کد خبر : 14628
تاریخ انتشار : شنبه 12 خرداد 1403 - 10:00

دستاوردسازی هم در روزهای پایانی به داد جواد اوجی نرسید

دستاوردسازی هم در روزهای پایانی به داد جواد اوجی نرسید
انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به زودی برگزار می‌شود و تکلیف کابینه جدید هم پس از آن روشن خواهد شد. هیچ‌کس نمی‌داند که آیا رییس‌جمهوری بعدی جواد اوجی وزیر نفت را دوباره انتخاب می‌کند و از همه مهم‌تر آیا مجلس جدید به او نمره قبولی خواهد داد یا نه؛ اوجی راه سختی در پیش دارد.

به گزارش انرژی پرس، برای وزیری که با وعده‌های بزرگ راهی مهم‌ترین وزارتخانه کشور شد، زمان کوتاهی باقی مانده که هم از عملکرد خود و تیمش دفاع کند و هم اگر کار ناتمامی مانده- ولو افتتاح‌های کامل‌نشده- به سرعت به پایان برساند و بر کارنامه خود بیفزاید.

هرچند این روزها رسانه‌های نزدیک به دولت در حال «دستاوردسازی» برای اوجی هستند، «جهان‌صنعت» هم در گفت‌وگو با کارشناسان هر دو جنبه عملکردی وزیر نفت‌- داخلی و بین‌الملل- را به بوته نقد گذاشت که کارشناسان بگویند، کامیابی‌ها و ناکامی‌های وزیر نفت دولت سیزدهم چه بوده است.

مردود در گاز

بهمن صالحی کارشناس انرژی درباره کارنامه اوجی در ۳۲ماه حضورش در وزارت نفت به «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به بلندمدت بودن زمان به پایان رسیدن پروژه‌ها، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از عملکرد آقای اوجی داشت، زیرا برخی پروژه‌ها در این دولت آغاز شده است و در آینده‌ به بهره‌برداری می‌رسد‌. مثلا طرح‌هایی که برای افزایش تولید نفت تعریف شده، در کوتاه‌مدت یا شاید در زمان خاصی قابل ارزیابی باشد و نه لزوما امروز. اما آنچه خیلی روشن است و انتظار می‌رفت ایشان به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه گاز فعالیت داشته انجام دهد، این بود که برای مساله ناترازی و تولید گاز اقدامات جدی کند، در حالی که شاهد جهش جدی در حوزه گاز نبودیم.

وی افزود: حتی در پرونده‌های حقوقی که برای کشور اتفاق افتاد مثل موضوع ترکمنستان آقای اوجی فرد موثری برای کارشناسی در این حوزه بود و به همین جهت انتظار می‌رفت در سه سال گذشته شاهد تغییرات متفاوتی نسبت به سال‌های قبل باشیم، اما متاسفانه چنین نبود.

صالحی تصریح کرد: شاید به دلیل عدم جرات و جسارت در تصمیم‌گیری یا سردرگمی نسبت به مجموعه مسائل وزارت نفت که مجموعه مسائل بزرگی هم است، این موضوع از نظر آقای اوجی غافل ماند.

وی افزود: بعید است که ایشان در زمان کوتاه باقی‌مانده از عمر دولت سیزدهم این نقیصه را بتواند جبران کند، ولی امیدواریم در آینده بشنویم که ایشان بنیان پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی را در حل ناترازی گاز بنا نهاده است. در مجموع شاید سال اول و دوم نمی‌توانستیم قضاوت کنیم ولی حداقل در حوزه گاز متاسفانه با توجه به انتظاری که بود ایشان نتوانست نمره قابل قبولی را بگیرد.

عملکرد متوسط

صباح زنگنه کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره کارنامه اوجی گفت: آقای اوجی سعی کرد در بازار نفت و انرژی حضور داشته باشد؛ این یک گام مهمی است که هم برای کشور درآمد کسب کرد و هم رضایت مسوولان را به این ترتیب به دست آورد. در حوزه طرح‌های زمین‌مانده پارس جنوبی مثل فاز ۱۱ هم ایشان اقدامات مثبتی انجام داد، گرچه این گام‌ها از لحاظ کیفیت مطلوب نیست اما به هر حال اقداماتی انجام داده و به مسیر توسعه این فاز کمک کرده است.

وی بیان کرد: در سایر بخش‌ها، به خصوص حوزه هماهنگی با سایر وزارتخانه‌ها، شاهد اقدام چشمگیری نبودیم و اتفاق خاصی رخ نداده است که بتوان آن را ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید:  ناگفته‌هایی درباره وزارت ۴۰ روزه محمد جواد تندگویان در نفت

این کارشناس بین‌الملل درخصوص پرونده جنجالی میدان گازی آرش هم گفت: به نظر می‌رسد در مورد میدان آرش لازم بود یک همکاری منسجم بین دستگاه‌ها صورت بگیرد که در این رابطه با تاخیر مواجه شده است.

او افزود: ضمن اینکه ما در این مدت با اظهارنظرهای نپخته بعضی از مقامات نفت مواجه بودیم که به مدیریت عالی نیاز داشت و به نظر می‌آید چنین مدیریتی اعمال نشده است.

زنگنه تصریح کرد: در حوزه بین‌الملل نفت مثل اوپک هم به نظر می‌رسد که وزارت نفت در دوره ایشان تلاش کرده مواضعی نزدیک به عملکرد عربستان سعودی و روسیه بگیرد، بنابراین نمره ایشان در حد متوسط است.

در تولید نفت قابل قبول است

هاشم اورعی استاد دانشگاه شریف درباره عملکرد اوجی به «جهان‌صنعت» می‌گوید: عملکرد آقای اوجی به نظر من در مقایسه با سایر وزرای کابینه نسبتا خوب بوده است، به خصوص که در شرایط سخت تلاش کرد ظرفیت تولید نفت را بالا ببرد. البته در سایر بخش‌ها اشکالاتی دیده می‌شود.

وی بیان کرد: به طور کلی وزارت نفت باید بر دو بخش متمرکز می‌شد؛ تلاش برای کاهش مصرف انرژی ازجمله بنزین و گازوئیل و گاز که متاسفانه در این رابطه اقدامی انجام نشد. البته این کار فقط با مدیریت شخص آقای اوجی و وزارت نفت قابل اجرا نیست و مادامی که سیاست قیمت‌گذاری انرژی ما به نحوی باشد که این قیمت‌ها و این رفتار مصرفی را حمایت کند، مسلما نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه وزارت نفت در این مدت باید تمرکز خود را بر افزایش صادرات می‌گذاشت، گفت: باید صادرات و ظرفیت‌های صادراتی را افزایش می‌دادیم. البته صادرات در دو سال گذشته افزایش یافته است اما افزایش صادرات را نباید به حساب آقای اوجی گذاشت بلکه باید به حساب این گذاشت که دولت آمریکا و آقای بایدن از اولی که روی کار آمد تصمیمش و نظرش بر این بود که با ایران مماشات کند و با ایران شاخ به شاخ نشود.

اورعی تصریح کرد: در واقع عملکرد دولت بایدن در حوزه نفت باعث شده که تحریم‌های نفتی ایران چندان جدی گرفته نشود و به چین اجازه بدهد که پالایشگاه‌های خصوصی چین از ایران نفت بخرند، به ‌طوری که مقصد بیش از ۹۰‌درصد کل صادرات نفت ایران در سال گذشته به چین و پالایشگاه‌های خصوصی این کشور بوده است. امروز اگرچه صادرات نفت ایران به حدود ۵/۱‌میلیارد دلار رسیده اما تا ۵/۴‌میلیون بشکه نفت که هدف‌گذاری شده، فاصله بسیار است.

او گفت: در مجموع از نظر من عملکرد و کارنامه آقای اوجی به نسبت بقیه وزرای دولت سیزدهم، قابل قبول بوده اما بالاخره همه چیز نسبی است.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.