کد خبر : 14489
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 11:24

تصویب قانون محدودیت انتشار متان در اتحادیه اروپا

تصویب قانون محدودیت انتشار متان در اتحادیه اروپا
کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه (هفتم خرداد) قانونی را تصویب کردند که از سال ۲۰۲۳ محدودیت انتشار متان را بر واردات نفت و گاز اعضای این اتحادیه اعمال می‌کند و به این‌ ترتیب عرضه‌کنندگان جهان را برای کاهش نشت گازهای گلخانه‌ای تحت‌ فشار قرار می‌دهد.

به گزارش انرژی پرس، از خبرگزاری رویترز،متان، عنصر اصلی تشکیل‌دهنده گاز طبیعی مصرفی در نیروگاه‌ها و خانه‌هاست، همچنین پس از دی‌اکسید کربن، دومین عامل بزرگ تغییرات آب‌وهوایی است و انتشار آن از خطوط لوله و زیرساخت‌های نفت و گاز به جو، گرمایش جهان را تشدید می‌کند.

براساس این گزارش، وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل موافقت نهایی دولت‌های خود را با اجرایی‌شدن این سیاست اعلام کردند. مجارستان تنها کشوری است که به این قانون رأی منفی داد.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۳۰ «حداکثر مقدار انتشار متان» را بر سوخت‌های فسیلی موجود در بازار اروپا اعمال خواهد کرد. کمیسیون اروپا تا آن تاریخ حدود دقیق متان را تعیین می‌کند.

براساس این قانون، ممکن است واردکنندگان نفت و گازی که این محدودیت را رعایت نکنند، با جریمه‌های مالی روبه‌رو شوند.

آلسیا ویرونه، مدیر امور اتحادیه اروپا در مؤسسه غیردولتی کلین ایر تسک‌فورس، با اشاره به جایگاه اتحادیه اروپا به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت و گاز جهان، گفت: این استاندارد واردات به‌طور بالقوه می‌تواند انتشار متان حاصل از نفت و گاز در جهان را تا یک‌سوم کاهش دهد.

این قوانین ممکن است به عرضه‌کنندگان بزرگ گاز مانند آمریکا، الجزایر و روسیه ضربه بزند. مسکو از زمان آغاز تنش‌ها با اوکراین در سال ۲۰۲۲ صادرات گاز را به اروپا کاهش داده و از آن زمان تاکنون بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز اروپا از طریق خط لوله شده است. گاز عرضه‌شده از سوی این کشور در میان گازهای با کمترین مقدار انتشار متان در جهان است.

بیشتر بخوانید:  نروژ و انگلستان بزرگترین توليدکنندگان نفت و گاز اروپا

دولت بایدن که به‌ همراه اتحادیه اروپا از کشورها دعوت کرده است به‌منظور محدودکردن تغییرات آب‌وهوایی، تا سال ۲۰۳۰ انتشار گاز متان را ۳۰درصد کاهش دهند هم از قانون متان اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

ایالات‌متحده سال گذشته میلادی قوانینی تنظیم کرد که براساس آن، شرکت‌های نفتی ملزم به کاهش انتشار متان هستند.

سخنگوی اتحادیه بین‌المللی تولیدکنندگان نفت و گاز گفت: این نگرانی وجود دارد که اتحادیه اروپا استانداردهای موجود درباره انتشار متان را مطابق استانداردهای خود نداند که این موضوع امنیت منابع انرژی را به خطر می‌اندازد.

اتحادیه اروپا همچنین از تولیدکنندگان اروپایی می‌خواهد فعالیت‌های خود را از نظر نشت متان به‌طور منظم بررسی کنند و سوخت بخش زیادی از گازهای همراه مشعل و تهویه شرکت‌های نفت و گاز یا انتشار ناخواسته متان را در جو ممنوع کنند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.