کد خبر : 16188
تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 خرداد 1403 - 10:02

بعد از مرگ چه اتفاقی برای سلول‌های سرطانی رخ می‌دهد؟

بعد از مرگ چه اتفاقی برای سلول‌های سرطانی رخ می‌دهد؟
درمان‌های سرطان مثل شیمی‌درمانی سلول‌های تومور را می‌کشند.

حال یا این کار را از طریق وادار کردن سلول‌ها به خود-تخریبی، چروکیدن و به آرامی مردن انجام می‌دهند یا به شیوه‌های کم‌تر مرسومی مثل تحریک شکل انفجاری‌تری از مرگ سلولی.

اما بعد از مرگ سلول‌های سرطانی چه اتفاقی برایشان رخ می‌دهد؟ به طور معمول، سلول‌های کشته‌شده سرطانی درست همانند سایر سلول‌های کشته‌شده بدن بازیافت می‌شوند. وقتی سلول‌های سرطانی می‌میرند، غشای بیرونی آن‌ها معمولا آسیب می‌بیند. آپوپتوز مرگ «آرام» سلول‌های سرطانی است که درواقع یک فرایند برنامه‌ریزی شده است که طی آن سلول‌های آسیب‌دیده که دیگر به آن‌ها نیازی نیست از بدن حذف می‌شوند.

وقتیکه کلیدهای (سوییچ‌های) مولکولی، که درواقع مسئول فعال کردن آپوپتوز هستند، به حالت «روشن» در می‌آیند، سلول‌های درحال‌مرگ کوچک‌ و قطعاتی از غشای آن‌ها در شکل‌ حباب تجزیه می‌شوند. این امر سبب می‌شود ترکیبات داخلی غشای سلولی به بیرون نشت کند و فاگوسیت‌ها، که سلول‌های ایمنی مسئول خوردن ضایعات سلولی هستند، جذب شوند.

فاگوسیت فراخوانده‌شده، سلول‌های مرده سرطانی را در بر می‌گیرد و سپس آن‌ها را به ترکیبات کوچک‌تری مثل شکر و اسیدهای نوکلیئیک، که مولکول‌های زنجیر‌شکل موجود در دی.ان.ای هستند، تجزیه می‌کند. از طریق این فرایند، سلول‌های مرده سرطانی به ترکیباتی تبدیل می‌شوند که بعدها می‌توانند توسط سلول‌های دیگر مجددا مورد استفاده قرار گیرند.

در مورد آپوپتوز – نوعی مرگ که درمان‌های سرطان به صورت سنتی برای القای آن‌ها طراحی شده‌اند – قطعات سلول‌های سرطانی عموما به همین شکل بازیافت می‌شوند تا اینکه بخواهند به شکلی، مثلا از طریق ادرار، از بدن دفع شوند. اما درمان‌های سرطان گاهی اوقات می‌توانند مرگ‌های دیگری را نیز فعال کنند که از آن جمله می‌توان به نکروپتوز اشاره کرد. نکروپتوز، شکل «انفجاری» مرگ سلول‌هاست که در طی آن سلول‌های تومور به جای آنکه کوچک‌تر شوند، متورم می‌شوند و می‌ترکند. فاگوسیت‌ها این نوع سلول‌های در حال مرگ را نیز به آسانی می‌بلعند.

منبع: راهنماتو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.