس مشکل را به سختی جمع کردند، افزود: البته این ماجرا هزینه سنگینی برای کشور داشت چرا که مجبور شدیم از استان ها و شهرهای همجوار با هزینه زیاد بنزین را به صورت تانکری تا شمال برسانیم. این اقدام هزینه زیادی در بر داشت؛ در حالی که می توانستیم با کشتی وارداتی، از شمال کشور این سوخت رسانی را انجام دهیم. اما این اتفاق نیفتاد و گرفتاری هایی ایجاد کرد.

او گفت: این چالشی نیست که به سرعت حل شود. اطمینان دارم دولت جدید هم با چالش ناترازی سوخت مواجه خواهند شد و نیاز به زمان و به برنامه ریزی دقیقی دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجالس یازدهم و دوازدهم همچنین تاکید کرد: البته این موضوع راهکار دارد و راهکارش افزایش قیمت بنزین نیست. متاسفانه تا صحبت از راهکار می شود برخی سراغ افزایش قیمت می روند؛ در حالی که راهکارهای دیگری وجود دارد که می توان با استفاده از آنها بخش زیادی از ناترازی بنزین را حل کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.