کد خبر : 16334
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 تیر 1403 - 11:46

جذب ۵۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای شورای همکاری

جذب ۵۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای شورای همکاری
کشورهای شورای همکاری در سال 2023 حدود 57 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده‌اند که نشان‌دهنده کاهش 59 درصدی نسبت به سال 2022 است

این در حالی است که جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح جهانی نیز با کاهشی دو درصدی به ۱.۳۳ تریلیون دلار در سال گذشته رسید، در حالی که این میزان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۳۶ تریلیون دلار بود.

به گزارش الاقتصادیه، بر اساس این تحلیل که مستند به اطلاعات و داده‌های کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد «اونکتاد» است، امارات متحده عربی با حدود ۵۵ درصد و رقمی معادل با ۳۰.۷ میلیارد دلار، بالاترین درصد ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای شورای همکاری را به خود اختصاص داده است که این امر حکایت از افزایش ۳۵ درصدی در مقایس سالانه دارد.

در همین حال عربستان سعودی با اختصاص ۲۲ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ارزش بیش از ۱۲.۳ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت که این اعداد و ارقام نشان می دهد میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور در مقایسه با سال ۲۰۲۲ حدود ۵۶ درصد کاهش داشته است.

در همین حال، بحرین با دریافت بالغ بر ۶.۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال ۲۰۲۳، به جهشی قابل توجه به میزان حدود ۱۴۳ درصد به صورت سالانه دست یافت. بحرین ۱۲ درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای شورای همکاری را به خود اختصاص داد.

عمان و کویت نیز به ترتیب با ارزش ۹  و ۴ درصد و با رقمی حدود ۴.۸ میلیارد دلار در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند که در واقع با کاهشی حدود ۱۳ درصد مواجه بودند.

این در حالی است که کویت با حدود ۱۷۷ درصد ،بالاترین نرخ افزایش سرمایه گذاری را در میان کشورهای شورای همکاری به خود اختصاص داد به طوری که ارزش سرمایه‌گذاری خارجی آن در سال گذشته به حدود ۲.۱ میلیارد دلار رسید.

از سوی دیگر قطر شاهد کاهش حدود ۰.۴۷۴ میلیون دلاری در کل جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور بود.

منبع: میدل ایست نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.