کد خبر : 19710
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 مرداد 1403 - 9:59

توافقات مقدماتی پاکستان و قزاقستان برای ساخت خط آهن ترانس‌ افغان

توافقات مقدماتی پاکستان و قزاقستان برای ساخت خط آهن ترانس‌ افغان
در نظر است که خط ۵۷۳ کیلومتری از شمال ترمذ تا کابل و بعد کوهات با هزینه ۴.۸ میلیارد دالر ساخته شود.

به گزارش انرژی پرس، هدف اصلی این طرح بلندپروازانه کشیدن خط ارتباطی میان آسیای میانه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق افغانستان و پاکستان است.

این مسیر از منطقه‌ای در شمال‌شرقی قزاقستان آغاز می‌شود و پس از عبور از افغانستان و پاکستان، از طریق دریا به بندر جبل علی در امارات متحده عربی می‌رسد.

در این مسیر از ترمذ اوزبیکستان تا کوهات پاکستان، از طریق افغانستان، خط ریلی وجود ندارد. در بقیه این مسیر هم در آسیای میانه و هم در پاکستان خط ریلی وجود دارد. مجموع طول خط آهن از قزاقستان تا کراچی بیش از چهارهزار و ۹۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

طبق این گزارش، زمان تخمینی تحویل محموله‌های تجاری از این مسیر ۲۰ تا ۲۵ روز است. گزارش افزوده که اخیراً دو محموله ۲۱ تنی حاوی کالاهای تولید محلی از منطقه ویژه اقتصادی پاولودار بارگیری شد و در این سفر آزمایشی در ظرف ۲۰ روز به بندر کراچی رسید و تا سه روز دیگر به بندر جبل علی منتقل شد.

بیشتر بخوانید:  رایزنی‌ طالبان و سه کشور منطقه درباره راه آهن افغان – ترانس

بانکدار پاکستانی در قزاقستان نوشت که مقام‌های پاکستانی و قزاقستانی برای هماهنگی در این زمینه با طرف‌های ذینفع در حال گفت‌وگو هستند و همه آن‌ها تصمیم دارند که این طرح را اجرایی کنند.

حکومت‌های پاکستان و قزاقستان برای این منظور بر سر یک چهارچوب نهادی توافق کرده‌اند که دهلیز «ترانس‌-افغان» را برای افزایش تجارت انرژی، اشتغال و رشد اقتصادی گسترش دهند.

یرژان کیستافین، سفیر قزاقستان در پاکستان با مظهرعلی شاه، وزیر راه‌آهن پاکستان، در ۹ اپریل در این مورد گفت‌وگو کرد. به دنبال آن، مقام‌هایی از بلاروس، روسیه، قزاقستان، اوزبیکستان، پاکستان و افغانستان در ماه می در ترمذ گرد هم‌ آمدند.

منبع: روزنامه آستانه تایمز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.