کد خبر : 14181
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1403 - 10:26

تهدید ترامپ بیخ گوش انرژی آمریکا

تهدید ترامپ بیخ گوش انرژی آمریکا
صنعت نفت و گاز آمریکا منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری است که پیش از پایان سال جاری (۲۰۲۴) بین جو بایدن، رئیس جمهور کنونی دموکرات و رقیب او دونالد ترامپ، جمهوری خواه، برگزار می‌شود.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، صنعت نفت و گاز این کشور عمدتا متمایل به جمهوریخواهان است، بطوریکه دونالد ترامپ در جریان انتخابات مقدماتی توانست پول زیادی از این بخش جذب کند، زیرا حامی جدی این صنعت در راستای ادامه عملیات اکتشافی است.

صنعت نفت و گاز آمریکا منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری است که پیش از پایان سال جاری (۲۰۲۴) بین جو بایدن، رئیس جمهور کنونی دموکرات و رقیب او دونالد ترامپ، جمهوری خواه، برگزار می‌شود. صنعت نفت و گاز این کشور عمدتا متمایل به جمهوریخواهان است، بطوریکه دونالد ترامپ در جریان انتخابات مقدماتی توانست پول زیادی از این بخش جذب کند، زیرا حامی جدی این صنعت در راستای ادامه عملیات اکتشافی است.

همچنین، مدیران عامل شرکت‌های فعال در این بخش از آنچه «تخریب صنعت نفت و گاز» در دوران بایدن نامیدند ابراز ناراحتی کرده و از رویکرد دولت وی در رابطه با انتشار گازهای گلخانه‌ای و توقف صدور مجوز برای ایستگاه‌های صادرات گاز مایع انتقاد کردند. از همین روی، آنها نسبت به تغییر این سیاست‌ها در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ابراز اطمینان کردند. البته، در طرف دیگر نگرانی‌هایی در مورد بازگشت آشفتگی به روابط بین الملل و شیوه مدیریت عجیب او در دوره قبلی ریاست جمهوری وجود دارد.

معنی پیروزی ترامپ؟

تیم دونالد ترامپ رونق توسعه بخش انرژی را به عملکرد و سیاست‌های او نسبت می‌دهد، در حالیکه این رونق توسط رئیس جمهور سابق جورج بوش آغاز و در دوران باراک اوباما ادامه یافت و در دولت بایدن، ایالات متحده به یک قدرت جهانی در صنعت انرژی تبدیل شد. کارولین لویت، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ می‌گوید: ترامپ در نخستین روز خود انرژی آمریکا را به منظور کاهش تورم برای همه شهروندان، کاهش بدهی، تقویت امنیت ملی و تبدیل ایالات متحده به یک قدرت صنعتی بزرگ در جهان، آزاد خواهد کرد.

علیرغم حمایت ترامپ از این صنعت، احساس دوگانه‌ای در میان مدیران عامل در مورد ترامپ وجود دارد. بر اساس گزارشی مجله آمریکایی «پولیتیکو»، نارضایتی از سیاست تجاری ترامپ، فضای کسب و کار در ایالات متحده را به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت و بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان، پیچیده خواهد کرد. علاوه بر تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر واردات، ترامپ احتمالاً تعرفه‌های دیگری را بر واردات از چین اعمال خواهد کرد که گمانه زنی‌ها در مورد اقدامات تلافی جویانه تجاری را افزایش می‌دهد. پیش از این، تعرفه‌های او بر واردات فولاد هزینه ساخت خطوط لوله و تأسیسات زیرساختی را افزایش داد و جنگ تجاری او با چین باعث شد یکی از بزرگترین خریداران گاز آمریکا از بازار خارج شود.

البته برخی از کارشناسان انتظار دارند که در صورت پیروزی ترامپ، بخش‌های «قانون کاهش تورم» تا حد زیادی بدون تغییر باقی بماند، اما این صنعت با دولت حزب جمهوری خواه و نمایندگان آن در کنگره همکاری خواهد کرد تا مقرراتی که مانع از سود صنعت نفت می‌شود را لغو کنند. در واقع، ترامپ حتی اگر بخواهد قانون کاهش تورم را به طور کامل لغو کند از حمایت قانونی برخوردار نخواهد بود، زیرا این قانون مشوق‌های زیادی را برای پروژه‌های موجود در ایالت‌های متمایل به جمهوری خواهان را فراهم می‌کند و همچنین شرکت‌های نفتی مایل به استفاده از معافیت‌های مالیاتی برای توسعه فناوری‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.

با این حال، برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پیروزی ترامپ می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی ایالات متحده را تشدید کند. برای مثال، برخی برآوردها نشان می‌دهد که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ می‌تواند منجر به انتشار بیش از ۴ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای آمریکا تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با برنامه‌های جو بایدن شود که خسارت آب و هوایی جهانی به ارزش بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار را به همراه خواهد داشت.

اگر ترامپ پیروز شود، ایالات متحده نیز به احتمال زیاد تعهدات خود در زمینه آب و هوای جهانی را رها خواهد کرد و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ تنها به ۲۸ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۰۵ کاهش می‌یابد. هدف ایالات متحده تحت توافق پاریس دستیابی به کاهش ۵۲ درصدی تا سال ۲۰۳۰ است.

ورود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به کاخ سفید بار دیگر تهدیدی برای از دست دادن یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در انرژی ایالات متحده و همچنین حمایت آینده از منابع انرژی کم کربن است. ترامپ متعهد شد که پس از به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری در ایالات متحده، سیاست‌های حمایت‌گرایانه از خودروهای الکتریکی، انرژی‌های تجدیدپذیر، و فناوری‌های جذب و ذخیره کربن را کاهش دهد و در عین حال، حمایت مطلق از تولید سوخت‌های فسیلی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:  راهکار انتخاباتی ترامپ در بازار نفت آمریکا

ترامپ همچنین متعهد شد پس از رسیدن به کاخ سفید، فرمان اجرایی در مخالفت با توسعه انرژی بادی فراساحلی صادر کند. به گزارش موسسه وود مکنزی، کاهش سرمایه‌گذاری‌های انرژی در ایالات متحده به تأخیر در تلاش‌های واشنگتن برای دستیابی به اهداف بی‌طرفی کربن، مطابق با توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵، کمک خواهد کرد.

سرمایه گذاری‌های تجمعی ایالات متحده در بخش انرژی به ۱۱.۸ تریلیون دلار در دوره ۲۰۲۳ تا ۲۰۵۰ رسید که در راستای دستیابی به اهداف  کربن‌زدایی نیاز دارد. در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات بعدی، ارزش این سرمایه‌گذاری‌ها در سناریوی تاخیر در انتقال انرژی، ۵۵ درصد کاهش می‌یابد. بطوریکه براساس اعلام دیوید براون، مدیر تحقیقات انتقال انرژی در وود مکنزی:‌ «این چرخه انتخاباتی بر سرعت سرمایه‌گذاری انرژی در ایالات متحده طی ۵ سال آینده و همچنین تا سال ۲۰۵۰ تأثیر خواهد گذاشت.»

حتی پیش‌بینی می‌شود که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۴) پایان دوره ریاست فاتح بیرول بر آژانس بین المللی انرژی باشد. نامزد جمهوری خواه در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دنبال جایگزینی فاتح بیرول خواهد بود تا بار دیگر آژانس انرژی را بر افزایش حداکثر تولید نفت و گاز به جای مبارزه با تغییرات آب و هوایی متمرکز کند. در سال‌های اخیر، این سازمان تمرکز خود را فراتر از منابع نفت و گاز گسترش داده و انرژی پاک را نیز شامل می‌شود، زیرا دولت‌های عضو به دنبال دستیابی به اهداف خود تحت توافقنامه آب‌وهوای پاریس و تسریع روند گذار از وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند. این تغییر در دوره ریاست جمهوری جو بایدن شتاب گرفت، زیرا آژانس گزارش‌هایی درباره سیاست انرژی منتشر کرد که باعث خشم تولیدکنندگان جهانی نفت از جمله عربستان شد و با طرح انرژی ترامپ با هدف افزایش تولید نفت و گاز متعارف در تضاد بود.

بایدن و انتقال انرژی

جو بایدن قوانین گسترده‌ای – قانون کاهش تورم – را صادر کرده است که گذار ایالات متحده را از سوخت‌های فسیلی به اقتصاد حساس زیست محیطی هدف قرار می‌دهد. طبق برآورد گلدمن ساکس، این قانون که در سال ۲۰۲۲ توسط کنگره تصویب شد، مشوق‌هایی را برای فناوری‌های انرژی پاک در حدود ۱.۲ تریلیون دلار ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش وود مکنزی، به احتمال زیاد انتظار نمی‌رود ترامپ قانون کاهش تورم را به طور کامل لغو کند و او احتمالاً دستورات اجرایی صادر خواهد کرد که چشم خود را بر روی اهداف بایدن در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ببندد و شرایط انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

در سناریوی کاهش حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انرژی کم کربن در ایالات متحده، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی حداقل ۱۰ سال دیرتر از انتظارات فعلی به اوج خود می‌رسد و تاریخ دستیابی به هدف کربن زدایی برای اواسط قرن جاری برنامه‌ریزی شده است. ایالات متحده سابقه طولانی در زمینه نوآوری دارد، زیرا بزرگترین اقتصاد جهان در سال گذشته (۲۰۲۳) موفق شد از یک واردکننده خالص گاز طبیعی مایع به بزرگترین صادرکننده این سوخت استراتژیک در جهان تبدیل شود.

نتیجه گیری

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری فعلی‌اش، قصد خود را برای لغو حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی، افزایش تولید سوخت‌های فسیلی داخلی، علاوه بر لغو مقررات زیست‌محیطی مصوب دولت جو بایدن که به‌طور اجتناب‌ناپذیری بر سرمایه‌گذاری‌های انرژی در این کشور تأثیر می‌گذارد، آشکار کرد. ترامپ تغییرات اقلیمی را یک «فریب» توصیف کرد و حتی در سال ۲۰۱۷ کشورش را از توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ که از نظر قانونی کشورها را موظف به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می‌کند، خارج کرد.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود ۱۲۵ قانون و سیاست زیست محیطی را با هدف حفاظت از هوا، آب، زمین و حیات وحش کشور لغو و مدعی شد که این قوانین به شرکت ها آسیب می زند. از سوی دیگر، بایدن بسیاری از این مقررات را مجدداً معرفی و حتی ۳ قانون اساسی را تصویب کرد که هر کدام اجازه می‌دهد ده‌ها میلیارد دلار هزینه سالانه برای مقابله با تغییرات اقلیمی فراهم شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.