کد خبر : 22670
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 11:09

تب طلای سیاه فروکش کرد؛سه عامل کاهش قیمت نفت

تب طلای سیاه فروکش کرد؛سه عامل کاهش قیمت نفت
باوجود رشد اندک قیمت نفت در معاملات امروز، بازار نفت در دو روز اخیر روند کاهشی داشت که به باور کارشناسان سه عامل کاهش احتمال حمله به تاسیسات نفتی ایران، رکود اقتصادی چین و گزارش اوپک در این روند تاثیرگذار بوده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس؛ در کمتر از یک روز قیمت نفت خام برنت بیش از ۴ دلار کاهش یافت و از ۷۸ دلار و ۱۲ سنت روز دوشنبه ۲۳ مهر به حدود ۷۳ دلار و ۷ سنت در روز سه شنبه رسید. قیمت هر بشکه نفت در سطح جهان برای دومین روز متوالی در حال کاهش است و نگرانی‌ها در مورد احتمال هدف قرار دادن تاسیسات نفتی ایران توسط اسرائیل کاهش می‌یابد.

در این راستا، قراردادهای آتی نفت خام برنت برای تحویل در دسامبر ۲۰۲۴ با ۵ درصد کاهش به ۷۳.۷ دلار در هر بشکه رسید. همچنین، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر ۲۰۲۴ نیز با حدود ۳.۶۰ درصد کاهش به ۷۰.۲۲ دلار در هر بشکه رسید. تقویت بازار در هفته گذشته به دلیل افزایش نگرانی سرمایه گذاران از کاهش عرضه جهانی نفت ناشی از درگیری احتمالی ایران و اسرائیل بود.

تحلیل عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت

دلیل اصلی افت قیمت «ژئوپلیتیک» است. تحلیلگران انتظار دارند که در کوتاه مدت فضای باثبات وجود داشته باشد، زیرا فعالان بازار تحولات در جبهه ژئوپلیتیک را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهند. هر زمان که خطر جنگ در خاورمیانه افزایش می‌یابد، ترس از کاهش عرضه نفت آن بر بازار جهانی، بلافاصله در قیمت‌ها خود را نشان می‌دهد. بطوریکع در مورد درگیری ایران و اسرائیل، برای روزها ترس شدیدی در بازار وجود داشت زیرا حمله احتمالی اسرائیل به ایران به تاسیسات نفتی آنجا ضربه می‌زند. بر این اساس، قیمت نفت روند افزایشی داشت تا این ترس را منعکس کند. اما به نظر می‌رسد که این هراس بازار کاهش یافته است.

بلومبرگ اخیرا گزارش داده است که اسرائیل احتمالا از حمله به زیرساخت‌های نفت خام ایران خودداری کند و این امر نگرانی‌ها در مورد اختلال عمده عرضه را کاهش می‌دهد. اسرائیل اعلام کرد که هشدارهای ایالات متحده در مورد حمله به تاسیسات انرژی ایران را ارزیابی می‌کند. واشنگتن پست نیز گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم، به دولت بایدن گفته بود که آماده حمله به امکان نظامی به جای تاسیسات نفتی یا هسته‌ای در ایران است. به باور کارشناسان، این امر ترمز افزایش قیمت نفت را کشید و آن را در مسیر سرازیری قرار داد.

دومینیک اشنایدر، رئیس بخش ارز و کالاهای جهانی در UBS Global Wealth Management می‌گوید: حمله محدود اسرائیل به ایران خطرات مربوط به سمت عرضه را کاهش و بنابراین ریسک‌های ژئوپلیتیکی را کاهش می‌دهد. همچنین نگرانی‌های سنتی در مورد تقاضا را دوباره به منصه ظهور می‌رساند.

همچنین، دومین دلیل برای روند کاهشی قیمت نفت مربوط به سیاست‌های پکن است، زیرا هیچ انگیزه جدید مشخصی برای افزایش مصرف توسط بزرگترین واردکننده نفت خام جهان وجود نداشت. رسانه‌های چینی گزارش دادند که پکن ممکن است ۶ تریلیون یوان (۸۵۰ میلیارد دلار) دیگر را در اوراق خزانه ویژه طی ۳ سال جمع‌آوری کند تا اقتصاد رو به وخامت خود را تحریک کند، اگرچه این امر نتوانست امیدها را در بازار سهام این کشور زنده کند. با توجه به تقاضای جهانی برای نفت، هم اوپک و هم آژانس بین‌المللی انرژی انتظارات خود را در این هفته برای رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ کاهش دادند و بر اساس آن، چین بیشترین سهم از کاهش را به خود اختصاص داد.

در واقع، علاوه بر نگرانی‌های مربوط به کاهش عرضه، که باعث شد قیمت نفت خام برنت تا حدودی قدرت خود را حفظ کند، عوامل دیگری نیز در کاهش قیمت نفت نقش داشته است که مهم‌ترین آن‌ها ترس از کاهش تقاضای چینی‌هاست. براساس برآورد اوپک؛ تقاضای نفت چین در سال ۲۰۲۴ تنها ۵۸۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد، در حالی که پیش‌بینی می‌شد تقاضای چین رشد ۶۵۰ هزار بشکه‌ای در روز داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  افزایش تولید نفت ایران به ۳.۳ میلیون بشکه در روز

در این میان، اوپک که گزارش ماهانه خود را منتشر کرد که در دو روز اخیر تاثیر منفی بر قیمت نفت داشت. او به سایر پیش بینی‌ها پیوست و رشد تقاضای کمتری برای نفت را برآورد می‌کند. اوپک پیش بینی‌های خود را برای رشد تقاضای نفت در سال جاری و سال آینده برای سومین بار متوالی کاهش داد زیرا متوجه کاهش مصرف جهانی سوخت شده است.

با سه کاهش متوالی رتبه اوپک، اوپک شروع به عقب‌نشینی از پیش بینی‌های بسیار خوش بینانه خود کرده که در طول سال به آن پایبند بوده است. اقدامات خود اعضای اوپک حاکی ازعدم اعتماد به پیش‌بینی‌های دبیرخانه مستقر در وین است، زیرا آن‌ها برنامه‌های خود را برای از سرگیری توقف تولید نفت خام به تعویق می‌اندازند، حتی در حالی که پیش‌بینی‌های کارتل حاکی از کسری عرضه بزرگ است. به باور کارشناسان، قیمت نفت خام برنت نسبت به سطح فعلی کاهش می‌یابد، اما فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌اند که اخبار منفی منتشر شده توسط بلومبرگ، فایننشال تایمز و وال استریت ژورنال معتبر نیست و اوپک پلاس برای دستیابی به تعادل در بازار جدی است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش ماهانه خود اعلام کرد مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز – حدود ۲ درصد – افزایش خواهد یافت که ۱۰۶ هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی قبلی است. این تجدید نظر در درجه نخست به دلیل «داده‌های دریافتی واقعی همراه با انتظارات کمی پایین‌تر» برای برخی مناطق است. این بدان معناست که رشد تقاضای کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، باعث کاهش قیمت نفت می‌شود و همراه با عوامل ذکر شده قبلی یعنی سیاست‌های چین و به ویژه درگیری احتمالی اسرائیل و ایران، در حال حاضر تاثیر محسوس بر قیمت نفت در بازار آتی داشته است.

انتظارات سیتیبانک

بانک آمریکایی، سیتی گروپ، انتظار داشت که سناریوی اساسی برای حرکت قیمت نفت برنت – به طور متوسط ​​- تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۷۴ دلار در هر بشکه و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به ۶۵ دلار در هر بشکه کاهش یابد. با این حال، این بانک همچنین انتظار دارد که تنش‌ها در خاورمیانه منجر به افزایش قیمت نفت خام برنت به ۱۲۰ دلار در هر بشکه شود، در حالی که بدترین و بدبینانه‌ترین سناریو کاهش قیمت به ۵۵ دلار با کاهش ریسک عرضه ناشی از بازگشت تولید نفت به حالت عادی توسط کشورهای اوپک پلاس است.

البته، به باور کارشناسان این سناریوها به فرضیه‌ها بستگی دارد، زیرا احتمال کاهش قیمت نفت به زیر سطح امروز با تردید مواجه است، مگر در دو مورد که به ندرت رخ می‌دهد؛ جنگ قیمتی تنبیهی یا رکود اقتصاد جهان. در این دو مورد قیمت نفت برنت بیش از آنچه بانک آمریکا انتظار دارد کاهش می‌یابد، اما از سوی دیگر معتقد است که قیمت نفت به ۱۲۰ دلار در هر بشکه، مستلزم کاهش بزرگ در ظرفیت تولید است که به ندرت اتفاق می‌افتد.

خاطرنشان می‌شود که بهای نفت در ابتدای معاملات امروز چهارشنبه ۲۵ مهرماه شاهد افزایش اندکی بود. قیمت نفت خام برنت برای تحویل در دسامبر ۲۰۲۴ با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۷۴.۳۹ دلار در هر بشکه رسید. همچنین، قیمت‌های آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده برای تحویل در نوامبر با ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۷۰.۷۷ دلار در هر بشکه رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.