بازار نوظهور نفتی غرب‌آفریقا

Amplus VGE با پشتیبانی از Carbon Circle مصمم است راه‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌های نوآورانه‌‌‌‌‌ای را برای رفع چالش‌های فراروی میدان‌های جدید و البته سودآور واقع در غرب‌آفریقا ارائه کند. برای این منظور، این شرکت همچنین با افتتاح دفتر جدید خود در نیجریه و در شهر ابوجا، درحالی‌که برای ایجاد فرصت‌های شغلی محلی بیشتر، همراه با آموزش و توسعه مهارت‌های ضروری، برنامه‌‌‌‌‌ریزی می‌کند، سرمایه‌گذاری بلندمدتی در منطقه انجام داده‌است. علاوه‌بر این، Amplus اخیرا در Carbon Circle نیز سرمایه‌گذاری کرده‌است تا از رشد صنعت جذب کربن در حال ظهور حمایت کند و توسعه میادین و عملیات تولید، ذخیره و تخلیه شناورها را افزایش دهد.

استقبال از طرح‌های نوآورانه‌‌‌‌‌

به نوشته تارنمای آف‌‌‌‌‌شور‌‌‌‌‌انرژی، دکتر ‌‌‌‌‌محمد‌‌‌‌‌باشهاو، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل VG Energy، گفت: «این منطقه از غرب‌آفریقا از نظر منابع غنی است و درحالی‌که دسترسی به برخی از آنها دشوار است، رویکرد Amplus VGE برای استقبال از ایده‌های جدید، در حال جوابدهی است؛ راه‌هایی برای استخراج منابع جدید تا از این طریق، صاحبان و اپراتورهای میدان‌های منطقه‌ای بتوانند موفق عمل کنند. در همین ارتباط، اسلاک‌‌‌‌‌هجلد مدیرعامل Carbon Circle، خاطرنشان کرد: «همکاری با Amplus VGE فرصتی برای گسترش کار Carbon Circle در غرب‌آفریقا فراهم می‌کند. ما مفتخریم که از Amplus VGE در برنامه‌هایش برای همکاری با اپراتورهای منطقه‌ای با ارائه راه‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌های جذب کربن و انتقال انرژی باکیفیت بالا، حمایت می‌کنیم.»

آفریقا و افق جدید تولید LNG

آفریقا با اکتشافات اخیر هیدروکربن در آنگولا و نامیبیا به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک کانون اکتشافی جدید بوده که این منطقه را در مرکز توجهات قرار داده‌است. انتظار می‌رود که علاوه‌بر هفت کشور آفریقایی که گاز طبیعی مایع (LNG) را با هدف صادرات تولید می‌کنند تا سال‌۲۰۳۵ چندین کشور دیگر از جمله سنگال، موریتانی، کنگو، تانزانیا و اتیوپی به این گروه ملحق شوند. علاوه‌‌‌‌‌براین، نیجریه و موزامبیک همچنین قصد دارند چندین نیروگاه جدید LNG را به‌منظور تکمیل امکانات موجود، عملیاتی کنند، در نتیجه آفریقا باید شاهد ساخت واحدهای جدید تولید LNG در یک دهه‌آینده باشد که این منطقه را قادر می‌سازد تا جایگاه خود را در راس تحولات آتی صنعت نفت و گاز جهانی، تثبیت کند. چندی پیش اکونومیست با انتشار گزارشی نوشت: منابع غنی گاز آفریقا می‌تواند پاسخی به نیاز فوری گاز اروپا و مشکل تولید کربن در این قاره باشد. آفریقا ۱۳‌درصد ذخایر جهانی گاز را در خود جای داده که اندکی کمتر از خاورمیانه است و هفت‌درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و از نظر تولید و بهره‌‌‌‌‌برداری از اقسام انرژی سبز مانند انرژی خورشیدی نیز استعداد در خورتوجهی دارد.

آفریقا و انرژی‌های تجدید‌‌‌‌‌پذیر

آفریقا همچنین دارای ظرفیت گسترده‌ای برای تبدیل‌‌‌‌‌شدن به یک تولیدکننده بزرگ انرژی سبز است. به‌رغم بهره‌مندی از صحراهای گسترده آفتابی، سواحل بادخیز و رودخانه‌‌‌‌‌های نسبتا پرآب، این قاره تنها‌برابر با یک‌درصد از ظرفیت نصب شده خورشیدی و بادی جهان و تنها پنج‌درصد از انرژی آبی را در اختیار دارد. رشد قیمت‌‌‌‌‌ حامل‌های انرژی، افزایش تقاضا در اروپا هم‌‌‌‌‌زمان با دور‌شدن اتحادیه اروپا از انرژی صادراتی روسیه و تغییر رویکرد استفاده از زغال‌سنگ به گاز که یک‌سوخت پاک‌‌‌‌‌تر به‌حساب می‌آید، باعث چرخش سریع بازار انرژی به‌سوی آفریقا شده‌است. از دیدگاه کارشناسان فعال حوزه انرژی، آفریقا در بلندمدت نقش برجسته‌‌‌‌‌تری در بازار جهانی انرژی ایفا خواهد کرد. مجمع کشورهای صادرکننده گاز، به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی، انتظار دارد آفریقا بیش از هر منطقه دیگری (فارغ از خاورمیانه)، به ظرفیت گاز خود اضافه کند. این مجمع تخمین‌زده که آفریقا تا سال‌۲۰۵۰ حدود ۶۰۰‌میلیارد مترمکعب گاز در هر سال‌تولید خواهد کرد. علاوه‌بر این پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های اکتشاف و توسعه منابع نفت و گاز در آفریقا طی سال‌جاری میلادی به فراتر از ۵۰‌میلیارد دلار برسد که در نوع خود، بالاترین رقم از سال‌۲۰۱۷ است. در همین چارچوب، توتال‌‌‌‌‌انرژی که سومین شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در صنعت جهانی نفت و گاز به‌شمار می‌آید، به‌‌‌‌‌تازگی اعلام کرده که ۵۰‌درصد از بودجه‌اکتشاف برون‌‌‌‌‌مرزی نفت خود را در نامیبیا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد