کد خبر : 18589
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 مرداد 1403 - 10:51

دلالی توانیر به بهای خسارت ۱۵۰ همتی +فیلم

دلالی توانیر به بهای خسارت ۱۵۰ همتی +فیلم
تصدی‌گری و واسطه‌گری دولت و توانیر باعث سرکوب بخش خصوصی و توقف ساخت نیروگاه شده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، درآمد توانیر بیش از زیان صنعتبخش صنعت به دلیل آنچه وزارت نیرو آن را مدیریت خاموشی می‌داند در سال جاری عدم النفع ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را تحمل می‌کند. این در حالی است که درآمدهای توانیر از محل دلالی برای فروش برق به حدود ۲۰۰ همت می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ درآمد توانیر بیش از سه و نیم برابر شده است اما درآمد نیروگاه‌های غیر دولتی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

تصدی‌گری و واسطه‌گری دولت و توانیر باعث سرکوب بخش خصوصی و توقف ساخت نیروگاه شده است.

واسطه‌گری توانیر

توانیر برق را از نیروگاه‌های غیردولتی و شرکت‌های توزیع برق، خریداری می‌کند و به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشد. این مجموعه که امروز وظیفه واسطه‌گری را بر عهده گرفته است، از این محل درآمدهای زیادی کسب می‌کند.

در سال ۱۴۰۰ درآمد توانیر حدود ۶۵ همت از محل فروش برق بود. در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۹۶ همت رسیده است. سال گذشته هم توانیر توانست با فروش برق، ۱۲۸ همت درآمد کسب کند.
در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده  است که توانیر ۱۷۵ همت از محل فروش برق کسب کند اما حسنعلی تقی زاده لنده رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق بر این باور است که درآمدهای توانیر در سال جاری حتما به ۲۰۰ همت خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:  اعلام نرخ برق استخراج کنندگان رمزارزها

زیان ۱۵۰ همتی بخش صنعت از خاموشی

به گفته رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق، در سال ۱۴۰۲ بالای ۱۰۰ همت عدم النفع داشتیم و در ۱۴۰۳ حتما بالای ۱۵۰ همت عدم النفع بخش صنعت به دلیل خاموشی را خواهیم داشت. ۱۵۰ همت معادل هزینه ساخت ۱۰ نیروگاه پنج مگاواتی سیکل ترکیبی است.

در حالی صنایع زیان معادل ساخت ۱۰ نیروگاه سیکل ترکیبی را تحمل می‌کنند که می‌توان با حذف واسطه‌گری وزارت نیرو، درآمدهای حاصل از فروش برق را صرف ساخت نیروگاه جدید و پایان دادن به ناترازی‌ها کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.