کد خبر : 15289
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 خرداد 1403 - 13:52

خرید ۵۲ هزار تن برگ سبز از چایکاران گیلان و مازندران

خرید ۵۲ هزار تن برگ سبز از چایکاران گیلان و مازندران
رئیس سازمان چای از خرید بالغ بر ۵۲ هزار تنی برگ سبز از چایکاران گیلان و مازندران خبر داد و گفت: چین دوم از اوایل تیر آغاز و برای احیاء باغات رها شده، تسهیلات چهار درصدی به باغداران پرداخت می‌شود.

به گزارش انرژی پرس، حبیب جهانساز با اشاره به روند خرید برگ سبز در چین بهاره، اظهار کرد: تاکنون بالغ بر ۵۲ هزار تن برگ سبز از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است.

وی ۴۱ هزار و ۶۸۷ تن از برگ سبز خریداری شده را درجه یک و ۱۰ هزار و ۳۶۴ تن را درجه دو دانست و افزود: از این میزان برگ سبز خریداری شده، ۱۱ هزار و ۷۱۲ تن چای خشک تولید شده است.

رئیس سازمان چای کشور از پرداخت ۲۷۰ میلیارد تومان از بهای برگ سبز خریداری شده خبر داد و تصریح کرد: به واسطه خشکی هوا، چین دوم را با تاخیر و از اوایل تیرماه آغاز می‌کنیم؛ البته چین اول نیز به واسطه سرمای اوایل اردیبهشت ماه با تاخیر آغاز شد.

جهانساز با بیان اینکه میزان برداشت برگ سبز تا این لحظه مشابه سال گذشته بوده است، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر شاهد احیاء ۱۷۰۰ هکتار از باغات چای رها شده بودیم که ۲۵۰ هکتار آن در سال گذشته محقق شد.

وی تسریع در روند احیاء باغات را نیازمند تخصیص منابع و پرداخت تسهیلات با تنفس دانست و اضافه کرد: برای احیاء باغات رها شده تسهیلات چهار درصدی به باغداران پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان چای حداقل اعتبار سالانه برای تداوم روند احیاء باغات را ۳۰ میلیارد تومان دانست و تاکید کرد: کل باغات رها شده حدود ۵۸۰۰ هکتار بوده و خوشبختانه کاربری آن تغییر نکرده و همچنان باغ چای است، اما بهره‌برداری از آن انجام نمی‌شود.

وی از کاهش تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در باغات چای خبر داد و بیان کرد: عمده ساخت و سازها در داخل طرح‌های هادی اتفاق افتاده است.

جهانساز با بیان اینکه برآورد میانگین پنج ساله بازار مصرف چای، نیاز ۸۰ هزار تنی را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: بخش تولید داخل حدود ۳۰ هزار تن بوده که ۱۰ هزار تن را صادر می‌کنیم؛ در چنین شرایطی ۵۵ تا ۶۰ هزار تن واردات برای تامین بازار مصرف کافی است.

وی با اشاره به کمک بلاعوض دولت برای آبیاری تحت فشار باغات دارای پروانه بهره‌برداری از منابع آبی، اضافه کرد: صندوق حمایت از توسعه صنعت چای از سال گذشته محصول چایکاران را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و این روند ادامه دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.