کد خبر : 18810
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مرداد 1403 - 17:24

تبدیل دبی به مرکز جهانی صنعت تفریح

تبدیل دبی به مرکز جهانی صنعت تفریح
کشورهای شورای همکاری در سال‌های اخیر با هدف تنوع‌بخشیدن به منابع اقتصادی، میلیاردها دلار در توسعه زیرساخت تفریحی و جذب رویدادهای جهانی سرمایه‌گذاری کردند تا توانایی فعال‌سازی اقتصاد داخلی خود را تقویت کنند.

کشورهای شورای همکاری شاهد تحولات ریشه‌ای در راهبرد‌های اقتصادی خود بودند که ناشی از نیاز فوری به تنوع بخشیدن به منابع خود برای دوری کردن از وابستگی سنتی به نفت است.

از میان این راهبرد‌ها، صنعت تفریحی، به عنوان ابزاری موثر برای تحقق این هدف نمود یافته است به گونه‌ای که کشورهای شورای همکاری به ویژه عربستان و امارات میلیاردها دلار در توسعه زیرساخت تفریحی و جذب رویدادهای جهانی سرمایه‌گذاری کردند که توانایی فعال‌سازی اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند.

گام‌های ثابت

کشورهای شورای همکاری، از احداث شهرک‌های بزرگ گردشگری گرفته تا میزبانی از رویدادهای ورزشی بزرگ و فستیوال‌های جهانی موسیقی و انجام فیلم برداری فیلم‌های هالیوود در اراضی خود، به سرمایه‌گذاری قوی در بخش تفریحی از طریق تزریق میلیاردها دلار در این صنعت، ادامه می‌دهند.

با وجود چالش‌ها، موفقیت‌های کسب شده تا کنون، بر امکان تحقق آینده روشن این بخش حکایت دارد، این درحالی است که بزرگترین چالش حفظ تداوم این قبیل پروژه‌ها و تضمین توانایی آن در تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی مورد انتظار در دراز مدت است.

کشورهای شورای همکاری می‌کوشند تا به واسطه ایجاد راهبرد‌های جدید شامل استفاده از فناوری‌های نوین در تصمیم‌گیری و اجرای پروژه‌های تفریحی و توسعه برنامه‌های آموزشی برای جوانان در راستای آماده‌سازی آن‌ها برای فعالیت در این بخش، سرمایه‌گذاری در بخش تفریحی را تقویت کنند.

حرکت شتابان عربستان به سمت صنعت تفریح

در ۷ سال گذشته، عربستان با قدرت به سمت و سوی صنعت تفریحی حرکت کرد و این اقدام، امکان رقابت با دیگر کشورهای عربی در این زمینه را برای این کشور فراهم کرده است.

طرح‌هایی مانند فصل تفریحی ریاض و جده، نشان دهنده این روند عربستان هستند چرا که این رویداد‌ها نمونه بارزی از توسعه اقتصادی و فرهنگی عربستان است.

فصل تفریحی ریاض یکی از بارزترین پروژه‌های تفریحی عربستان است که با هدف گردشگری فرهنگی و تفریحی راه‌اندازی شده و هزینه‌های سازماندهی آن به حدود ۶.۴ میلیارد دلار می‌رسد و شامل اجرای کنسرت‌های موسیقی، فعالیت‌های فرهنگی، فعالیت‌های تفریحی متنوع با هدف جذب گردشگر در داخل و خارج از کشور می‌شود.

پس از موفقیت طرح فصل تفریحی ریاض، طرح تفریحی جده، پس از توقف دوره‌ای به علت پاندمی کرونا، بار دیگر راه‌اندازی شد و هدف این طرح احیای گردشگری تفریحی در شهر، جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران با بودجه عظیم بیش از ۲.۶ میلیارد دلاری است.

پروژه‌های تفریحی در تقویت فعالیت اقتصادی داخلی از طریق فراهم کردن فرصت شغل در بخش‌های مربوط به هنر و تفریحی و میزبانی و جذب سرمایه‌گذاری‌ها و تحقق اهداف تنوع اقتصادی و تحقق چشم‌انداز ۲۰۲۳ نقش ایفا می‌کند.

در سه ماهه دوم سال جاری وزارت بازرگانی عربستان از افزایش چشم‌گیر شمار ثبت تجاری مربوط به سازماندهی بخش فعالیت‌های تفریحی به ۲۰ هزار و ۴۶۵ مورد خبر داد که حاکی از رشد ۲۴ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۶ هزار و ۴۳۸ ثبت تجاری است.

عربستان به دنبال سرمایه‌گذاری ۶۹ میلیارد دلاری و تامین بیش از ۲۰۰ هزار شغل در بخش تفریحی تا آغاز سال ۲۰۳۰ است.

عربستان به دنبال این است که تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تفریحی را به ۶۹ میلیارد دلار برساند و بیش از ۲۰۰ هزار شغل را در این بخش ایجاد کند.

یکی از بخش‌های اصلی صنعت تفریحی که عربستان سرمایه‌گذاری عظیمی در آن انجام می‌دهد، بخش بازی‌های الکترونیکی است که در هفت سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است.

تبدیل دبی به مرکز جهانی صنعت تفریح

کشور امارات به خصوص امارت دبی به مرکز جهانی تفریح تبدیل شده است و پروژه‌هایی از جمله میدان الوصل پلازا در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ و ریم مال در ابوظبی از بارزترین نمونه‌های سرمایه‌گذاری عظیم در بخش تفریحی به شمار می‌آیند.

این پروژه‌ها به تامین امکان تفریحی برای ساکنان داخل کشور ختم نمی‌شود بلکه با وجود فستیوال‌های موسیقی و رویدادهای ورزشی جهانی، از سراسر جهان گردشگر جذب می‌کند.

پلتفرم جهانی fiver متخصص در زمینه رویدادهای تفریحی زنده، پیش‌‌بینی کرد که بخش تفریحی و سرگرمی در امارات با آغاز سال ۲۰۲۷، شاهد رشد ۱۰ درصدی باشد چرا که این بخش در جذب ۲۵ میلیون گردشگر با آغاز سال ۲۰۲۵، نقش اصلی را ایفا می‌کند.

هلدینگ انترتینمنت دبی یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تفریحی متنوع در منطقه و پایبند به ارتقای جایگاه امارات به عنوان یکی از مورد پسندترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌آید. این هلدینگ علاوه بر ثبت بیش از ۹ میلیون بازدیدکننده از «دهکده جهانی»، بیش از ۲۰ درصد از مقاصد گردشگری را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید:  عربستان ۲۰۲۴ را "سال شتر" نام‌گذاری کرد

به نوشته روزنامه اماراتی «العین»، گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که امارات ده‌ها میلیارد درهم در صنعت تفریحی سرمایه‌گذاری کرده است؛ این میزان احتمالاً در آینده نزدیک افزایش می‌یابد.

بر اساس شاخص‌های صادرشده از جانب نهادهای بین‌المللی مربوط به بخش تفریحی، این سرمایه‌گذاری‌ها در تقویت جذابیت امارات به عنوان یک مقصد تفریحی جهانی و تحکیم جایگاه این کشور به عنوان مرکز گردشگری پیشرو در منطقه نقش داشته است.

احداث شهرک‌های تفریحی

احداث شهرهای تفریحی در کشورهای شورای همکاری نمونه‌ای بارز از رشد مداوم و ابتکار در بخش‌های متعدد است که جایگاه آن‌ها به عنوان مقصد تفریحی جهانی و مرکز سرمایه‌گذاری جهانی در منطقه را ارتقا می‌دهد.

بنا بر اعلام خبرگزاری بلومبرگ در پایان ماه ژوئن گذشته، قطر طرح‌های خود برای احداث شهر تفریحی غول پیکر با هزینه‌ای با برآوردی حدود ۵.۵ میلیار دلار و در مساحتی ۸ میلیون متر مربعی، آغاز کرده است.

علی العلی مدیر اجرایی شرکت قطری «الدیار» که وظیفه توسعه شهر تفریحی سمیسمه را بر عهده دارد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که پروژه سمیسمه بخشی از راهبرد دولت برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است.

العلی تصریح کرد این شهر تفریحی عظیم، در جذب افراد بیشتری برای گردشگری و سرمایه‌گذاری در کشوری که برای اولین بار در خاورمیانه، میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ بوده است، نقش خواهد داشت.

همچنین یک مطالعه کویتی در سال ۲۰۲۳ پیشنهاد احداث شهر تفریحی بزرگ در این کشور با ارزش کلی حدود ۶۵۳ میلیون دلاری با هدف فعال‌سازی بخش تفریحی و کاهش هزینه سفر شهروندان به خارج از کشور برای تفریح را داد.

همانطور که روزنامه کویتی القبس اعلام کرد، در همان سال این مطالعه نشان داد میانگین هزینه کویتی‌ها برای گردشگری خارجی به حدود ۱۴ میلیارد دلار می‌رسد که این عدد حدود ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای شورای همکاری را تشکیل می‌دهد.

صنعت امیدوارکننده

بحرین و عمان نیز به طرح‌های خود در راستای توسعه بخش تفریحی ادامه می‌دهند. شورای توسعه اقتصادی بحرین به اهمیت بخش تفریحی و نقش آن در ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری سودآور در کشور اشاره می‌کند.

بحرین میزبان چند رویداد و فستیوال‌های تفریحی منحصر بفرد است که بارزترین آن‌ها مسابقات قهرمانی «فرمول یک» به شمار می‌آید که هزاران نفر را به کشور جذب می‌کند و به دنبال رشد زیاد این بخش در آینده است.

اجاره قایق‌های تفریحی، تور‌های موزه‌گردی و اجرای تئاتر از بارزترین فعالیت‌های تفریحی بحرین است و این فعالیت‌ها به احیای و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های تفریحی کمک می‌کند.

از طرفی دیگر با وجود امکانات زیست محیطی طبیعی که عمان به آن مشهور است، این کشور  همچنان در ابتدای راه توسعه صنعت گردشگری است.

سالم المحروقی وزیر فرهنگ و گردشگری عمان در آغاز اکتبر گذشته، از وجود مطالعات این وزارتخانه برای توسعه بخش تفریحی خبر داد و تاکید کرد این بخش، از ضعف‌هایی برخوردار است.

در این باره عائشه الدرمکی نویسنده عمانی می‌گوید راه حل مناسب برای توسعه صنعت تفریحی عمان، کار در بخش فرهنگی و رسانه است.

الدرمکی در مقاله خود نوشت بازنگری در ساختار بخش فرهنگ و رسانه و بررسی امکانات اقتصادی و توسعه‌ای می‌تواند افق‌ها و چشم انداز‌های این بخش را باز و به ایجاد تغییرات کمک کند.

سرمایه‌گذاری در صنعت تفریحی؛ گامی راهبردی

سرمایه گذاری کشورهای شورای همکاری در صنعت تفریحی گامی راهبردی برای تقویت اقتصاد و تنوع بخشیدن به منابع به شمار می‌آید.

عبدالرحیم الهور کارشناس اقتصادی می‌گوید کشورهای شورای همکاری خاستگاه و حفظ کننده میراث تمدن اسلامی و دارای جغرافیایی استثنایی برای بخش گردشگری و تفریحی جهانی هستند، که مهم‌ترین آن تلاقی صحرا و آب‌های بین‌المللی است.

الهور بیان کرد صنعت گردشگری کشورهای شورای همکاری عموماً به گردشگری تفریحی به معنای سنتی جهانی آن تبدیل شده به طوری که در این کشور تاسیساتی در سطح جهانی به خصوص در مقایسه با امریکا و اروپا ساخته شده است.

وی تاکید کرد که جهان امروزه در حال تبدیل شدن به یک شهر بزرگ دارای خصوصیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مشابه‌ای است و همه باید در آن آمیخته شوند.

منبع: میدل ایست نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.