کد خبر : 20460
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 شهریور 1403 - 15:15

توقف فعالیت میادین نفتی لیبی

توقف فعالیت میادین نفتی لیبی
تولید نفت در چند میدان نفتی لیبی به‌دنبال اختلاف بین دولت‌های شرقی و غربی بر سر کنترل بانک مرکزی و درآمدهای نفتی متوقف شد.

به گزارش انرژی پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز از بنغازی، مهندسان روز سه‌شنبه (ششم شهریور) اعلام کردند که در بحبوحه اختلاف بر سر کنترل بانک مرکزی و درآمدهای نفتی بین دو دولت شرق و غرب، فعالیت چند میدان نفتی در سراسر لیبی متوقف شده است.

محمد المنفی، رئیس شورای ریاست‌جمهوری در طرابلس، به‌تازگی تصمیمی برای جایگزینی صادق الکبیر، رئیس بانک مرکزی و هیئت‌مدیره، صادر کرده بود که پارلمان شرق آن را رد کرده است.

مقام‌های دولت شرق، جایی که بیشتر میدان‌های نفتی در آنجا واقع شده‌ است، روز دوشنبه (پنجم مرداد) تهدید کردند که فعالیت همه تأسیسات را متوقف خواهند کرد.

دولت مستقر در غرب لیبی (طرابلس) که از سوی مجامع بین‌المللی به‌عنوان دولت حاکم در لیبی شناخته می‌شود و شرکت ملی نفت لیبی (ان‌اوسی NOC) که منابع نفتی این کشور آفریقای شمالی را اداره می‌کند، هنوز تعطیلی میدان‌های نفتی را تأیید نکرده‌اند.

بااین‌حال، مهندسان در تأسیسات میدان‌های نفتی «امل» و «نفوره» در جنوب شرق  لیبی به رویترز گفتند که تولید در این تأسیسات متوقف شده است، درحالی‌که مهندسان در «ابوعتیفل» واقع در شرق هم از کاهش تولید خبر داده‌اند.

مهندسان میدان نفتی «الفیل» در جنوب غرب هم گفتند که تولید در این میدان نفتی با ظرفیت روزانه ۷۰ هزار بشکه که از سوی شرکت نفت و گاز «ملیته»، سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت‌های ملی نفت لیبی و انی ایتالیا، با کاهش روبه‌رو شده است.

دولت شرقی با مرکزیت بنغازی در مجامع جهانی به رسمیت شناخته نشده، اما بیشتر میدان‌های نفتی لیبی تحت کنترل خلیفه حفتر، رهبر نظامی شرق لیبی است.

حفتر روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: رئیس کل بانک مرکزی نباید تغییر کند و آنچه را که او «اقدام‌های غیرقانونی از سوی نهادهای فاقد مشروعیت و اقتدار» می‌خواند، رد کرد.

در همین حال، عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی در غرب این کشور، طی بیانیه‌ای گفت: نباید اجازه داد فعالیت میدان‌های نفتی به بهانه‌های واهی تعطیل شود.

بیشتر بخوانید:  کاهش شدید صادرات نفت لیبی در هفته گذشته

آگیله صالح، رئیس پارلمان مستقر در شرق هم دراین‌باره تصریح کرده است: جریان نفت و گاز تا زمانی که رئیس بانک مرکزی وظایف قانونی خود را از سر نگیرد، برای حفظ ثروت مردم لیبی و جلوگیری از دزدی متوقف خواهد شد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: انتصاب استاندار به‌هیچ‌وجه در صلاحیت شورای ریاست‌جمهوری نیست و کاری که شورا انجام داده، خلاف قانون است.

بااین‌حال، شرکت نفتی «واحه»، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت لیبی، روز دوشنبه اعلام کرده بود قصد دارد تولید نفت در شرق لیبی را به‌تدریج کاهش دهد و با اشاره به اعتراض‌ها، نسبت به توقف کامل تولید لیبی هشدار داده بود، درحالی‌که شرکت سرت، از دیگر زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت لیبی، اعلام کرد تولید را کاهش خواهد داد.

شرکت نفت «واحه»، سرمایه‌گذاری مشترک توتال انرژی و کونوکوفیلیپس، ظرفیت تولید روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت دارد که از طریق پایانه اس سیدر در شرق به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

کارگروه ملی نفت لیبی اوایل ماه جاری میلادی به‌دلیل اعتراض‌ها در میدان شراره، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی واقع در جنوب غربی این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک، با ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه حالت فوق‌العاده اعلام کرد و این شرایط هنوز پابرجاست.

این شرکت، بهره‌برداری از پنج میدان اصلی در جنوب شرقی لیبی شامل «وها» با تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه و «گالو»، «الفرغ»، «السماح» و «الظهراء» را به‌ عهده دارد.

براساس گزارش منابع ثانویه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، مجموع تولید نفت لیبی در ماه ژوئیه حدود یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز بود.

قیمت نفت خام برنت پس از افزایش بیش از ۷درصدی در سه جلسه قبلی به‌دلیل نگرانی‌های عرضه، که بخشی از آن ناشی از نگرانی‌ها درباره تأثیر تعطیلی لیبی بود، اندکی کاهش یافت و حدود ۸۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

منبع: شانا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.