کد خبر : 17647
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 تیر 1403 - 10:51

جواد اوجی همچنان درحال دستاوردسازی در تولید نفت

جواد اوجی همچنان درحال دستاوردسازی در تولید نفت
جواد اوجی وزیر نفت در روزهای پایانی خود همچنان به آمارسازی مشغول است؛ او در یک رقم عجیب گفته است تولید نفت تا پایان سال به 4 میلیون بشکه در روز می رسد.
به گزارش انرژی پرس، اوجی طی ماه های گذشته مرزهای عددسازی و دستاورد سازی را به تنهایی جابجا کرده که البته بسیاری از این موارد، با روشنگری رسانه ها به وادی رسوایی کشیده شد اما با این وجود، او برای ساختن چهره ای موفق در صنعت نفت از آینده هم گفته است.
به گفته اوجی، تولید نفت ایران تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۴ میلیون بشکه در روز می رسد؛ او گفته است تولید نفت کشور هم اکنون ۳.۶ میلیون بشکه است که این عدد هم با واقعیت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه فاصله دارد.

البته مشحص نیست قصد وزیر نفت از اعلام این رقم، تولید مقطعی بوده یا میانگین سالانه یا شش ماهه چرا که در اعلام رقم تولید نفت همواره عدد میانگین سالانه مدنظر قرار می گیرد.

با این وجود او اصرار دارد به عددسازی و چنین مکانیزمی در اعلام رقم تولید، منبعث از همین علاقه است؛ این در حالی است که شخص جواد اوجی چند ماه پیش در دستورالعملی اعلام تولید نفت را محرمانه اعلام کرده بود ولی این روزها، هر عددی را که خودش دوست داشته باشد اعلام می کند.

بالاترین رقم تولید نفت ایران
با توجه به اینکه دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت یک عملکرد وحشتناک و غیرقابل دفاع از خود به جای گذاشته، اعلام این ارقام و البته اینکه عدد ۴ میلیون بشکه راهی رسانه ها شود هدفی جز سیاسی کاری ندارد.

وزیر نفت بهتر از همه می داند ظرفیت تولید نفت ایران طی یک دهه گذشته به بالای ۳ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه نرسیده است حتی در زمان برجام. دلیل این اتفاق هم چیزی جز کاهش طبیعی فشار مخازن و چاه ها نیست که سالانه به طور میانگین ۱۰ درصد از تولید نفت را کاهش می دهد.

سالانه بیش از یک میلیارد دلار فقط در بخش نگهداشت هزینه می شود تا میزان تولید نفت تثبیت شود که اگر پروژه های نگهداشت تولید اجرایی نشود، تولید نفت با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد.

به نظر می رسد وزیر نفت دولت سیزدهم به تاسی از مراد خود یعنی سعید جلیلی، رویا فروشی و عددسازی را بر واقع گرایی ترجیح داده است.

منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.