کد خبر : 15032
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 14:20

تصمیم جدید اعضای اوپک پلاس باعث سقوط قیمت نفت شد

تصمیم جدید اعضای اوپک پلاس باعث سقوط قیمت نفت شد
به‌دنبال تصمیم شماری از اعضای اوپک‌پلاس برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه و افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت آمریکا، قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در چهار ماه اخیر رسید.

به گزارش انرژی پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که بازارهای جهانی نفت خام در حال کنار آمدن با تصمیم اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس برای افزایش عرضه در اواخر سال ۲۰۲۴ هستند و همزمان افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی آمریکا، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (۱۶ خردادماه) به پایین‌ترین حد در چهار ماه اخیر رسید.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز چهارشنبه تا ساعت ۶ و ۳۸ دقیقه به وقت گرینویچ با یک سنت افزایش به ۷۷ دلار و ۵۳ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲ سنت افت، ۷۳ دلار و ۲۳ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

هر دو شاخص در معاملات روز سه‌شنبه (۱۵ خرداد) حدود یک دلار کاهش یافتند و به پایین‌ترین سطح از اوایل فوریه رسیدند، در حالی که در روز دوشنبه (۱۴ خرداد)، یک روز پس از نشست وزارتی اوپک‌پلاس و تصمیمش مبنی بر تسهیل کاهش تدریجی عرضه داوطلبانه هشت کشور عضو این ائتلاف از اکتبر ۲۰۲۴، در روز یکشنبه (۱۳ خرداد)، حدود ۳ دلار برای بشکه کاهش یافتند.

هلیما کرافت، تحلیلگر مؤسسه آربی‌سی کپیتال در یادداشتی گفت: از آنجا که بخشی از بازارهای جهانی نفت به جدول زمانی پیشنهادی اوپک برای تسهیل تدرجی کاهش عرضه بدون توجه به چشم‌انداز بازار نفت یا اوضاع عرضه در پایان تابستان چشم‌ دوخته است، نفت خام شاخص برنت همچنان تحت فشار باقی می‌ماند.

با این حال، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی گفته است اگر تقاضا برای جذب بشکه‌ها در بازار نفت به‌اندازه کافی مهیا نباشد، اوپک‌پلاس تسهیل کاهش عرضه را متوقف یا روند را برعکس می‌کند.

کرافت یادآور شد: همیشه هدف این بوده است که روند بازگرداندن بشکه‌ها را کند کنیم و با افزایش عرضه، بازار را دچار بحران نکنیم.

تحلیلگران مؤسسه آی‌ان‌جی (ING) به رهبری وارن پترسون گفتند: انتظار می‌رود عرضه نفت خام در سه ماه سوم کاهش یابد و برنامه اوپک‌پلاس برای تسهیل کاهش عرضه تنها از اکتبر انجام خواهد شد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.