کد خبر : 17225
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 9:42

دستاوردسازی دولت سیزدهم در گاز

دستاوردسازی دولت سیزدهم در گاز
وزارت نفت در حالی مدعی است که تولید گاز را در دولت سیزدهم 4‌درصد افزایش داده است که ناترازی گاز در دو زمستان گذشته زیان‌های بسیاری به بخش صنعت وارد کرده است.

به گزارش انرژی پرس، براساس گزارشی که وزارت نفت به نقل از سعید عقلی مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور منتشر کرده است، تاکید شده که در مجموع ۱۰۰۰‌روز فعالیت دولت سیزدهم، ۸۱۵‌میلیارد مترمکعب گاز به مشترکان رسیده که نسبت به‌ دوره مشابه دولت گذشته، ۴درصد افزایش یافته، درحالی‌که عدد ناترازی هم افزایش نیافته است.

این مقام شرکت گاز در حالی از ناترازی در شبکه توزیع گزارش داده که تمرکز وزارت نفت در دوره ناترازی فقط روی مشترکان خانگی بوده و تلاش شده است که گاز مشترکان خانگی در دوران اوج مصرف- زمستان- قطع نشود. هرچند در زمستان ۱۴۰۱ به دلیل سرمایه شدید و اوج گرفتن مصرف گاز بخش‌هایی از استان خراسان‌رضوی قطع شد و وزارت نفت برای این مناطق بخاری نفتی فرستاد، با این حال بخت هم در این دوره با مدیریت اوجی و دوستانش همراه بود و زمستان‌های سخت را پشت‌سر نگذاشتند.

زمستان ۱۴۰۱ همچنین علاوه‌بر خراسان‌رضوی، کمبود گاز استان‌های دیگری مثل‌، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان را هم گرفتار کرد. تربت‌جام یکی از شهرهایی بود که زمستان سال ۱۴۰۱ گاز این شهر به مدت پنج‌روز قطع شد تا جایی که اهالی این شهرستان برای تامین گرما به استفاده از توستر برقی، فر، آتش و پتو روی آوردند.

البته که اوجی شخصا به این شهر سفر کرد و دستور پیگیری فوری حل مشکل را داد. اما اهالی این شهرستان همان موقع گفتند که حضور او صرفا تشریفاتی بود. آنها در آن مقطع اعلام کردند که وزیر نفت با همراه داشتن تعدادی چراغ والر نفتی و هیتر برقی که قرار شد با قیمت مصوب در شهرستان عرضه شود این در حالی بود که بسیاری از خانواده‌های این منطقه به دلیل مشکلات اقتصادی موجود و تعطیلی کسب‌وکار خود به دلیل قطعی گاز حتی توان خرید این وسایل را نداشتند.

کارنامه دیگری که وزارت نفت دولت سیزدهم به آن در گاز افتخار می‌کند، تلاش در راستای افزایش تولید گاز است. براساس گزارش‌های رسمی، تولید گاز در کشور با وجود راه‌اندازی فاز۱۱ پارس‌جنوبی تنها ۴‌درصد نسبت به سه سال گذشته افزایش یافته است که این افزایش هم تنها جوابگوی تقاضای خانگی است و بخش صنعت را در زمستان دچار مشکلات بسیار می‌کند.

کارنامه‌ای پر از ناکامی

برمبنای گزارشی که مجید چگنی معاون وزیر نفت در امور گاز ارائه کرده در سال ۱۴۰۲ ظرفیت اسمی فرآورش گاز و نم‌‌‌‌زدایی صنعت گاز کشور با بیش از ۵۶‌میلیون مترمکعب افزایش از یک‌میلیارد و ۳۱میلیون مترمکعب به بیش از یک‌میلیارد و ۸۷میلیون مترمکعب افزایش یافته است. همچنین میزان گاز تحویلی به شبکه سراسری در سال ۱۴۰۰ روزانه حدود ۷۸۹‌میلیون مترمکعب بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸۱۴‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

او آمار دیگر را مربوط به تولید میعانات گازی عنوان کرده که بنابه گفته او از ۱۹۸‌میلیون بشکه از ابتدای دولت سیزدهم به ۲۵۹‌میلیون بشکه رسیده است. هرچند این رشد تولید بنابه گفته مقامات شرکت گاز را می‌توان تلاش در جهت رشد تولید توصیف کرده اما با توجه به طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی‌ها که قرار است تا پایان امسال به ظرفیت ۹۵‌هزار تن برسد‌، افزایش تقاضا برای گاز و البته صادرات به دوکشور عراق و ترکیه، این میزان تولید در مقایسه با ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تنها رشدی ۵‌درصدی را نشان می‌دهد که به معنای آن است که دولت سیزدهم دست‌کم در گاز نتوانسته کارنامه درخشانی را از خود برجای بگذارد.

بیشتر بخوانید:  آمارسازی‌های اوجی در وزارت نفت درباره تولید گاز

در واپسین روزهای دولت سیزدهم، قطعا نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بیش از مشترکان عمومی از عملکرد وزارت نفت در حوزه گاز ناراضی هستند. قطع گاز در زمستان میلیاردها تومان زیان برای پتروشیمی‌ها ساخته که جبران آن امکان‌پذیر نیست.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مطابق تعهدات شرکت ملی گاز ایران در افق ۱۴۱۰، میزان تقاضای گاز طبیعی در کشور بیش از ۱۳۵۰‌میلیون مترمکعب در روز خواهد بود؛ این در حالی است که مقدار گاز شیرین قابل تحویل حدود ۹۵۰‌میلیون مترمکعب در روز است. به بیان دیگر اختلافی بالغ بر ۴۰۰میلیون مترمکعب در تراز تولید و مصرف گاز طبیعی وجود خواهد داشت لذا کشور با چالش جدی تامین گاز مشترکان و مصرف‌کنندگان بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع، پتروشیمی‌ها، سیمان، فوالد، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صادرات مواجه خواهد بود.

کارنامه ۱۰درصدی!

کارنامه دیگری که این روزها وزارت نفت برای خود به ثبت رسانده، اعلام افزایش ۱۰‌درصدی گازهای مشعل است. این در حالی است که مجلس یازدهم در واپسین روزهای حضورش گزارشی از روند کند جمع‌آوری گازهای مشعل منتشر کرد که با تصویب مجلس جهت پیگیری در کم‌کاری‌های انجام‌شده، این گزارش به قوه قضاییه ارجاع شد.

براساس گزارش کمیسیون انرژی که از آمارهای رسمی وزارت نفت، مستند شده است، میزان سوزاندن گازهای همراه نفت ایران در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی بالغ بر ۴۳/۱۸‌میلیارد مترمکعب -حدود ۱۲‌درصد از کل فلرینگ جهان- بوده است. یعنی این حجم از گاز تقریبا برابر با کل صادرات گاز طبیعی ایران در سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می‌افزاید، حجم گاز طبیعی تولیدی در پالایشگاه فاز یک پارس‌جنوبی در همین سال حدود ۹‌میلیارد مترمکعب بوده است. به بیان دیگر حجم تجمعی گازهای مشعل معادل ظرفیت حدود ۲‌فاز پارس‌جنوبی است. همچنین با فرض اینکه قیمت گاز فلر معادل میانگین گاز طبیعی صادراتی و حدود ۱۵‌سنت بر مترمکعب باشد، عدم‌النفع ناشی از سوزانده شدن این مقدار گاز نزدیک به ۳‌میلیارد دالر در سال خواهد بود که اهمیت پرداختن به طرح‌های بازیابی گاز فلر در ایران را بیش از پیش مشخص می‌سازد.

در گزارش مجلس به صراحت تاکید شده که اگرچه شرکت ملی نفت ایران اقدام به تعریف طرح‌های فروش و مزایده گازهای مشعل در قالب طرح‌های کوتاه‌مدت و احداث واحدهای ان.جی.ال و تاسیسات جمع‌آوری این گازها در قالب طرح‌های بلند‌مدت کرده، با وجود این، در طول سال‌های قانون برنامه ششم، این اقدامات تنها منجربه جمع‌آوری ۴۳/۱میلیون مترمکعب در روز گاز همراه نفت معادل ۵۲۲‌میلیون مترمکعب در سال آن هم از طریق مزایده و فروش و میزان ۲/۱‌میلیون مترمکعب روزانه گازمشعل پالایشگاه‌های گازی شده است که عملکرد کمتر از ۱۰درصد را نشان می‌دهد.

منبع جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.