کد خبر : 19217
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 17:09

بازگشت ترامپ؛ کابوس جدید برای صنعت نفت و گاز ایران+فیلم

بازگشت ترامپ؛ کابوس جدید برای صنعت نفت و گاز ایران+فیلم
کاهش صادرات نفت ایران از بیش از ۲ میلیون بشکه به یک میلیون بشکه در روز و افت ۱۹ دلاری قیمت، دولت نوپای پزشکیان با چالش جدی تامین بودجه روبرو خواهد شد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پیروزی ترامپ در آمریکا به طور قطع تغییراتی را در سیاست‌های انرژی این کشور ایجاد می‌کند که می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر بازارهای جهانی انرژی به ویژه کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه داشته باشد.

پیروزی دونالد ترامپ، به عنوان یک سناریوی جدی در کانون توجه تحلیلگران قرار گرفته و از آن به عنوان طوفان سیاسی به ویژه برای ایران نام می‌برند.

چالشی که می‌تواند همین ابتدای راه گریبانگر دولت پزشکیان شود.

اثر سیاست تعرفه‌ای ترامپ و سناریو کاهش قیمت نفت

ترامپ از حامیان جدی استفاده از سوخت‌های فسیلی در مقابل انرژی سبز است و همین می‌تواند منجر به افزایش حمایت از تولید داخلی برای تولید نفت و گاز بیشتر در آمریکا شود.

این امر نه تنها می‌تواند قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد بلکه ممکن است استراتژی‌های کشورهای عمده تولیدکننده نفت مانند عربستان سعودی و امارات و ایران را نیز به چالش بکشد.

دونالد ترامپ متعهد شده است که تولید نفت داخلی آمریکا را افزایش دهد و برای این منظور، برخی مقررات را لغو کند.

از سوی دیگر گزارش‌های جدید از سوی موسسه های معتبر نشان می‌دهد که امدن ترامپ و سیاست‌های تعرفه‌ای جدیدش بر روی واردات می‌تواند به کاهش تقاضا برای نفت منجر شود.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است این کاهش تقاضایی که ترامپ وعده داده می‌تواند قیمت نفت را در سال ۲۰۲۵ بین ۱۱ تا ۱۹ دلار در هر بشکه کاهش دهد.

جنگ تجاری آمریکا و چین

اما داستان اینجا به پایان نمی‌رسد، با توجه به احتمال وضع تعرفه‌ها، جنگ تجاری بین آمریکا و چین ممکن است شعله‌ور شود.

چین، در واکنش به این تعرفه‌ها، ممکن است واردات انرژی از آمریکا را ممنوع کند و به کشورهای جایگزین از جمله ایران و روسیه روی آورد.

این موضوع می‌تواند منجر به کاهش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی شود و شرایط را برای کشورهایی مانند ایران دشوارتر کند.

بیشتر بخوانید:  صنعت نفت ایران چگونه ملی شد/ نقش دکتر محمد مصدق در ملی شدن نفت ایران

ترامپ و ایران؛ تکرار تاریخ!

ترامپ پیش‌تر سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای نسبت به ایران اتخاذ کرده بود که شامل تحریم‌های گسترده‌ای بود، اکنون نیز به صراحت اعلام کرده که صادرات نفت ایران را کاهش می‌دهد.

تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ دوباره به قدرت برسد، ممکن است صادرات نفت کشور به سطح سا ۲۰۲۰ یعنی یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

آینده مبهم صنعت پتروشیمی

به باور آنها همزمان فشارها بر صنعت پتروشیمی ایران هم تشدید می‌شود.

پتروشیمی ایران که پس از عربستان دومین تولیدکننده بزرگ پتروشیمی در خاورمیانه بوده و ۲۵ درصد از ظرفیت تولید پتروشیمی منطقه را در اختیار دارد.

پتروشیمی ایران به رغم تحریم‌ها، موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده و تولید سالانه آن به ۷۰ میلیون تن رسیده است، اما با این حال، کارشناسان نگرانند که بازگشت ترامپ فشارها بر این صنعت را تشدید کند و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی برای رقابت با عربستان را افزایش دهد.

بازگشت نفت روسیه به بازار

نکته قابل توجه دیگر، روابط ترامپ با کرملین و احتمال جذب متحدان بیشتر در اوپک پلاس است. تحلیلگران می‌گویند اگر ترامپ به قدرت بازگردد بحران جنگ اوکراین را به سرعت حل خواهد کرد و نفت روسیه دوباره به بازار برمی‌گردد؛ این یعنی کمبود نفت ایران جبران خواهد شد و شرایط برایش سخت‌تر خواهد شد.

دولت پزشکیان در آستانه یک بحران

بدیهی است در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران از بیش از ۲ میلیون بشکه به یک میلیون بشکه در روز و افت ۱۹ دلاری قیمت، دولت نوپای پزشکیان با چالش جدی تامین بودجه روبرو خواهد شد.

در صورتی که دولت چهاردهم نتواند با این چالش اقتصادی مقابله کند، ممکن است با فشارهای سیاسی داخلی و خارجی روبرو شود و ادامه حیاتش با مشکل مواجه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.