کد خبر : 17711
تاریخ انتشار : شنبه 23 تیر 1403 - 11:30

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در خرداد ۱۴۰۳

حجم تولید پالایشی‌ها در خرداد ۴۰۳ افزایش یافت/ پالایشگاه تبریز پیشتاز افزایش حجم تولید و فروش

حجم تولید پالایشی‌ها در خرداد ۴۰۳ افزایش یافت/ پالایشگاه تبریز پیشتاز افزایش حجم تولید و فروش
بررسی گزارش‌های ماهانه 6 پالایشگاه بورسی در خردادماه امسال نشان می‌دهد، پالایشگاه تبریز در این ماه موفق شد بهترین عملکرد را میان رقبای خود در بخش تولید و فروش به ثبت برساند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، انتشار گزارش‌های ماهانه ۶ پالایشگاه بورسی، کارنامه تولید و فروش شرکت‌های صنعت پالایشی را در خردادماه مشخص کرد. طبق این گزارش‌ها پنج پالایشگاه بورسی، تولیدات خود را در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به خرداد سال ۱۴۰۲ افزایش داده‌اند. همچنین حجم تولید چهار پالایشگاه تبریز، تهران، بندرعباس و لاوان در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی اردیبهشت افزایش داشته است.

 

همچنین بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که مجموع حجم تولید شرکت‌های پالایشی در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

به طوری که این رقم از چهار میلیون و ۹۷۶ هزار مترمکعب در خرداد ۱۴۰۲ به پنج میلیون و ۷۷۰ هزار مترمکعب در خرداد سال ۱۴۰۳ رسیده است. همچنین این عدد در مقایسه با ماه گذشته یعنی اردیبهشت ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

در طرف فروش نیز همین روند تکرار شد؛ چرا که مجموع فروش پالایشگاه‌های بورسی در خرداد ۱۴۰۳ به پنج میلیون و ۷۶۶ هزار مترمکعب رسید که در مقایسه با خرداد سال گذشته حدود ۱۵.۲ درصد افزایش داشته است. همچنین این عدد در مقایسه با ماه قبل یعنی اردیبهشت ۱۴۰۳ حدود ۱.۷ درصد افزایش داشته است.

گفتنی‌ست رقم فروش پنج پالایشگاه‌ بورسی در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به خرداد سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

با این حساب باید دید کدام‌یک از این ۶ پالایشگاه بورسی در خردادماه امسال عملکرد بهتری در تولید و فروش داشتند و برترین شرکت پالایشی در بخش تولید و فروش کدام بوده است؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در صورت‌های مالی سه ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به خرداد ۱۴۰۲

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی حاکی از آن است که مقدار تولید پنج پالایشگاه‌ بورسی در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی خرداد ۱۴۰۳ پالایش نفت تبریز بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه تبریز، این شرکت در خرداد ۱۴۰۳ توانست مقدار تولید خود را حدود ۱۸۴ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۲۰۰ هزار مترمکعب در خرداد ۱۴۰۲ به ۵۶۸ هزار مترمکعب در این ماه رسیده است.

همچنین پالایشگاه تهران نیز در خرداد ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید از خود بر جای گذاشته است؛ به طوری که پالایش نفت تهران در این ماه موفق به افزایش ۱۷.۷ درصدی مقدار تولید شد و رقم تولید خود را از ۹۹۲ هزار متر مکعب در خرداد ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۱۶۸ هزار متر مکعب در خرداد ۱۴۰۳ رسانده است.

بیشتر بخوانید:  تولیدات پالایشگاه نفت اصفهان نزولی شد / پالایشگاه بندرعباس تنها بازنده ماراتن فروش

سومین پالایشگاهی که در خرداد ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید داشت، پالایش نفت بندرعباس بود؛ چرا که مقدار تولید پالایشگاه بندرعباس از یک کیلیون و ۴۴۱ هزار مترمکعب در خرداد سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۰.۴ درصدی به یک میلیون و ۵۹۱ هزار مترمکعب در خرداد ۱۴۰۳ رسید.

جدول زیر وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی را در ماه‌های مذکور نشان می‌دهد.

بیشترین افزایش حجم فروش نسبت به خرداد ۱۴۰۲

همان‌طور که گفته شد وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی در خرداد ۱۴۰۳ خوب بوده و این موضوع فروش پالایشی‌ها را نیز در این ماه تقویت کرد. برای مقایسه روند فروش این شرکت‌ها، باید مقدار فروش آن‌ها را با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۴۰۲ مقایسه کرد.

بررسی و مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، پنج پالایشگاه تبریز، لاوان، تهران، بندرعباس و اصفهان در خرداد ۱۴۰۳ به ترتیب بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

جایگاه نخست این بخش به پالایشگاه تبریز تعلق می‌گیرد؛ چرا که پالایش نفت تبریز در این ماه توانست جهش حدود ۲۲۷ درصدی در مقدار فروش خود به عمل آورد و این رقم را از ۱۷۷ هزار مترمکعب در خرداد ۱۴۰۲ به ۵۸۱ هزار مترمکعب در خرداد ۱۴۰۳ برساند.

همچنین مقدار فروش پالایش نفت لاوان نیز در خرداد ۱۴۰۳ حدود ۲۳.۶ درصد نسبت به خرداد ۱۴۰۲ افزایش داشته است. به طوری که مقدار فروش این شرکت از ۲۲۹ هزار مترمکعب در خرداد ۱۴۰۲ به ۲۸۴ هزار مترمکعب در خرداد ۱۴۰۳ رسیده است.

همچنین پالایشگاه تهران در این ماه مقدار فروش خود را نسبت به خرداد سال ۱۴۰۲ حدود ۱۶.۵ درصد بالا برد و رقم یک میلیون و ۱۴۶ هزار مترمکعب را به ثبت رسانده است. از این رو پالایش نفت تهران، سومین پالایشگاه برتر، از نظر فروش در خرداد ۱۴۰۳ بوده است.

بیشترین کاهش مقدار فروش نسبت به خرداد ۱۴۰۲

در طرف مقابل اما تنها پالایشگاه شیراز در خرداد ۱۴۰۳ با کاهش مقدار فروش روبه‌رو شد. به طوری که مقدار فروش پالایش نفت بندرعباس در خرداد ۱۴۰۳ حدود ۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ پایین آمد و به ۲۶۲ هزار مترمکعب مترمکعب رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.