کد خبر : 14705
تاریخ انتشار : شنبه 12 خرداد 1403 - 13:04

تولید استراتژیک گندم در استان سمنان

تولید استراتژیک گندم در استان سمنان
مدیرکل غله استان سمنان از میامی به عنوان نخستین شهرستان این استان در تولید محصول استراتژیک گندم نام برد.

به گزارش انرژی پرس، عبدالرحیم تحصیلی از گندم به عنوان یک کالای استراتژیک در کشور نام برد و اظهار کرد:  شهرستان میامی به عنوان مهمترین قطب خوشه‌های طلایی در استان ‌به تنهایی ۴۵ درصد از گندم تولیدی این استان پهناور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تن معادل ۴۵ درصد از خرید تضمینی گندم استان به تنهایی به این شهرستان اختصاص داشت، افزود: شهرستان گرمسار با ۱۳ هزار و ۱۰۰ تن گندم تولیدی در رتبه دوم تولید گندم در استان قرار دارد.
وی ادامه داد: گندم‌کاران شهرستان گرمسار در سال زراعی گذشته ۱۷.۵ درصد از کل خرید تضمینی گندم استان را به خود اختصاص داده بودند.

وی از سهم ۱۵ درصدی شهرستان شاهرود در تولید گندم در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرستان شاهرود با ۱۱ هزار و ۴۱۰ تن در رتبه سوم عرضه گندم به مراکز خرید در استان قرار دارد.

مدیرکل غله استان سمنان از گندم شهرستان میامی و خصوصا گندم تولیدی در بخش کالپوش این شهرستان به عنوان با کیفیت‌ترین گندم تولیدی در استان نام برد و گفت: گندم تولید شده در این منطقه توان رقابت با باکیفیت‌ترین گندم‌های ایران که به استان‌هایی نظیر گلستان و خوزستان تعلق دارد را داراست.

وی با بیان اینکه چند سالی‌ست که در مزارع استان نیز ارقام کیفی نظیر سیوند کشت می‌شود، اضافه کرد: خوشبختانه امسال در اکثر نقاط استان و خصوصا در منطقه کالپوش و میامی که قطب اصلی تولید گندم در استان است، شاهد بارش‌های خوبی در اکثر شهرستان‌ها و خصوصا شرق استان بودیم و لذا پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز برداشت گندم با کیفیتی از مزارع استان باشیم.

بیشتر بخوانید:  محمد جواد عسکری: بر اساس قانون دولت مکلف است پول گندم کشاورزان را پرداخت کند

مدیرکل غله استان سمنان گفت: خوشبختانه امسال هم پراکنش باران در استان وضعیت خوبی داشت و هم بارش‌ها در زمان طلایی بارش برای مزارع گندم که فروردین و اردیبهشت است مناسبی بوده است.

تحصیلی همچنین از خرید تضمینی محصول گندمکاران برخی مناطق هم‌مرز این استان خبر داد و افزود: سالانه حدودا ۱۵۰۰ تا۲۰۰۰ تن گندم توسط گندمکاران روستاهای استان گلستان تحویل مراکز خرید تضمینی گندم استان سمنان در شهرستان میامی و بخش کالپوش می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی راه‌اندازی مراکز خرید متعدد در شهرستان‌های مختلف این استان عنوان کرد: در مجموع امسال ۳۲ مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های هشت‌گانه این استان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل غله استان سمنان یادآوری کرد: در حال حاضر مراکز خرید تضمینی گندم در دو شهرستان گرمسار و آرادان فعال شده و کشاورزان در حال تحویل محصول خود به این مراکز هستند.

وی ادامه داد: به مرور با آغاز برداشت گندم از مزارع دیگر شهرستان‌های استان، مراکز خرید تضمینی در ۶ شهرستان دیگر استان به تدریج فعال و محصول برداشتی گندمکاران استان خرید تضمینی خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.