کد خبر : 15771
تاریخ انتشار : شنبه 26 خرداد 1403 - 10:29

حمله قالیباف به جلیلی درباره درآمدهای نفتی

حمله قالیباف به جلیلی درباره درآمدهای نفتی
محمد باقر قالیباف با ارائه آماری درباره از بین رفتن ۳۰ درصد درآمدهای نفتی در انتقال پول، خالق تحریم ها را نشانه گرفت. خالقی به نام سعید جلیلی.

به گزارش انرژی پرس، محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه اقتصادی شبکه یک سیما وقتی به چالش‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران پرداخت به یک نکته مهم پرداخت؛ نکته‌ای که به نظر می‌رسد پس از اظهارات جلیلی مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران با ایده‌های او مطرح شده است.

هفته گذشته بود که سعید جلیلی در ویدئویی ادعا کرد که با راهکارهای او، صادرات نفت ایران به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است؛ گرچه این ادعا با آمارهای بانک مرکزی رد شد اما همگان منتظر بودند تا یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، برای نشان دادن «قامت» خود به گزینه جبهه پایداری پاسخ دهد.
محمدباقر قالیباف زودتر از سایر کاندیداها به میان آمد؛ در دوقطبی ایجاد شده میان این دو نامزد، قالیباف به تلویزیون رفت و با اشاره به هزینه بالای ارزی کشور گفت: متأسفانه ۳۰ درصد از پول فروش نفت ایران در شبکه انتقال از بین می‌رود.

یک ‌خطی اظهارات قالیباف، این گزاره مهم را نشانه گرفته که به دلیل تحریم‌های غرب و آمریکا هزینه انتقال پول که در شرایط عادی زیر نیم درصد است، حالا ۶۰ برابر شده و این اتفاق تلخ، میلیاردها دلار در سال به کشور آسیب وارد می‌کند؛ موضوعی که جلیلی به آن افتخار می‌کند!

گرچه قالیباف به‌روشنی به تحریم و جلیلی  نپرداخت اما بیان عدد «۳۰ درصد»، به‌روشنی نشان داد در لایه‌های پنهان اقتصاد ایران چه اتفاقات تلخی رخ داده که مهم‌ترین توجیه کننده آن، جلیلی و تفکراتش است.

بیشتر بخوانید:  اولتیماتوم قالیباف به دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها

قالیباف با ارائه یک کد مهم به مخاطبان و مردم، گرچه سعی داشت پای تحریم را به مباحث خود باز نکند اما به‌طور غیرمستقیم، تفکری را عامل نگون‌بختی اقتصاد ایران دانست که سعید جلیلی آن را نمایندگی می‌کند؛ مردی که معتقد است باید مقاومت کرد و با «سر» به «دل» تحریم‌ها زد و با ایده‌هایش، نان «بخورونمیری» در آورد.

قالیباف که به نظر می‌رسد برای ماندن در صحنه انتخابات باید مرزبندی‌های خود را با جلیلی شفاف‌تر کند، بخشی از هزینه‌های پنهان تحریم را آشکار کرد که جلیلی و تفکر آن، برایش ذوق می‌کنند. او می‌گوید اداره دولت و کشور نیازمند یک دیدگاه واقع‌بینانه است که جلیلی با آن بیگانه است؛ برای آن هم مصادیقی را «زیرنویس» می‌کند که نابودن شدن ۳۰ درصد درآمدهای نفتی در شبکه‌های انتقال ارز یکی از آن‌هاست.

او جلیلی را نشانه رفته است؛ کسی که سعی دارد خود را قهرمان صادرات نفت معرفی کند اما ایده‌هایش، منجر به تلف شدن منابع کشور شده است. قالیباف، می‌دانست روی چه موضوعی دست بگذارد به‌ویژه آنکه مجید شاکری، از کارشناسان مالی را در کنار خود نشانده بود. شاکری که بشدت منتقد سیاست‌های بسته و ایده‌های کاغذی سعید جلیلی در حوزه تحریم است.

منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.