کد خبر : 14971
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 11:55

خطر خشکسالی در قطب تولید انار جهان

خطر خشکسالی در قطب تولید انار جهان
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به قرار گرفتن ساوه در سه اقلیم آب و هوایی گرم و خشک در بخش مرکزی، معتدل در دشت لوئین و سرد و کوهستانی در بخش نوبران گفت: در بخش مرکزی متاسفانه میزان بارش‌ها چندان تعریفی نداشت و با وجود سهم ۵۰ درصدی این بخش از میزان بارش‌ها، اما حجم بارش دریافتی نسبت به درازمدت بسیار پائین است و همچنان هیولای خشکسالی در این بخش جولان می‌دهد.

به گزارش انرژی پرس، محمودرضا خلیلی درخصوص تاثیرگذاری بارش‌های سال آبی جاری در حوزه باغی و زراعی به ویژه انار به عنوان محصول شاخص ساوه گفت: بارش‌های بهاره امسال توانست بخشی از نیاز آبی شهرستان را تامین کند و تا حدودی جبران تنش آبی شود.

وی بیان کرد: بارندگی چشمگیری که بتواند به باغات آسیب بزند در بخش مرکزی دیده نشد و بارش انجام شده با توجه به وضعیت پراکنشی که داشت برای محصولات زراعی خوب بود اما در مجموع، این منطقه با پدیده خشکسالی مواجه است و کشاورزی این بخش، از کمبود آب رنج می‌برد.

وی به پائین بودن میزان ذخیره‌ آب در دریاچه سدالغدیر نیز اشاره کرد و گفت: حیات کشاورزی بخشی از شهرستان ساوه به ویژه باغات انار وابسته به سد الغدیر است و از منابع آبی سد که سهم مصارف کشاورزی است مشروب می شوند، اما متاسفانه محدودیت در منابع آبی موجب شده که نتوان آنرا به مصرف کشاورزی رساند یا در نهایت، سهم کشاورزی از این منبع به حداقل می رسد.

خلیلی گفت: طبیعی است آبیاری حوزه باغی و زراعی شهرستان در چنین شرایطی از طریق منابع آبی زیرزمینی صورت می‌گیرد هرچند بارش‌های اخیر بهاره که تاثیری در بهبود منابع آبی سطحی نداشته منجر به تقویت منابع آبی زیرزمینی نیز نشده است.

وی بیان کرد: البته باید این موضوع را نیز مد نظر داشت که بارش های شدید اخیر جایگزین دو الی سه نوبت آبیاری بهاره باغات و زراعت شهرستان شدند و کشاورزان به دلیل سیراب شدن اراضی کشاورزی به آبیاری از منابع زیرزمینی یا قنوات متوسل نشوند.

وی به افت میزان بارش‌ها در فصل زمستان به ویژه دی و بهمن ماه اشاره کرد و گفت: بارش‌های مناسبی در اسفندماه صورت گرفت که آن هم در پوشش برف بود و حتی موجب بروز خسارت به بخش کشاورزی به ویژه محصول جو شد، اما نوع بارش و فراگیر نبودن آن تاثیر چندانی در جبران منابع آبی نداشت.

بیشتر بخوانید:  تنها 13 درصد سدهای تهران پر است

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه همچنین به وابستگی حیات کشاورزی بخش نوبران به برف و باران اشاره کرد و گفت: منابع آبی این بخش از طریق چشمه‌ها و قنوات تامین می‌شود و محصولات عمده نظیر گندم به عنوان کشت غالب منطقه به صورت دیمزار است که خوشبختانه میزان بارش در این بخش با بلندمدت برابری کرده و وضعیت پراکنش باران نیز موثر و نقش تاثیرگذاری در تامین نیاز آبی کشاورزی داشته است و مشکلی در تامین آب در بخش نوبران بوجود نخواهد آمد.

خلیلی به تاثیر منفی خشکسالی در کیفیت انار ساوه اشاره کرد و گفت: محدودیت منابع آبی موجب طولانی شدن موعد آبیاری محصول کشاورزی خواهد شد و به عنوان مثال اگر فاصله بین هفت الی ۱۰ روز موعد آبیاری درختان انار به دو الی سه هفته و بعضا مانند سال گذشته به یک ماه افزایش یابد طبیعی است که علاوه بر تولید محصول فاقد کیفیت لازم، خشک شدن درختان اتفاق خواهد افتاد که در سال گذشته در بخشی از باغات پائین دست سد الغدیر این مسئله را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: اگر امسال توزیع آب از طریق سد برای مصارف کشاورزی صورت نگیرد طبیعی است که به بخشی از باغات انار ساوه که در پائین دست سد هستند، خسارت زیادی وارد خواهد شد و باید برای تامین نیاز آبی آنها و جلوگیری از خسارت چاره اندیشی شود.

خلیلی با اشاره به سرریز شدن سد اکباتان همدان در بالادست سد الغدیر گفت: امیدواریم با سیلابی شدن رودخانه قره‌چای و سرریز شدن سد اکباتان، دبی ورودی به سد الغدیر افزایش پیدا کرده و منجر به افزایش آب ذخیره شده در دریاچه سد شود و باغات و اراضی پائین دست این مجموعه آبی با تنش مواجه نشوند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.