کد خبر : 14314
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 خرداد 1403 - 12:31

توسعه مشترک میدان هنگام همچنان بلاتکلیف

توسعه مشترک میدان هنگام همچنان بلاتکلیف
خرداد دو سال پیش بود که وزرای نفت ایران و عمان موافقت نامه ای را امضا کردند که بر اساس آن، دو کشور به صورت مشترک تولید نفت از میدان هنگام را آغاز کنند. دستگاه تبلیغاتی دولت و وزارت نفت، این موافقت نامه کلی و بی سرانجام را در بوق و کرنا کردند و نوشتند که اوج دیپلماسی انرژی را شاهد هستیم.
به گزارش انرژی پرس، وزیر نفت ایران درباره این توافقنامه گفت که قرار است توسعه این میدان را به صورت مشترک انجام دهیم ولی چند روز بعد، یعنی در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ وزارت نفت عمان در بیانیه ای اعلام کرد که این موافقتنامه هیچ ارتباطی به توسعه مشترک میدان هنگام ندارد!
در این بیانیه آمده است که سلطنت عمان از سال ۱۹۸۵ میلادی اقدام به بهره‌برداری از این میدان نفتی می‌کند.در خصوص گسترش مشترک این میدان و تقسیم سهم‌ها میان ایران و عمان از مدت‌ها پیش مباحثات و گفت‌وگوهایی وجود داشته است اما منجر به توافق نشد. وزارت انرژی و معادن اخیراً هیچ‌گونه مذاکرات فنی و یا تجاری در خصوص این میدان نفتی نداشته است بنابراین هرگونه توافق مبنی بر تقسیم سهم‌ها میان شرکا را تکذیب می‌کند.
موافقتنامه ای کلی و رویایی
حالا دو سال از این توافقی که نماد دیپلماسی انرژی بود، گذشته است؛ یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت به میز نفت گفت تا کنون هیچ اقدامی در این باره انجام نشده و طرف عمانی در میدان هنگام، به کار خود مشغول است.

به گفته وی، این موافقتنامه یک سند بی ارزش و کلی است که هیچ الزام قانونی ندارد و طرف عمانی روی همکاری های فنی بین دو طرف تاکید داشته که این موضوع هم، کلا نادیده گرفته شده است. کما اینکه هیچ پیگیری جدی در ایران صورت نگرفته چراکه اساسا این موافقتنامه چیزی برای پیگیری ندارد.

ماجرای میدان نفتی هنگام
میدان نفتی هنگام ( کشف شده در سال ۱۹۷۶)  میان دو کشور ایران و عمان مشترک است و ذخیره نفتش چیزی حدود ۴۰۰ میلیون بشکه است که همین رقم نشان می دهد این میدان در مقایسه سایر منابع نفتی یک میدان بسیار کوچک است. اما به هر شکل٬ سال ها پیش دو کشو برنامه ریزی خود را برای توسعه و تولید از این میدان آغاز کردند. شرکت DNO نروژ در بخش عمانی این میدان به تولید نفت مشغول شد و در طرف ایران٬ شرک نفت فلات قاره تولید را از هنگام آغاز کرد که دربالاترین رقم به ۲۵ هزار بشکه در روز رسید ولی این روزها به دلیل عدم تعمیر چاه ها و تاسیسات و مرده بودن آن، کمتر از دو هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

نه ایران و نه عمان علاقه خاصی به این میدان ندارند بطوری که مسقط چند سال پیش٬ قید تولید از این میدان را زد تا این میدان بطور کامل در اختیار ایران باشد. نکته مهمتری که نشان می دهد خیال ایران بابت عدم برداشت عمان از هنگام،از این جهت راحت است که ۸۰ درصد این میدان در آبهای ایران و ۲۰ درصد آن در آبهای عمان است.

از سوی دیگر٬ برآوردهای رسمی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت می گوید میدان نفتی هنگام تقریبا تخلیه شده و هیچگاه در اولویت توسعه و حتی تعمیر چاه ها نبوده است چرا که اولویت های مهمتری برای سرمایه گذاری و تولید مشترک باطرف مقابل وجود دارد.

منبع: میز نفت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.