کد خبر : 17529
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تیر 1403 - 10:21

امضاء توافقنامه وام ۷۵ میلیون یورو، بین ارمنستان و آژانس توسعه فرانسه

امضاء توافقنامه وام ۷۵ میلیون یورو، بین ارمنستان و آژانس توسعه فرانسه
واهه هوانسیان، وزیر دارایی ارمنستان و متیو واسیر، مدیر منطقه اوراسیای آژانس توسعه فرانسه، "توافقنامه اعتباری شماره CCAM102401 بین ارمنستان و آژانس توسعه فرانسه" را، جهت اعطا 75 میلیون یورو به ارمنستان امضا کردند.

به گزارش انرژی پرس، الیویه دکوتین، سفیر فرانسه در ارمنستان نیز این توافقنامه را امضا نموده است. هدف این برنامه، حمایت از دولت ارمنستان در بهبود کارایی و ثبات ارائه خدمات عمومی و توسعه بخش مالی است.

این توافقنامه دارای سه جزء اصلی به شرح زیر است:

۱-بهبود سیستم مدیریت مالی عمومی

۲-تقویت چارچوب انتشار و مدیریت اوراق بهادار دولتی و زیرساخت های بازار پول

۳-آماده سازی ابزارهای جدید برای تامین مالی فعالیت های تجاری و تضمین مدیریت شفاف تر

تامین مالی این برنامه، بخشی از یک پروژه چند ساله است که به طور مشترک با بانک توسعه آسیایی اجرا می‌شود. ارمنستان ریاست سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه را بر عهده گرفت

به گزارش آراکس-نیوز، روز دوشنبه “لازار کومنسکی”، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه به ارمنستان سفر نموده و با آرارات میرزویان، وزیر امورخارجه دیدار و گفتگو خواهد داشت.

شایان ذکر است که از روز دوشنبه اول ژوئیه، (۱۱ تیر) ریاست این سازمان را ارمنستان به عهده خواهد گرفت.

میرزویان در ابتدای این دیدار تاکید کرد: ما معتقدیم که پیوند و همکاری در درون سازمان ما بین کشورهای عضو نه تنها کمک بزرگی به توسعه اقتصادی پایدار خواهد کرد، بلکه  عامل مهمی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه خواهد شد.

نخست وزیر ارمنستان نیز با دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه دیدار نمود. نیکول پاشینیان بر نقش این سازمان در گسترش همکاری‌های منطقه ای تاکید کرد و افزود: دولت جمهوری ارمنستان علاقمند به گسترش ارتباطات در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی ، ارتباطات و سایر زمینه‌ها است.

در بیانیه مطبوعاتی دولت آمده است، طرفین در خصوص پروژه “تقاطع صلح” دولت جمهوری ارمنستان، پیشرفت ساخت بزرگراه شمال-جنوب در ارمنستان، مسائل مربوط به همکاری‌های اقتصادی منطقه ای تبادل نظر کردند.

ریاست قبلی ارمنستان در این سازمان، در نیمه اول ۲۰۱۸ بوده است.

کشورهای ارمنستان، روسیه، گرجستان، یونان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلبانی، صربستان، مولداوی، رومانی، اوکراین و مقدونیه شمالی عضو این سازمان اقتصادی هستند.

سایلین مدیر ارشد بانک توسعه اوراسیا در نظر دارد در ۳ سال آینده حدود ۵۰۰ میلیون دلار در ارمنستان سرمایه گذاری کند، به نظر او سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در ارمنستان یک مقدار واقعی و امکان پذیر است.

از جمله پروژه‌های در حال توسعه در ارمنستان، برنامه سرمایه گذاری برای افزایش حجم تولید در کارخانه مس-مولیبدن زنگزور است.

همچنین پروژه ای برای ساخت مرکز تجارت جهانی وجود دارد ، همانطور که دنیس ایلین گزارش داد، وزارت اقتصاد ارمنستان برای تامین مالی پروژه نوسازی نیروگاه هسته ای به EDB مراجعه کرد. این بانک اعلام آمادگی کرده و منتظر تصمیم طرف ارمنی است.

بیشتر بخوانید:  خطر حذف ایران از بازار انرژی ارمنستان

بانک جهانی وام ۱۱۰ میلیون دلاری به ارمنستان برای حمایت از برنامه بیمه سلامت همگانی ارائه خواهد کرد، این تصمیم توسط هیئت مدیره بانک جهانی تصویب شد.

بودجه در نظر گرفته شده برای بهبود کیفیت مراقبت های اولیه سلامت همگانی، اطمینان از دسترسی به خدمات در سراسر کشور و افزایش کارایی هزینه‌های دولت در مراقبت های سلامت همگانی استفاده خواهد شد.

این وام از اجرای برنامه اقدام پنج ساله (۲۰۲۶-۲۰۲۱) دولت ارمنستان حمایت می‌کند و بخشی از استراتژی ملی برای توسعه سیستم مراقبت های بهداشتی است.

بیش از ۱۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و ۱۱۰۰ شغل جدید در دامنه کوه آراگات

شرکت رید، در دامنه کوه آراگات در مساحتی به وسعت ۴۴۸۹ هکتار، دهکده ای بوم گردی، مجتمع کشت و صنعت و پیست اسکی خواهد ساخت.

هیئت وزیران برای اجرای این طرح، اراضی معینی از روستاهای واردنوت، آراگاتس، آرا و شناوان را در اولویت منافع عمومی قرار داد. برخی از ساکنان واردنوت از ناکافی بودن میزان غرامت اعطا شده شکایت دارند. این شرکت پس از رفع اختلاف کار ساخت و ساز را آغاز خواهد کرد.

بانک جهانی به حجم صادرات طلا و سنگ های قیمتی ارمنستان توجه می‌کند

در گزارش ماه ژوئن بانک جهانی آمده است، صادرات و صادرات مجدد طلا و جواهرات همچنان به رشد صادرات ارمنستان کمک می‌کند. صادرات کالا نسبت به ماه آوریل سال ۲۰۲۴، ۲.۹ برابر (سالانه) افزایش یافته است و این افزایش به دلیل افزایش ۱۰ برابری صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اتفاق افتاده است. برای مقایسه، خاطر نشان می‌گردد که سهم آنها از کل صادرات، در آوریل ۲۰۲۳ ، ۲۴ درصد و در آوریل سال جاری ۸۲ درصد بوده است.

از سوی دیگر واردات اقلام و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته است که در نتیجه تراز خالص واردات این گروه کالا یک میلیارد دلار به ثبت رسیده است. به جز صادرات محصولات کشاورزی (شامل محصولات دامی و سبزیجات)، محصولات کاغذی، مواد معدنی، در سایر گروه‌های کالاهای صادراتی کاهش چشمگیری داشته است.

صحبت در مورد صادرات مجدد خودروها و وسایل نقلیه است. بانک جهانی یادآور می‌شود که صادرات خودرو و جواهرات از جهت های اصلی صادرات بوده است. اگر آنها را حساب نکنیم رشد کل صادرات ۳.۶ درصد بوده است. بیشترین حجم صادرات کالا به امارات متحده عربی است که عمدتا طلا و فلزات گرانبها  از ارمنستان ارسال می‌شود. حجم صادرات در ماه آوریل همچنین به حساب سنگ های قیمتی سه برابر افزایش یافته است.

منبع: معاونت دیپلماسی اقتصادی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.