کد خبر : 13449
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13:23

سقوط آزاد بورس؛

بورس در مشت فروشندگان/ فقط دو نماد پتروپالایشی مثبت خوردند!

بورس در مشت فروشندگان/ فقط دو نماد پتروپالایشی مثبت خوردند!
ریزش شدید بورس امروز باعث شد که دو نماد پتروشیمی گلستان و صنایع کشاورزی و کود زنجان، تنها نمادهای سبزپوش گروه‌های پتروپالایشی باشند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران که مدت‌هاست روندی نزولی را طی می‌کند، در بازار امروز شاهد ریزش سنگینی بود؛ طوری که نزدیک به ۹۰ درصد از کل نمادهای بورسی منفی خوردند و تابلوی بورس را یک‌دست سرخ‌پوش کردند. وضعیت در نمادهای پتروپالایشی نیز قرمز بود و تنها دو نماد از مجموع ۷۵ نماد سه صنعت، پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی، شاهد رشد قیمت بودند.

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز ۳۲ هزار و ۳۹۱ واحد معادل ۱.۴۸ درصد سقوط کرد و در سطح دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی آرام گرفت. وضعیت در شاخص کل هم‌وزن از این هم بدتر بود و این شاخص با افتی ۱.۷۶ درصدی به کار خود پایان داد.

در بازار امروز، معامله‌گران ۸.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد به سه هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان برسد. همچنین حقیقی‌های بازار نیز خروج پول سنگین ۵۰۰ میلیارد تومانی را رقم زدند.

فقط یک نماد پتروشیمی مثبت خورد

در ادامه روند نزولی صنعت پتروشیمی، این صنعت در بورس امروز وضعیت قابل قبولی نداشت و اکثریت قریب به اتفاق نمادهای این گروه در روندی نزولی قرار گرفتند. در بازار امروز، تنها نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۲۴ درصد رشد قیمت، طعم صعود را چشیدند و ۲۸ نماد منفی خوردند. سه نماد پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی جهرم (جهرم) نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند.

در میان نمادهای نزولی، سهام شرکت‌های صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۳.۶۳ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۴۴ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۸۶ درصد افت، متحمل شدیدترین کاهش قیمت شدند.

نماد پتروشیمی قائد بصیر با جذب تنها ۶۵۰ میلیون تومان پول حقیقی، بیشترین ورود پول در گروه خود را رقم زد. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی پتروشیمی بوعلی سینا، بیشتر از ۹ میلیارد تومان از نماد بوعلی خارج کردند.

سقوط آزاد پالایشی‌ها

روند نزولی نمادهای پالایشی در معاملات سومین روز هفته نیز ادامه یافت و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، افتی ۱.۸۱ درصدی را در معاملات امروز تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری حدود ۹۹ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز بیش از ۲۸ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  پتروپالایشی‌ها در بورس همچنان در مدار نزول

در تابلو امروز نمادهای پالایشی نام هیچ نماد سبزپوشی به چشم نمی‌خورد و همه  ۱۳ نماد این گروه با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. در میان آنها نیز نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲.۳۲ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۲۴ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۸۴ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت در گروه پالایشی بودند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان بار دیگر شدت گرفت و حقیقی‌ها بیش از ۱۱ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند که بیشترین رقم در گروه فرآورده‌های نفتی بود. در مقابل اما نماد نفت پاسارگاد با ورود پول ناچیز ۸۶.۶ میلیون تومانی، تنها نماد پالایشی با خالص ورود پول مثبت در بازار امروز بود.

عقب‌گرد ۱.۰۷ درصدی شاخص گروه شیمیایی

شاخص گروه محصولات شیمیایی‌ درست مانند آنچه در گروه پالایشی‌‎ها رخ داد، شاهد ریزشی سنگین بود. نماگر این گروه در جریان دادوستد‌های امروز بازار سهام، کاهش ۱.۰۷ درصدی را تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات صنعت شیمیایی رقم ۲۴۱ میلیارد تومانی را ثبت کرد و حقیقی‌ها بیش از ۸۵ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند.

در پایان بازار، ۵۷ نماد از گروه محصولات شیمیایی کاهش قیمت را شاهد بودند و تنها یک نماد این گروه، به جز پتروشیمی‌هاُ افزایش ارتفاع قیمت را به ثبت رساند.

نماد صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با رشد ۰.۸۵ درصدی، تنها نماد صعودی گروه پالایشی بود و نمادهای گلتاش (شگل) با ۵.۹۱ درصد، دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۵.۶۳ درصد و مجتمع پتروصنعت گامرون (شگامرن) با ۴.۹۸ درصد رشد نیز شاهد شدیدترین افت قیمت در این گروه بودند.

همچنین تابلوی معاملات شیمیایی‌ها حاکی از آن است که سهام شرکت کربن ایران (شکربن) با خروج پول ۵.۳ میلیارد تومانی توسط افراد حقیقی، در میان هم‌گروهی‌های خود، بیشترین خروج پول را رقم زد. بیشترین ورود پول نیز با مبلغ یک میلیارد تومانی به صنایع شیمیایی فارس (شفارس) اختصاص پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.