کد خبر : 45803
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 آذر 1404 - 10:57

خط لوله ابوذر گرفتار در برزخ مدیران فلات قاره + فیلم

خط لوله ابوذر گرفتار در برزخ مدیران فلات قاره + فیلم
با وجود ادعای مدیران شرکت نفت فلات قاره مبنی بر اینکه توقف تولید در خط لوله ابوذر عدم‌النفعی برای ایران ندارد، آمارها نشان می‌دهد این اختلال بیش از یک میلیارد دلار به کشور خسارت زده و کاهش خوراک پتروشیمی خارک نیز ده‌ها میلیون دلار زیان اضافی ایجاد کرده است.

به گزارش «انرژی پرس»، دی‌ماه سال گذشته بود که مدیرعامل فلات قاره اعلام کرد توقف تولید در خط لوله ابوذر، عدم‌النفعی برای ایران ندارد؛ اما آمارها نشان می‌دهد کاهش تولید نفت از سکوی ابوذر بیش از یک میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده است.

۶۰ میلیون دلار خسارت به پتروشیمی خارک

خسارت ۶۰ میلیون دلاری پتروشیمی خارک به دلیل کاهش خوراک نیز به این زیان‌ها اضافه می‌شود. خط لوله ابوذر باید روزانه تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام به جزیره خارک منتقل کند؛ اما امروز تنها با حدود نیمی از ظرفیت و آن هم با خطر نشت و خوردگی داخلی در حال کار است.

پس از خارج شدن خط لوله اصلی ۲۴ اینچی که وظیفه انتقال نفت خام از سکوی ابوذر به جزیره خارک را برعهده داشت، به‌جای ارائه راهکارهای علمی و اصولی، تصمیمی غلط اتخاذ شد و از خط لوله ۲۶ اینچ گاز برای انتقال نفت استفاده کردند؛ راهکاری که کمتر از شش ماه بعد به دلیل سوراخ شدن لوله، چندین بار موجب توقف تولید از سکوی ابوذر شد و هر بار با وصله‌کاری (کلمپس)، تولید بیش‌ازپیش کاهش یافت.

پروژه‌ای نیمه‌تمام و شبکه‌ای در آستانه بحران

این رویکرد نادرست در مدیریت فلات قاره که مانع تحلیل واقعیت‌های پیش‌رو و استفاده از نوآوری‌های فناورانه شده، در مدت کوتاهی باعث خوردگی، پوسیدگی خطوط انتقال، نشت نفت در دریا و آلودگی زیست‌محیطی شد. پروژه دیرهنگام احداث خط لوله ۲۰ اینچی جدید به ارزش ۷۷ میلیون یورو که به شرکت مهندسی و خدمات تأسیسات دریایی واگذار شده بود، بار دیگر فعال شد؛ اما با گذشت چند سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و شنیده‌ها حاکی است پیشرفت فیزیکی آن کمتر از ۳۰ درصد است.

بیشتر بخوانید:  سهام کدام پتروشیمی را در سال 1403 می‌خریدیم بیشتر سود می‌کردیم؟ +اینفوگرافیک

از سوی دیگر کاهش جریان نفت خام، خوراک پتروشیمی خارک را به شدت کاهش داده و تولید روزانه ۲۰۰ تن LPG (پروپان، بوتان و پنتان‌پلاس) را مختل کرده است؛ مشکلی که نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار زیان روزانه به دنبال دارد.

تعلل مدیریتی؛ تهدیدی برای صادرات نفت ایران

تعلل پیمانکار در تحویل خط جدید، استفاده غیراستاندارد از خط گاز برای انتقال نفت، کاهش تولید و زیان مستقیم ارزی، همگی نشانه‌های بحرانی مدیریتی در شبکه انتقال نفت جنوب است. در حالی‌که بیش از ۹۵ درصد صادرات نفت ایران از جزیره خارک انجام می‌شود، تداوم این وضعیت می‌تواند ریسک‌های فنی و زیست‌محیطی جدی ایجاد کند.

اینها تنها بخشی از واقعیت‌های پنهان در دل شبکه‌های فرسوده نفتی جنوب کشور است؛ شبکه‌ای که سال‌هاست با وصله‌پینه سرپا مانده و هر بار تا آستانه بحران بعدی پیش می‌رود. در حالی‌که میلیاردها یورو برای نوسازی زیرساخت‌ها مصوب شده، هنوز پرسش اصلی بی‌پاسخ مانده است: چرا مهم‌ترین شریان انتقال نفت کشور باید با لوله‌ای فرسوده و موقت اداره شود؟

شنیده‌ها حاکی است پتروشیمی خارک بارها پیشنهاد داده خود هزینه احداث خط لوله جدید را تقبل کند و هزینه با خوراک دریافتی تهاتر شود؛ اما این درخواست همچنان پذیرفته نشده و این پتروشیمی با کمبود خوراک و افت تولید مواجه است.

کلید حل ماجرا در دستان وزیر نفت

ادامه روند فعلی یک بازی دو سر باخت برای صنعت نفت است: از یک‌سو تولید نفت ایران کاهش یافته و از سوی دیگر تولید پتروشیمی خارک.

با توجه به اینکه شرکت فلات قاره و در رأس آن شرکت ملی نفت در تصمیم‌گیری عاجز مانده‌اند، به نظر می‌رسد کلید حل مشکل در دستان وزیر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.