کد خبر : 27799
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 دی 1403 - 11:02

ایران بهشت قاچاقچیان سوخت؛ چگونه سوخت وارداتی قاچاق می‌شود؟ +فیلم

ایران بهشت قاچاقچیان سوخت؛ چگونه سوخت وارداتی قاچاق می‌شود؟ +فیلم
در ایران روزانه ۱۱ میلیون لیتر سوخت وارد کشور و از سوی دیگر ۲۰ میلیون لیتر گم می‌شود. از مینی ریفاینری‌ها تا تانکرهای جاساز شده در دل خودروها و شناورهای تندرو در خلیج فارس و سوءاستفاده از مجوزهای صادرات، همه و همه در خدمت قاچاقچیانی هستند که ثروت ملی را به تاراج می‌برند.

به گزارش اختصاصی «انرژی پرس»، ایران بهشت قاچاقچیان سوخت شده، به طوری که قاچاق سوخت در ایران به روزانه ۲۰ میلیون لیتر رسیده که سالانه ۵ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌کند.

این در حالی است که در ایران روزانه حدود ۹ میلیون لیتر بنزین و ۱.۵ میلیون لیتر گازوییل واردات صورت می‌گیرد، یعنی حجم سوخت قاچاق شده، بیش از دو برابر میزان سوخت وارداتی است.

خسارت ۵ میلیارد دلاری قاچاقچیان سوخت

براساس آمارها، خسارت قاچاقچیان سوخت به مردم بیش از ۵ میلیارد دلار بوده در حالی دولت برای واردات بنزین و گازوییل درسال جاری تاکنون حدود ۴ میلیارد دلار هزینه کرده و پیش‌بینی می‌شود واردات بنزین و گازوئیل در پایان سال جاری به ۶ میلیارد دلار افزایش یابد و در سال ۱۴۰۴ نیز میزان ارزبری ناشی از واردات سوخت حداقل ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه یک شبکه گسترده قاچاق سوخت در سیستم شکل گرفته است؟

از مینی ریفاینری‌ها تا تانکرهای جاساز شده در دل خودروها و شناورهای تندرو در خلیج فارس و سوءاستفاده از مجوزهای صادرات، همه و همه در خدمت قاچاقچیانی هستند که ثروت ملی را به تاراج می‌برند.

 

مینی‌ریفاینری، متهم اول قاچاق

بررسی‌ها نشان می‌دهد متهم ردیف اول قاچاق سوخت کشور، برخی شرکت‌های مینی‌ ریفاینری یا همان پالایشگاه‌های کوچک هستند. شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی مینی‌ریفاینری‌ها در پوشش صادرات محصول، قاچاق سوخت انجام می‌دهند.

نهادهای نظارتی باید  با دقت بیشتری عملکرد این شرکت‌ها را دنبال کنند و فریب برنامه‌های خیریه این قاچاقچیان سوخت را نخورند.

قاچاق سوخت در بخش کشاورزی

ضعف نظارت دستگاه‌های دولتی، به ویژه در بخش کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل و نیرو، زمینه را برای رشد قارچ‌گونه قاچاق سوخت فراهم کرده است

بخش قابل توجهی از سوخت یارانه‌ای تخصیص یافته به بخش کشاورزی، به جای استفاده در تولید، راهی بازار سیاه شده، زیرا بسیاری از ماشین‌آلات کشاورزی که سهمیه سوخت دریافت می‌کنند، سال‌هاست که بلااستفاده رها شده‌اند.

بیشتر بخوانید:  جزئیات طرح تخصیص نفت‌گاز براساس سامانه برخط

علاوه بر این، وزارت جهاد کشاورزی با ارایه آمارهای غیرواقعی از سطح زیر کشت و فشار آوردن به دستگاه‌های اجرایی، سهمیه‌های بیشتری را برای این بخش درخواست کرده است.

مقدار سوخت تحویلی در سال زراعی گذشته معادل ۸ میلیون لیتر در روز بوده که درخواست جهاد کشاورزی در سال جاری ۹.۳ میلیون لیتر بوده؛ یعنی ۱۶ درصد افزایش که این میزان متناسب با افزایش سطح زیر کشت نیست.

قاچاق سوخت در صمت

در لابه‌لای پیچیدگی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز شبکه گسترده‌ای از قاچاق سوخت شکل گرفته است.

شرکت‌های صوری، کارگاه‌های غیرمجاز و حتی برخی از شرکت‌های دارای مجوز، با سوءاستفاده از خلاهای نظارتی، اقدام به قاچاق سوخت یارانه‌ای می‌کنند. از صادرات غیرقانونی مشتقات نفتی تا فروش سهمیه سوخت به صنایع غیرفعال، همه و همه نشان از یک معضل بزرگ در این حوزه دارد.

سهم وزارت راه و شهرسازی در شبکه قاچاق سوخت

از سوی دیگر در سایه نظارت‌های ضعیف وزارت راه و شهرسازی، قاچاق سوخت به یک معضل جدی تبدیل شده است.

صدور بارنامه‌های جعلی، حمل سوخت در مخازن پنهان در خودروها و شناورها، سوءاستفاده از مجوزهای تردد دریایی و حتی واگذاری بی‌رویه سوخت از سوی برخی نهادها، از جمله روش‌هایی است که قاچاقچیان برای کسب سودهای کلان به کار می‌برند.

عدم نصب سامانه‌های نظارتی مانند سپهتن و سیپاد و همچنین تناقض بین آمارهای رسمی و میزان سوخت مصرفی، بر عمق این بحران افزوده است.

قاچاق سوخت در نیروگاه‌ها

در حوزه وزارت نیرو نیز از نیروگاه‌های عظیم گرفته تا کوچک‌ترین ایستگاه پمپاژ آب و فاضلاب یا پروژه‌های سدسازی نیز ردپای قاچاق سوخت دیده میشود، ماشین الاتی که به صورت مداوم و بدون هیچ نظارتی، سوخت‌گیری می‌کنند.

پشت پرده قاچاق سوخت چیست؟

با وجود آگاهی ستاد مبارزه با قاچاق از تمامی زوایای پنهان قاچاق سوخت، همچنان شاهد تداوم این معضل ملی هستیم؟ آیا مافیای قدرتمندی پشت پرده این تجارت ۵ میلیارد دلاری  قرار دارند که اجازه نمی‌دهد دست به ریشه کن کردن آن بزنیم؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.