برای نخستین بار، مسیر تجاری ریلی میان هند و افغانستان از خاک ایران باز شد
![برای نخستین بار، مسیر تجاری ریلی میان هند و افغانستان از خاک ایران باز شد برای نخستین بار، مسیر تجاری ریلی میان هند و افغانستان از خاک ایران باز شد](https://energypress.ir/wp-content/uploads/2025/02/مسیر-تجاری-ریلی-میان-هند-و-افغانستان-160x100.webp)
به گزارش انرژی پرس، در مورخ سهشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۳، اولین قطار ترانزیتی هند-افغانستان به ایستگاه روزنک هرات رسید. این قطار حامل دانههای روغنی است که ابتدا توسط کشتی به بندر عباس منتقل شد و در نهایت از طریق شبکه ریلی ایران به ایستگاه روزنک در افغانستان طی مسیر نمود.
با مدیریت کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان و پشتیبانی وزارت راه و شرکت راهآهن ج.ا.ا، از زمان آغاز بهره برداری از کریدور ریلی خواف هرات در سال جاری تاکنون، بیش از ۳۰،۰۰۰ تن بار صادراتی و ترانزیتی بین ایران و افغانستان به صورت ریلی حمل شده است. با بهره برداری از کریدور ریلی خواف-هرات تراز تجاری دو کشور با امنیت بیشتر افزایش یافته و هزینه حمل و نقل برای تاجران و تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت.
پیشبینی میشود عبور اولین بار ترانزیتی از این مسیر، سرآغاز دورهای جدید در همکاریهای ترانزیتی میان هند و افغانستان از مسیر ایران باشد. کریدور ریلی خواف-هرات با اتصال شبکه ریلی ایران به هرات در غرب افغانستان، نقش کلیدی در ارتباطات منطقهای ایفا میکند. علاوه بر این، راهآهن خواف-هرات به عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب جهان، مسیری ۲ هزار کیلومتری را از چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا تکمیل خواهد کرد. این خط ریلی علاوه بر افزایش امنیت حملونقل بار، موجب کاهش ۱۰ درصدی در هزینه و زمان انتقال کالا شده و جذابیت بیشتری برای تاجران منطقه فراهم آورده است.
مصطفی رضایی، مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: نخستین محموله ترانزیت ریلی هند شامگاه سهشنبه از طریق مرز ریلی «شمتیغ» خراسان رضوی وارد افغانستان شد. این محموله ترانزیتی شامل ۶ کانتینر حامل بادام و دانههای روغنی بوده است که پس از عبور از مرز ریلی شمتیغ در شهرستان «خواف» به ایستگاه «روزنک» هرات افغانستان رسید.
وی بیان کرد: این محموله ابتدا از هند و از طریق کشتی به بندرعباس منتقل و سپس به وسیله شبکه ریلی کشور از مرز شمتیغ وارد افغانستان شد.
مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان ادامه داد: این کنسرسیوم ریلی با پشتیبانی وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز بهرهبرداری از راهگذر (کریدور) ریلی خواف- هرات در سال جاری، تاکنون بیش از ۳۰ هزار تن بار صادراتی و ترانزیتی بین ایران و افغانستان به صورت ریلی جابهجا کرده است.
رضایی گفت: با بهرهبرداری از راهگذر ریلی خواف-هرات تراز تجاری دو کشور با امنیت بیشتر افزایش یافته است و هزینه حمل و نقل برای تاجران و تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت.
گذرگاه ریلی خواف-هرات با اتصال شبکه ریلی ایران به هرات در غرب افغانستان، نقش کلیدی در ارتباطات منطقهای ایفا میکند و بهعنوان بخشی از گذرگاه ریلی شرق به غرب جهان، مسیری ۲ هزار کیلومتری را از چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا ایجاد کرده است.
گذرگاه گمرک مرزی «شمتیغ» بین ایران و افغانستان سال ۱۳۹۹ در شهرستان مرزی خواف واقع در جنوب شرقی خراسان رضوی گشایش یافت.
شمتیغ بهعنوان گذرگاه رسمی گمرک مرزی در مسیر راهآهن خواف – هرات در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری با خواف قرار دارد، مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
منبع: ایلنا
برچسب ها :افغانستان ، ایران ، تجارت ، صادرات ، مسیر تجاری ریلی میان هند و افغانستان ، مسیر ریلی تجاری ، هند ، هند و افغانستان ، واردات
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰