کد خبر : 41321
تاریخ انتشار : شنبه 5 مهر 1404 - 10:10

بندر وارداتی نفت چین، ناوگان سایه را هدف قرار می‌دهد

بندر وارداتی نفت چین، ناوگان سایه را هدف قرار می‌دهد
رویترز روز جمعه با استناد به اطلاعیه‌ای از سوی اپراتورهایی که بررسی کرده است، گزارش داد که چندین اپراتور ترمینال در استان شاندونگ چین قصد دارند ورود کشتی‌های قدیمی و دارای گواهینامه‌های جعلی یا مشکوک را ممنوع کنند، اقدامی که به نظر می‌رسد ناوگان سایه را هدف قرار داده است.

به گزارش انرژی پرس، اپراتورهای پایانه‌های نفتی شامل شرکت پایانه نفتی چینگدائو هایه، شرکت پایانه نفت خام چینگدائو شیهوا، شرکت محصولات نفتی چینگدائو گانگشین و شرکت لجستیک چینگدائو لیکزینگ، هفته گذشته اطلاعیه‌ای رسمی برای بندر هوانگدائو صادر کردند.

بر اساس این اطلاعیه که رویترز آن را بررسی کرده است، از تاریخ ۱ نوامبر (۱۱ آبان)، کشتی‌هایی که بیش از ۳۱ سال عمر دارند یا از شماره‌های شناسایی جعلی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) استفاده می‌کنند، اجازه پهلوگیری در پایانه‌های بندر هوانگدائو، که بخشی از منطقه بندری بزرگ‌تر چینگدائو است، را نخواهند داشت.

چینگدائو بندر کلیدی ورود نفت ایران به چین است. چین همچنان مشتری اصلی نفت ایران است و بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت این کشور را خریداری می‌کند.

اپراتورهای پایانه‌های بندر هوانگدائو همچنین کشتی‌هایی با گواهینامه‌های نامعتبر یا منقضی‌شده از نهادهای بین‌المللی صدور گواهینامه و نظارتی را ممنوع خواهند کرد. همچنین، کشتی‌هایی که در سه سال گذشته سابقه حوادث یا آلودگی زیست‌محیطی داشته‌اند، از ورود به این بندر منع خواهند شد.

این اطلاعیه یک ماه پس از آن منتشر شد که ایالات متحده دو پایانه نفت خام و اپراتور ذخیره‌سازی در چین را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف مختل کردن صادرات نفت ایران و ناوگان سایه‌ای که آن را تسهیل می‌کند، اقداماتی را علیه یک اپراتور پایانه نفت خام و ذخیره‌سازی در منطقه بندری دونگجیاکو در شاندونگ انجام داد.

بیشتر بخوانید:  آمریکا وزیر نفت ایران را تحریم کرد

دونگجیاکو و هوانگدائو هر دو بخشی از منطقه بندری بزرگ‌تر چینگدائو هستند.

اما لی، تحلیلگر چینی در شرکت ردیابی تانکرها، Vortexa Analytics، به رویترز گفت: اما اقدامات اپراتورهای بندر هوانگدائو ممکن است تأثیر زیادی بر جریان‌های نفتی نداشته باشد، زیرا هوانگدائو در مقایسه با سایر بنادر منطقه چینگدائو نقش کوچکی در مدیریت ناوگان سایه دارد.

لی به رویترز گفت: «قوانین جدید ارزیابی ریسک کشتی‌ها به نظر می‌رسد اقدامی پیشگیرانه باشد که به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی و افزایش فشار تحریم‌های ایالات متحده، هرچند به‌صورت غیرمستقیم، اتخاذ شده است.»

در همین حال، ایران اعلام کرده که از احتمال بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد نگران نیست و به فروش نفت خود به بزرگ‌ترین و تقریباً تنها خریدارش، یعنی چین، ادامه خواهد داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.