کد خبر : 9241
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 14:08

ساز مخالف شاخص کل و هم‌وزن؛

بورس تهران روی دور نوسان/ پتروشیمی آبادان بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زد

بورس تهران روی دور نوسان/ پتروشیمی آبادان بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زد
صنعت پالایشی همسو با کلیت بورس امروز، بهبودی نسبی را در معاملات خود تجربه کرد اما روند نزولی پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها ادامه یافت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، روند نوسانی بورس تهران در حالی در بازار امروز ادامه پیدا کرد که شاخص‌های اصلی بازار در خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند و بازار به درجا زدن‌های خود ادامه داد. این شرایط در گروه‌های پتروپالایشی بورسی نیز صادق بود؛ طوری که با وجود بهبود معاملات در صنعت پالایشی، بخش عمده نمادهای پتروشیمی و شیمیایی در سمت سرخپوش بازار قرار گرفتند.

شاخص کل بورس در معاملات امروز افتی هزار و ۸۱۴ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد را تجربه کرد و روی پله دو میلیون و ۹۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما در بازار امروز ۰.۲ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

به علاوه، معامله‌گران در بازار امروز تنها ۶.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین خود دست به دست کردند تا ارزش معاملات خرد به سه هزار و ۷۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کند. حقیقی‌ها نیز به طور خالص حدود ۲.۳ میلیارد تومان از معاملات امروز خارج کردند.

تزریق ۲۰.۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد «تاپیکو»

بررسی تابلوی صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که با وجود بهبود روند کلی بازار، وضعیت این صنعت تفاوت چندانی با روز گذشته نداشت. در بازار امروز هشت نماد پتروشیمی بازدهی مثبت داشتند و ۲۴ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند.

نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۵۸ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۶ درصد و پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۸۳ درصد صعود، نمادهایی بودند که بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود رقم زدند.

از سوی دیگر نیز پتروشیمی آبادان که با نماد شپترو در بازار سهام مبادله می‌شود، با افت ۱.۲۳ درصدی، بیشترین کاهش قیمت گروه خود را ثبت کرد. سهام دو شرکت پتروشیمی غدیر (شغدیر) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) نیز با افت به ترتیب ۰.۵۹ درصدی و ۰.۵۶ درصدی در رده‌های بعدی جای گرفتند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بود و ۸.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد. در طرف دیگر اما بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ ۲۰.۷ میلیارد تومان، به سهام سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) رسید.

بازگشت پالایشی‌ها به روند صعودی

صنعت فرآورده‌های نفتی پس افتی قابل توجه در روز گذشته، امروز معاملات قابل قبولی را سپری کرد. به این ترتیب شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش تنها ۴۰.۸ میلیارد تومان، به مدار صعودی بازگشت و رشدی ۰.۱۵ درصدی را شاهد بود. به علاوه، سهامداران حقیقی نمادهای پالایشی حدود ۶.۳ میلیارد تومان پول وارد این صنعت کردند.

بیشتر بخوانید:  وزیر نفت دستور آغاز دوباره عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان را صادر کرد

در بازار امروز، ۶ نماد پالایشی صعودی بودند، چهار نماد متحمل افت قیمت شدند و یک نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد. سه نماد نفت پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۱۴ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۳ درصد و سرمایه گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۵۴ درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند و نمادهای پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۳۲ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۱۷ درصد و پالایش نفت بهران (شبهرن) با ۰.۱۴ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت پایانی را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر، بررسی معاملات حقیقی و حقوقی‌های پالایشی نیز حاکی از آن است که سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ورود پول حقیقی سه میلیارد تومانی، بر خلاف روزهای گذشته با استقبال اشخاص حقیقی روبرو شده است.

 پیشتازی «شپارس» در گروه شیمیایی

در بازار امروز گروه محصولات شیمیایی، در مجموع ۲۷۶ میلیارد تومان برگه سهم معامله شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت از سه میلیارد تومان عبور کرد. در نتیجه، در معاملات امروز شاخص گروه محصولات شیمیایی کاهشی ۰.۰۹ درصدی را مشاهده کرد.

در بازار امروز، ۲۰ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۴۲ نماد با کاهش قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند. قیمت پایانی یک نماد نیز روی صفر تابلو ثابت ماند.

بیشترین بازدهی در این صنعت متعلق به سهام شرکت‌های بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۴.۶ درصد، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۲.۸۷ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۸۵ درصد رشد قیمت بود.

از سوی دیگر نیز صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۲.۸۶ درصد، مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۲.۸۳ درصد و معدنی املاح ایران (شاملا) با ۱.۷۸ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان نمادهای شیمیایی را به نام خود زدند. به علاوه، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای گروه شیمیایی نیز به سهام کف (شکف) با مبلغ ۲۰.۴ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.