کد خبر : 21892
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مهر 1403 - 9:56

تقسیم ۹۵ درصد سود در مجمع ۱۴۰۳ فجر انرژی / اجرای پروژه‌ای نوآورانه برای تبدیل پساب به آب صنعتی

تقسیم ۹۵ درصد سود در مجمع ۱۴۰۳ فجر انرژی / اجرای پروژه‌ای نوآورانه برای تبدیل پساب به آب صنعتی
در مجمع عمومی سالانه ۱۴۰۳ فجر انرژی هیات مدیره به سوالات سهامداران پاسخ داد و به آن‌ها اطمینان داد که برای رفع مشکلات موجود و بهبود عملکرد شرکت تلاش خواهد کرد. در پایان مجمع به ازای هر سهم، معادل ۴۵۰ تومان سود نقدی تقسیم شد.

به گزارش «انرژی پرس»، مجمع عمومی سالیانه به‌طور فوق العاده شرکت فجر انرژی خلیج فارس برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، روز چهارشنبه ۱۱ مهر سال جاری با حضور ۷۹.۹۷ درصد سهامداران، اعضای هیات مدیره، حسابرس قانونی و نماینده سازمان بورس در محل سالن همایش پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار شد.

این مجمع با ترکیبی از چالش‌ها، تصمیم‌گیری‌های مهم و در نهایت، تقسیم سود نقدی، رویداد پرباری بود.

ریاست مجمع بر عهده محمدحسن فامیلی بود و علی زال خانی، مدیرعامل شرکت، دبیری آن را برعهده داشت.

لازم به ذکر است شرکت فجر انرژی خلیج فارس (پتروشیمی فجر سابق) در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی واقع در بندر امام خمینی تاسیس شد و بعنوان اولین شرکت یوتیلیتی متمرکز در کشور در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید.

فجر انرژی خلیج فارس با سرمایه‌گذاری بیش از ۲.۵ میلیارد دلار، به عنوان بزرگترین تامین‌کننده خدمات حیاتی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، نقش محوری ایفا می‌کند. ۶۰ درصد سهام این شرکت غول‌پیکر در اختیار صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳۰ درصد آن به سهام عدالت اختصاص دارد.

واحد نیروگاهی فجر انرژی خلیج فارس با ظرفیت عملیاتی ۱۱۴۷ مگاوات، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق در صنعت پتروشیمی کشور شناخته می‌شود. این واحد به طور عمده با استفاده از توربین‌های گازی و با سوخت اصلی گاز به همراه سوخت پشتیبان گازوئیل، برق مورد نیاز صنایع پایین‌دست را تامین می‌کنند.

فجر انرژی؛ قلب تپنده منطقه

در آغاز مجمع، علی زال خانی، مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس، با ارایه گزارشی جامع از عملکرد هیات مدیره در سال ۱۴۰۲، به تشریح دستاوردها و چالش‌های این شرکت پرداخت.

او با تاکید بر نقش حیاتی فجر انرژی در تامین انرژی صنایع پتروشیمی، این شرکت را «قلب تپنده منطقه» نامید.

زال خانی، محصولات تولیدی شرکت را پیشران موتور محرک سایر کارخانه‌های مستقر در منطقه دانست و به طور ویژه به واحد نیروگاه گازی که با سوخت گاز فعالیت می‌کند، اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت اعلام کرد که ظرفیت اسمی محصولات شرکت بسیار بالاتر از ظرفیت عملیاتی آن است. به عنوان مثال، در بخش نیروگاهی، ظرفیت اسمی به ۱۴۷۵ مگاوات می‌رسد که حتی از ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر نیز بیشتر است. با این حال، به دلیل شرایط سخت آب و هوایی منطقه، از جمله دمای بالا و رطوبت زیاد، تنها حدود ۱۱۰۰ مگاوات از این ظرفیت به تولید برق واقعی تبدیل می‌شود.

مدیریت هوشمندانه پساب؛ هدفی جدید برای فجر انرژی

او همچنین اشاره کرد که شرکت روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب پساب تولید می‌کند. برای مدیریت این پساب، یک پروژه در دست اجرا است که هدف آن تبدیل این پساب به آب صنعتی است.

زال خانی با اشاره به دستاوردهای چشمگیر شرکت، اعلام کرد که فجر انرژی خلیج فارس بیش از ۲۰۶۵ روز است که بدون وقفه به تولید ادامه داده و بیش از ۵۹ میلیون ساعت کار بدون حادثه انسانی را ثبت کرده است. همچنین، شرکت موفق شده است مطالبات خود را از شرکت مدیریت شبکه برق ایران به طور کامل و حتی با افزایشی ۱۰ درصدی دریافت کند.

او افزود: ۲۲ تعمیرات اساسی در شرکتداریم که همگی با تکیه بر توان داخلی و بدون نیاز به کمک خارجی صورت خواهد گرفت.

در ادامه، مدیرعامل به تشریح استراتژی‌های کلیدی شرکت پرداخت و گفت: هدف اصلی ما افزایش حداکثری سودآوری برای سهامداران، گسترش بازارهای فروش، بهبود فرآیندهای زنجیره تامین، تقویت روابط با ذینفعان و حفظ و ارتقای ارزش دارایی‌های شرکت است. همچنین، ایجاد یکپارچگی در تمامی بخش‌های شرکت از دیگر اولویت‌های ما است.

رشد ۵۳ درصدی سود خالص فجر انرژی

او همچنین به محدودیت‌هایی نظیر تعیین نرخ فروش محصولات، جذب نیروی متخصص، تامین ارز مورد نیاز، سوخت و آب خام اشاره کرد که بر عملکرد شرکت تاثیرگذار بوده است.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی از کسب درآمد حدود ۱۷ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که سود خالص شرکت نیز به بیش از ۹.۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۳ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید:  بازدید دانشجویان امیرکبیر از فجر انرژی خلیج‌فارس

سهامداران فجر انرژی چه می‌خواهند؟

در جریان مجمع، سهامداران نسبت به عملکرد هیات مدیره در خصوص دریافت مطالبات و پیگیری نرخ‌های مصوب شورای رقابت گلایه کردند. آن‌ها بر این باور بودند که هیات مدیره سه وظیفه اصلی داشته است؛ اول، دریافت به موقع نرخ‌های مصوب از شورای رقابت و شرکت ملی پتروشیمی (سهامداران از هیات مدیره پرسیدند که چرا نرخ‌های سال ۱۴۰۲ هنوز نهایی نشده و آن‌ها مجبورند با نرخ‌های قدیمی کار کنند)؛ دوم دفاع حقوقی از این نرخ‌ها و سوم وصول مطالبات معوق؛ سهامداران به مطالبات ۲۴ هزار میلیارد تومانی شرکت اشاره کردند و گفتند که هیات مدیره باید با جدیت بیشتری برای وصول این مطالبات اقدام کند.

در همین راستا زال خانی در پاسخ به این مطالبات، اعلام کرد که میزان مطالبات از ۲۴ میلیارد تومان به حدود ۱۱ میلیارد تومان کاهش یافته و بخشی از این مبلغ تسویه شده است. بر این اساس آخرین گزارش عملکرد مالی تا پایان شهریور ماه، میزان مطالبات باقیمانده را حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که این خبر برای سهامداران رضایت بخش بود.

سهامداران همچنین به افزایش هزینه‌های تولید در سال ۱۴۰۲ اشاره کردند و خواستار آن شدند که هیات مدیره برای جبران این افزایش هزینه‌ها، حداقل به اندازه افزایش نرخ دلار نیما در سال ۱۴۰۲، نرخ محصولات شرکت را به صورت علی‌الحساب افزایش دهد. آن‌ها تاکید کردند که با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها، ادامه کار با نرخ‌های قدیمی غیرممکن است.

سهامداران در مجمع عمومی، نسبت به عدم پرداخت سود سهام عدالت در دو سال گذشته توسط شرکت فجر انرژی خلیج فارس ابراز نارضایتی کردند و خواستار شفاف‌سازی در این خصوص شدند. در پاسخ به این اعتراضات، رییس مجمع اعلام کرد که سود سهام عدالت به سهامداران حقیقی پرداخت شده است؛ اما به دلایلی، سهامداران عمده با خویشتنداری هنوز سود خود را دریافت نکرده‌اند.

تصمیمات مهم مجمع عمومی فجر انرژی برای سال آینده

در پایان بحث و تبادل نظر میان سهامداران و اعضای مجمع، چند تکلیف برای هیات مدیره به تصویب رسید که شامل پیگیری قضایی (هیات مدیره موظف شد تا پیگیری‌های لازم را جهت ابطال دادنامه مورد اختلاف از دیوان عدالت اداری انجام دهد)، مطالبه نرخ‌ها از شرکت MPC و شوای رقابت ( شرکت موظف شد تا با ارسال مکاتبات رسمی، از شرکت MPC ، اعلام نرخ‌های سال ۱۴۰۲ را درخواست کند؛ همچنین، با استناد به مفاد قرارداد فنی و عملیاتی، حقوقی و قانونی، نسبت به مطالبه نرخ‌های یوتیلیتی سال ۱۴۰۲ اقدام و در صورت لزوم، اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد.

در همین راستا تکلیف شد بروزرسانی نرخ‌های فروش پساب نیز پیگیری شود؛ همچنین تکلیف شد هیات مدیره یک شاخص‌ ومعیار مالی مناسب و منطقی را تدوین کرده و بر اساس این، صورت‌های حساب را به صورت علی‌الحساب دقیق و شفاف تنظیم کند.

تقسیم سود شیرین ۴۵۰ تومانی برای سهامداران

در پایان مجمع عمومی عادی سالنه فجر انرژی (منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۲)، سهامداران به اتفاق آرا صورت‌های مالی شرکت را تصویب کردند. همچنین، مصوبات زیر به تصویب رسید:

حق‌الزحمه اعضای هیات مدیره و کمیته حسابرسی به طور ماهانه به مبلغ ۱۰ میلیون تومان (برای حداقل یک جلسه حضور در ماه) تصویب شد.

مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شد که صرف فعالیت‌های شورای راهبردی خواهد شد.

روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار مجمع و موسسه حسابرسی دش به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت برای سال آینده انتخاب شدند.

در نهایت نیز مبلغ ۴۵۰ تومان به ازای هر سهم به عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.