کد خبر : 18426
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مرداد 1403 - 12:45

بازی مرگ و زندگی در وزارت نیرو+فیلم

بازی مرگ و زندگی در وزارت نیرو+فیلم
تعمیرات نیروگاهی در زمان اوج مصرف در وزارت نیرو به بازی مرگ و زندگی تبدیل شده است. بازی که به دلیل ناترازی برق در کشور در حال وقوع است و تعمیرات نیروگاهی را به اقدامی خطرساز برای جان انسان‌ها در ایام اوج مصرف تبدیل کرده است و نیروگاه‌داران را ناگزیر می‌کند که قوانین ایمنی را دور بزنند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، وزارت نیرو کارکنان نیروگاه‌ها را در دو راهی مرگ و زندگی قرار داده است. چندی پیش رضا خسروی و محمد مهدی امیری دو سرمایه‌ ارزشمند صنعت برق کشور در جریان تعمیر نیروگاه رامین اهواز دست به اقدام خطرناکی زدند. اقدامی که اگرچه به خیر گذشت اما می‌توانست به قیمت جان آنها تمام شود.
در جریان تعمیر نیروگاه رامین اهواز بدون رعایت اصول ایمنی، دو مهندس در حالی که توربین‌ها روشن بود، بدون خروج این نیروگاه از مدار آن را تعمیر کردند
مخبر سرپرست ریاست جمهوری از تیم فنی نیروگاه رامین اهواز قدردادنی کرد.
وی روحیه ایثار و جهاد را باعث توسعه کشور دانست و تقدیر از تیم فنی نیروگاه را عاملی برای گسترش روحیه ایثار و جهاد معرفی کرد .
وزیر نیرو هم که باید ناظر بر اجرای درست استانداردها با تاکید بر حفظ سرمایه‌های انسانی کشور باشد، صرفا از مهندسان این نیروگاه تشکر کرد و کسی را برای انجام اقدامی پرخطر استنطاق نکرد.

رشد منفی سرمایه‌گذاری عامل ناترازی

از آنجا که سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران مدتی است که رشد منفی دارد، تولید برق در کشور درست معادل مصرف است. پولی برای نوسازی نیروگاه‌ها نداشته‌ایم و سرمایه‌گذاری اندک انجام شده، صرفا پاسخگوی نیازهای رو به رشد بخش مصرف بوده است.
در چنین شرایطی اگر نیروگاهی در زمان اوج مصرف دچار مشکل شود، وزارت نیرو به آن اجازه خروج از مدار نمی‌دهد و توقف فعالیت نیروگاه به منزله نقره داغ شدن صاحب آن و پرداخت جرایم سنگین می‌شود. اگرچه بر اساس دستورالعمل‌های ایمنی در ۹۹ درصد موارد نیاز به بررسی توربین‌ها، باید نیروگاه از مدار خارج شود، اما نیروگاه‌داران به دلیل ترس از جریمه‌های وزارت نیرو، قوانین ایمنی را دور می‌زنند.

بیشتر بخوانید:  ۱۰ سال دیگر یک سوم نیاز برق کشور هم تامین نخواهد شد

دروسرهای نرخ پایین مزایده

دور زدن قوانین ایمنی می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود و در کسری از ثانیه یک نیروی کارکشته که حاصل سال‌ها سرمایه‌گذاری کشور است را به خاکستر تبدیل کند و حتی فرصت وداع آخر را از خانواده مهندسانی که دچار سانحه می‌‍شوند، بگیرد.
اغلب نیروگاه‌های ایران عمری بالای ۲۰ تا ۳۰ سال دارند و تعمیرات اساسی برای آنها مهم است اما این نرخ پایین مزایده است که تکلیف شرکت تعمیر کننده نیروگاه را مشخص می‌کند. گاهی به دلیل عملکرد نادرست شرکت برنده مزایده، یک نیروگاه بارها از مدار خارج می‌شود و هزینه تعمیرات و خساراتش بالا می‌رود.
هیچ آمار درستی از تلفات ناشی از دور زدن قوانین ایمنی در نیروگاه‌ها در دسترس نیست زیرا این حوادث در لیست محرمانه‌های وزارت نیرو قرار دارند.

عدم پرداخت مطالبات و به‌تعویق افتادن تعمیرات

گاهی نیز نیروگاه‌ها به دلیل عدم دریافت به موقع مطالبات خود از وزارت نیرو، نمی‌توانند در زمان کم‌باری تعمیرات اساسی خود را انجام دهند، بنابراین در فصل پرکار نیروگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.
بدون شک اقدام ایثارگرانه مهندسان نیروگاه رامین اهواز جای قدردانی دارد اما اگر وزارت نیرو با یک برنامه دقیق و حساب شده در صنعت برق سرمایه‌گذاری کرده بود، آیا ناگزیر بودیم به هر قیمتی در شرایط اوج مصرف نیروگاه‌ها را در مدار نگه داریم و برای تعمیرات با جان انسان‌ها بازی کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.